Kapittel 6 Tilbudskurven 1
Hovedpunkter i kapittel 6 Bedriftens tilbud Bedriftens markedsatferd Produksjon, kostnader og overskudd Profittmaksimering Markedets tilbud Produsentoverskudd
Tilbudskurven - supply curve
Sammenheng med konsument-teorien
Lærebokas eksempel Du eier en bedrift som produserer ”pumpkins” Leier dyrkingsareale for fast pris Ansetter arbeidere i produksjonen Produksjonsfaktorer er kapital (land) og arbeidskraft Mengden av land er fast, mengden av arbeidskraft kan varieres Prisen på produktet er gitt i markedet (bedriften er en price taker - prisfast kvantumstilpasser)
Kostnader og inntekter Bedriftens mål er å maksimere overskudd Profits = total revenue - total costs Total revenue = price x quantity TR = P x Q Bedriftens kostnader Skille kort sikt/lang sikt, kort sikt betyr at minst en produksjonsfaktor er fast Vi har derfor også faste og variable kostnader
Produkt funksjon Produkt eller produksjonsfunksjon kan ofte skrives som: Q = f(K,L) Husk at på lang sikt er begge faktorene variable, mens kapital er gitt på kort sikt Viktig begrep - arbeidets grenseprodukt som defineres som Q/ L På grunn av at mengden av kapital er fast er arbeidets grenseprodukt fallende - law of diminishing returns (to labour)
Arbeidets grenseprodukt
Kostnader
Totale kostnader
Marginalkostnad
Bedriftens tilbud Viktig - bedriftens tilbudskurve er det samme som bedriftens grensekostnad (MC) Grensekostnaden viser tilbudsvillighet - hva man er villig til å levere for Hvis oppnådd pris er høyere, oppnår bedriftens en ”fortjeneste” - producer surplus
Bedriftens tilbud
Tilbudskurven
Inntektene Vi har tidligere sett at inntekt kan defineres som: TR = P * Q Inntektsøkning man får ved å selge en enhet til TR/ Q - grenseinntekt eller marginal revenue (MR) Siden bedriften selger alle enhetene til samme pris er grenseinntekt lik prisen Bedriften bør utvide tilbudet inntil grensekostnad er lik grenseinntekt (MR = MC)
Resultat
Resultat - grafisk
Markedets tilbud
Produsentoverskudd
Markedets produsentoverskudd