STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
BAKGRUNN Ønsket å finne svar på den manglende deltakelsen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningene Ønsket den erfaringsbaserte kunnskapen til lærerstudenter med innvandrerbakgrunn inn i prosjekt Ønsket å gi minoritetsspråklige studenter et fortrinn «Praktisk erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid, sammen med erfarne forskere, kan legge til rette for både utvikling og anvendelse av ny kunnskap …» (Kunnskapsdepartement 2013 s. 65f ). 5.2.2 Studentaktiv forskning i Meld . St. 18 (2012–2013) Lange linjer – kunnskap gir muligheter 27.12.2018
DELTAKERE I PROSJEKTET Studenter i GLU og BLU 7 viste interesse (av 9 som ble spurt) 3 deltok – 2 BLU og 1 GLU (2. trinn) Studentene var innvandrere men hadde erfaring selv fra norsk ungdomsskole/vgs. 27.12.2018
Studentene deltok i alle fasene Valg av metode Valg av informanter Utarbeiding av forskningsspørsmål/analytiske spørsmål og intervjuguide Gjennomføring av fokusgruppeintervjuene Analyse av data 27.12.2018
Nytt prosjekt Studentperspektivet på studenter som medforskere PROBLEMSTILLING Hvordan kan studenter med innvandrerbakgrunn bidra til utvikling av ny kunnskap gjennom deltakelse i et FoU-prosjekt? Hvilken kunnskap får studentene gjennom deltakelsen? Hvordan kan studentenes erfaringsbaserte kunnskap bidra til å utvikle ny kunnskap innenfor det flerkulturell feltet? INFORMANTER Studentene som deltok i prosjektet 3 tredjeårsstudenter – 2 BLU og 1 GLU Studenter som hadde fått spørsmål om å delta, men som ikke deltok 3 tredjeårsstudenter – alle GLU What knowledge may be acquired when immigrant student teachers participate as co-researchers in teacher educators’ research? This question is further developed into the following sub-questions: - What knowledge may students acquire as co-researchers? - What knowledge may be provided to the field of intercultural education research based on the immigrant students’ experiential knowledge? 27.12.2018
TEORETISK ANALYSEVERKTØY Fire motiver for å involvere elever (her: studenter) som med-forskere (Smit, 2013; Smit et al., 2010) Juridiske motiver Sosiale motiver Pedagogiske motiver Innovative motiver 27.12.2018
PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte(deltaker) K: Hva tenker du at studenter kan lære ved å være med i et sånt prosjekt? L: Joda - for eksempel - fordi vi som går på tredje år - vi har jo bacheloroppgave som vi skal skrive - også har vi noen metoder - så jeg tenker absolutt det vil hjelpe veldig mye ------------ K: Hva tenker du i forbindelse med analyseprosessen på hytta mi - da vi satt der med alle de transkriberte intervjuene? T: Jeg syntes det var kjempefint - for da fikk vi på en måte - ja vi leste gjennom det da - når vi sitter sammen flere folk så får du forskjellige vinkel på hva den andre tenker - og kanskje får et svar – du ser ingenting - men kanskje jeg ser noe fra det svaret - så der får vi - der deler vi informasjon som vi har eller de tankene som vi har - så jeg syntes det var kjempe fint 27.12.2018
PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte (ikke deltaker) K: Men hva slags læring tenker du det er for studentene? H: Mer reflektert – man reflekterer over saker som man kanskje vet - men har bare ikke tenkt over det K: Tenker du at F [klassevenninne] som har vært med at ho har lært noe av den prosessen som ho kan bruke sjøl H: Absolutt – ho har sykt mye forsprang i forhold til oss andre – ho sitter jo der og har materiale – ho har intervjuet – ho har vært med deg som har gjort det her før – og når jeg tenker på det så burde jeg ha satt av tid til å vært med på det – for da hadde jeg hatt materiale og jeg kunne bare systematisert det nå – sånn at ho har fått det på en måte med en gang mens vi må komme inn i systemet 27.12.2018
INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(deltaker) K: Hva tenker du om at dere har vært med i det prosjektet her - kan det bidra til at resultatet blir med pålitelig eller at det styrker forskningen? F: Ja - jeg tenker at fordi at vi har jo vært med helt fra starten – og - det er jo selvfølgelig du som har gjort hele arbeidet - men at gjennom å være med og delta i prosjektet - og at vi har kommet med våre erfaringer og at vi kanskje kommer på andre ting som kanskje ikke du har tenkt på da - at det kan bidra til at det får kanskje høyere pålitelighet K: Er det noen områder du tenker det er spesielt viktig at studenter deltar? F: Jeg tenker at den delen der man utarbeider eller kommer frem til de analytiske spørsmålene og utarbeider intervjuguiden - men ikke minst intervjuene - når men er ute og intervjuer - jeg tenker at jeg kanskje kan se andre ting - men også at de som blir intervjuet da - føler at det på en måte - her sitter det også en som på en måte har vært gjennom det her - og at jeg gjenkjenner flere av temaene som du snakker om - dem vet at jeg på en måte har den samme erfaringen som de da K: At de kan indentifisere seg? F: Ja 27.12.2018
INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(ikke deltaker) K: Tror du at det at jeg bruker studenter i forskningen gjør den mer pålitelig? E: Ja, det tror jeg - fordi de var med å lage spørsmål - for da tenker de litt sånn - mere fra den der innvandrerbakgrunn – okei - hva er det jeg lurer på liksom - hva tenker du rundt det liksom - hvorfor tror du de ikke velger det og det - at dem har et annet perspektiv å tenke ut ifra enn det du kanskje hadde tenkt K: Det er jo derfor jeg ville ha dere med E: Ja du følte at - åh det hadde ikke jeg tenkt å spørre - fordi man kanskje ikke tenker på den måten der da - at man får tenkt litt annerledes 27.12.2018
SVAR PÅ PROBLEMSTILLINGEN Studien viser at studenter med innvandrerbakgrunn kan skaffe seg verdifull kunnskap ved å delta i en lærerutdanners FoU-prosjekt og at den erfaringsbaserte kunnskapen studentene har kan bidra til å utvikle det flerkulturelle feltet 27.12.2018
PUBLIKASJONER Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn eventuelle kulturforskjeller i skole og hjem – Bacheloroppgaven til en av de deltagende studentene Spernes, K. (2014a). En anerkjennende skole? - Elever med innvandrerbakgrunn og deres skoleerfaringer. I: Geir Afdal, Åse Røthing og Espen Schjetne (red.). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser, artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Spernes, K. (2014b). Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen. Tidsskrift for ungdomsforskning. 14(2), 3–27 Spernes, K. (2016). Immigrant Student Teachers as Co-researchers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 15(11), 1-15 27.12.2018