Kapittel 6 Tilbudskurven 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Monopolistisk konkurranse og oligopol
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Litt om bedriftens kostnader
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Individuell og markedsetterspørsel
Productivity and Economic Growth
Costs and the changes at firms over time
The Gains from International Trade
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Productivity and Economic Growth
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
3 Kostnader og kostnadsteori
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Økonomistyring KRV-analyser
Torunn Drage Roti F4 - INEC Økonomi, finans og regnskap Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 6 Tilbudskurven 1

Hovedpunkter i kapittel 6 Bedriftens tilbud Bedriftens markedsatferd Produksjon, kostnader og overskudd Profittmaksimering Markedets tilbud Produsentoverskudd

Tilbudskurven - supply curve

Sammenheng med konsument-teorien

Lærebokas eksempel Du eier en bedrift som produserer ”pumpkins” Leier dyrkingsareale for fast pris Ansetter arbeidere i produksjonen Produksjonsfaktorer er kapital (land) og arbeidskraft Mengden av land er fast, mengden av arbeidskraft kan varieres Prisen på produktet er gitt i markedet (bedriften er en price taker - prisfast kvantumstilpasser)

Kostnader og inntekter Bedriftens mål er å maksimere overskudd Profits = total revenue - total costs Total revenue = price x quantity TR = P x Q Bedriftens kostnader Skille kort sikt/lang sikt, kort sikt betyr at minst en produksjonsfaktor er fast Vi har derfor også faste og variable kostnader

Produkt funksjon Produkt eller produksjonsfunksjon kan ofte skrives som: Q = f(K,L) Husk at på lang sikt er begge faktorene variable, mens kapital er gitt på kort sikt Viktig begrep - arbeidets grenseprodukt som defineres som Q/  L På grunn av at mengden av kapital er fast er arbeidets grenseprodukt fallende - law of diminishing returns (to labour)

Arbeidets grenseprodukt

Kostnader

Totale kostnader

Marginalkostnad

Bedriftens tilbud Viktig - bedriftens tilbudskurve er det samme som bedriftens grensekostnad (MC) Grensekostnaden viser tilbudsvillighet - hva man er villig til å levere for Hvis oppnådd pris er høyere, oppnår bedriftens en ”fortjeneste” - producer surplus

Bedriftens tilbud

Tilbudskurven

Inntektene Vi har tidligere sett at inntekt kan defineres som: TR = P * Q Inntektsøkning man får ved å selge en enhet til TR/  Q - grenseinntekt eller marginal revenue (MR) Siden bedriften selger alle enhetene til samme pris er grenseinntekt lik prisen Bedriften bør utvide tilbudet inntil grensekostnad er lik grenseinntekt (MR = MC)

Resultat

Resultat - grafisk

Markedets tilbud

Produsentoverskudd

Markedets produsentoverskudd