Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 6 Inntektsdannelsen
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Reklame 1.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Markeder med asymmetrisk informasjon
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prissetting med markedsmakt
Eksterne virkninger og offentlige goder
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Tema 2: Effekter av inn(ut)vandring på lønn, sysselsetting, velferd i mottager- og sender land - Hvem vinner og hvem taper?
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning 4 12.september 2012
Løsningsforslag Eksamen 2008
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Makroøkonomi Samfunnsøkonomi og økonomisk politikk 4. utgave.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Kapittel 23 Valutamarkeder og valutakurser
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kostnadsutvikling fosterhjem
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Finanspolitikk og utenrikshandel
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Valutakurser og kapitalbevegelser
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
10 Konjunkturledigheten
Tilbud og etterspørsel
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1

Hovedpunkter i kapittel 4 Mer om priselastisiteter Tolkning og determinanter Priselastisitet og inntekt Inntektselastisitet Tilbudselastisitet

Høy eller lav elastisitet?

Virkning på prisdannelsen

Priselastisitet Beregningsformel: Legg merke til at Q/ P er den inverse av helningen på kurvene eller 1/helning Hvis kurven er bratt er 1/helning høy og elastisiteten blir også høy

Helning og elastisitet

Priselastisiteter Hvis EP > 1, er endring i kvantum større enn endringen i pris, og etterspørselen er elastisk Hvis EP < 1, er endring i kvantum mindre enn endringen i pris, og etterspørselen er uelastisk Hvis EP = 1, er endring i kvantum lik endringen i pris, og etterspørselen er nøytral- elastisk 73

Ytterpunktene

Hva bestemmer størrelsen ? Priselastisiteten avhenger i første rekke av tre forhold Tidsdimensjonen – de fleste goder har lavere etterspørselselastisitet på lang sikt (unntatt kapitalvarer) Budsjettandel – bruker vi mye penger på varen? Finnes substitutter ? 74

Lineær etterspørselskurve Pris Den nederste delen er mindre elastisk enn den øverste delen 4 Q = 8 - 2P Ep = dQ/dP * P/Q Ep = -1 2 Ep = 0 4 8 Kvantum 76

Etterspørsel etter bensin DSR Pris På litt lengre sikt slår endring i bensinpriser ut på hvilke biler som kjøpes DLR Kvantum 87

Prisendringer og inntekt To effekter av en lavere pris økt mengde (+) tap på enheter som kunne vært solgt til høyere pris (-) Redusert pris gir høyere inntekt hvis etterspørsel er elastisk

Inntekt og elastisitet Øverste graf - etter-spørsel er elastisk og høyere pris gir lavere omsetning Nederste graf - etterspørsel er uelastisk og høyere pris gir høyere omsetning

Inntektselastisitet Inntektselastisiteten måler sammenheng mellom endring i forbrukernes inntekt og etterspurt kvantum Beregningsformel 79

Inntektselastisitet For de aller fleste varer og tjenester er inntektselastisiteten positiv Den er høyere for luksusvarer enn nødvendighetsvarer Den er ofte høyere på lang sikt enn på kort sikt, unntatt for kapitalvarer 90

Tilbudselastisitet Samme tolkning som etterspørsels-elastisitet Viser hvordan tilbud påvirkes av endring i pris Yttertilfeller - se graf

Tilbudselastisitet Høy elastisitet, høyere pris gir høy økning i tilbud Lav elastisitet, tilbud reagerer lite på økt pris Tilbudet er mer elastisk på lang sikt

Endring i etterspørsel Hvis tilbudet er elastisk endres prisen lite, bare mengden endres Hvis tilbud er uelastisk endres pris mye og mengde mindre