STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU Januar 2013.
Den autentiske læringsdialogen
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Avdeling for sosionomutdanning
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hverdagen for Ruth og Sissel.
12 Reflekterende lesing.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Mer praksis – bedre lærere?
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Teoriens rolle - analyse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leve lykkelig alle dager til ende…
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Relevant questions for the Reference Group
Gang.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Mennesker er nysgjerrige
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Å STREKKE SEG MOT TINDER
Forskningsstøtte ved UBA
Et kognitivt perspektiv på læring
Mennesker er nysgjerrige
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Miljø for Masteroppgaven?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes

BAKGRUNN Ønsket å finne svar på den manglende deltakelsen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningene Ønsket den erfaringsbaserte kunnskapen til lærerstudenter med innvandrerbakgrunn inn i prosjekt Ønsket å gi minoritetsspråklige studenter et fortrinn «Praktisk erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid, sammen med erfarne forskere, kan legge til rette for både utvikling og anvendelse av ny kunnskap …» (Kunnskapsdepartement 2013 s. 65f ). 5.2.2 Studentaktiv forskning i Meld . St. 18 (2012–2013) Lange linjer – kunnskap gir muligheter 27.12.2018

DELTAKERE I PROSJEKTET Studenter i GLU og BLU 7 viste interesse (av 9 som ble spurt) 3 deltok – 2 BLU og 1 GLU (2. trinn) Studentene var innvandrere men hadde erfaring selv fra norsk ungdomsskole/vgs. 27.12.2018

Studentene deltok i alle fasene Valg av metode Valg av informanter Utarbeiding av forskningsspørsmål/analytiske spørsmål og intervjuguide Gjennomføring av fokusgruppeintervjuene Analyse av data 27.12.2018

Nytt prosjekt Studentperspektivet på studenter som medforskere PROBLEMSTILLING Hvordan kan studenter med innvandrerbakgrunn bidra til utvikling av ny kunnskap gjennom deltakelse i et FoU-prosjekt? Hvilken kunnskap får studentene gjennom deltakelsen? Hvordan kan studentenes erfaringsbaserte kunnskap bidra til å utvikle ny kunnskap innenfor det flerkulturell feltet? INFORMANTER Studentene som deltok i prosjektet 3 tredjeårsstudenter – 2 BLU og 1 GLU Studenter som hadde fått spørsmål om å delta, men som ikke deltok 3 tredjeårsstudenter – alle GLU What knowledge may be acquired when immigrant student teachers participate as co-researchers in teacher educators’ research? This question is further developed into the following sub-questions: - What knowledge may students acquire as co-researchers? - What knowledge may be provided to the field of intercultural education research based on the immigrant students’ experiential knowledge? 27.12.2018

TEORETISK ANALYSEVERKTØY Fire motiver for å involvere elever (her: studenter) som med-forskere (Smit, 2013; Smit et al., 2010) Juridiske motiver Sosiale motiver Pedagogiske motiver Innovative motiver 27.12.2018

PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte(deltaker) K: Hva tenker du at studenter kan lære ved å være med i et sånt prosjekt? L: Joda - for eksempel - fordi vi som går på tredje år - vi har jo bacheloroppgave som vi skal skrive - også har vi noen metoder - så jeg tenker absolutt det vil hjelpe veldig mye  ------------ K: Hva tenker du i forbindelse med analyseprosessen på hytta mi - da vi satt der med alle de transkriberte intervjuene? T: Jeg syntes det var kjempefint - for da fikk vi på en måte - ja vi leste gjennom det da - når vi sitter sammen flere folk så får du forskjellige vinkel på hva den andre tenker - og kanskje får et svar – du ser ingenting - men kanskje jeg ser noe fra det svaret - så der får vi - der deler vi informasjon som vi har eller de tankene som vi har - så jeg syntes det var kjempe fint 27.12.2018

PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte (ikke deltaker) K: Men hva slags læring tenker du det er for studentene? H: Mer reflektert – man reflekterer over saker som man kanskje vet - men har bare ikke tenkt over det K: Tenker du at F [klassevenninne] som har vært med at ho har lært noe av den prosessen som ho kan bruke sjøl H: Absolutt – ho har sykt mye forsprang i forhold til oss andre – ho sitter jo der og har materiale – ho har intervjuet – ho har vært med deg som har gjort det her før – og når jeg tenker på det så burde jeg ha satt av tid til å vært med på det – for da hadde jeg hatt materiale og jeg kunne bare systematisert det nå – sånn at ho har fått det på en måte med en gang mens vi må komme inn i systemet 27.12.2018

INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(deltaker) K: Hva tenker du om at dere har vært med i det prosjektet her - kan det bidra til at resultatet blir med pålitelig eller at det styrker forskningen? F: Ja - jeg tenker at fordi at vi har jo vært med helt fra starten – og - det er jo selvfølgelig du som har gjort hele arbeidet - men at gjennom å være med og delta i prosjektet - og at vi har kommet med våre erfaringer og at vi kanskje kommer på andre ting som kanskje ikke du har tenkt på da - at det kan bidra til at det får kanskje høyere pålitelighet K: Er det noen områder du tenker det er spesielt viktig at studenter deltar? F: Jeg tenker at den delen der man utarbeider eller kommer frem til de analytiske spørsmålene og utarbeider intervjuguiden - men ikke minst intervjuene - når men er ute og intervjuer - jeg tenker at jeg kanskje kan se andre ting - men også at de som blir intervjuet da - føler at det på en måte - her sitter det også en som på en måte har vært gjennom det her - og at jeg gjenkjenner flere av temaene som du snakker om - dem vet at jeg på en måte har den samme erfaringen som de da K: At de kan indentifisere seg? F: Ja 27.12.2018

INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(ikke deltaker) K: Tror du at det at jeg bruker studenter i forskningen gjør den mer pålitelig? E: Ja, det tror jeg - fordi de var med å lage spørsmål - for da tenker de litt sånn - mere fra den der innvandrerbakgrunn – okei - hva er det jeg lurer på liksom - hva tenker du rundt det liksom - hvorfor tror du de ikke velger det og det - at dem har et annet perspektiv å tenke ut ifra enn det du kanskje hadde tenkt K: Det er jo derfor jeg ville ha dere med E: Ja du følte at - åh det hadde ikke jeg tenkt å spørre - fordi man kanskje ikke tenker på den måten der da - at man får tenkt litt annerledes 27.12.2018

SVAR PÅ PROBLEMSTILLINGEN Studien viser at studenter med innvandrerbakgrunn kan skaffe seg verdifull kunnskap ved å delta i en lærerutdanners FoU-prosjekt og at den erfaringsbaserte kunnskapen studentene har kan bidra til å utvikle det flerkulturelle feltet 27.12.2018

PUBLIKASJONER Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn eventuelle kulturforskjeller i skole og hjem – Bacheloroppgaven til en av de deltagende studentene Spernes, K. (2014a). En anerkjennende skole? - Elever med innvandrerbakgrunn og deres skoleerfaringer. I: Geir Afdal, Åse Røthing og Espen Schjetne (red.). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser, artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Spernes, K. (2014b). Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen. Tidsskrift for ungdomsforskning. 14(2), 3–27 Spernes, K. (2016). Immigrant Student Teachers as Co-researchers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 15(11), 1-15 27.12.2018