Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Læringsmiljø Bunntekst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Nye føringer – nye muligheter
Kompetanseplan oppvekst
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Siste året i barnehagen
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Inkluderende barnehage og skolemiljø
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min Mål for Fagnettverk 2018-2021 Plenum Drøfting gruppevis (kafé-dialog) Målformulering gruppevis Oppsummering Mellomliggendearbeid/ lekse 8.okt.2018

Innhold Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside Mål for Fagnettverk 2018-2021 Plenum Drøfting gruppevis (kafé-dialog) Målformulering gruppevis Oppsummering Mellomliggendearbeid/ lekse Innhold

Fagnettverk-ansvarlige Aase Wiklem Fjortun bhg Else Marie Aune Sagatun bhg Christina Roskaritz Jostein Sanderud HVL Fagnettverk-ansvarlige

          Fagnettverk Sogn regionråd Fagnettverkisogn.no

IBOS Inkluderende barnehage- og skole miljø Direktoratet har, på bakgrunn av bl.a. Meld.St.19 (2015-2016) Tid for lek og læring-Bedre innhold i barnehagen og NOU 2015:2 Å høre til- Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø, fått i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å tilby kompetanseutvikling som skal styrke barnehagers, skolers og eieres kompetanse i å fremme trygge miljøer og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser. En del av denne kompetanseviklingen er tilbudet Inkluderende barnehage-og skolemiljø- barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk. IBOS Inkluderende barnehage- og skole miljø

Ibos + NMT = sant Mål for ibos Godt og trygt barnehage miljø Kompetanse: forebygge, avdekke, handtere mobbing, krenkelse Regelverk Utveksle erfaringer Videreutvikle praksis Utvikle gode modeller for kompetanse utv. knyttet til bhg miljø, mobbing og krenkelser. Mål som deltakerne ønsket å arbeide (fra samlingen i Fjærland) Bærekraftig utvikling Friluftsliv Ibos + NMT = sant Ibos: Utvikle kompetanse om hvordan utvikle og opprettholde et godt og trygt barnehage og/eller skole miljø   Utvikle kompetanse om hvordan forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser Øke sin kompetanse om hva som skal til for å oppfylle kravene i regelverket om barnehage skolemiljø, mobbing og andre krenkelser - Få veiledning og støtte i arbeidet med barnehage og skolemiljø, fra lokal ressursperson og på faglige samlinger Videreutvikle et systematisk og målrettet samarbeid om barnehage og skolemiljø Utveksle erfaringer med andre Videreutvikle egen praksis i den enkelte barnehage/ skole og på kommunalt nivå Være med å utvikle gode modeller og samarbeidsformer for kompetanseutvikling knyttet til barnehage og skolemiljø, mobbing og krenkelser

Områder som vi ønsker å fokusere på fram til 2021 Nr 2 Nr 1 Nr 3 Nr 4 Nr 6 Nr 5 Områder som vi ønsker å fokusere på fram til 2021 For eks: Friluftsliv som en arena for…. (felleskap, tilhørighet, trivsel, vennskap, psykisk helse, lek, osv) Fram til 2021 har vi til sammen 6 samlinger. Vi må sette oss mål for dem med fokus på ibos og NMT. Vi velger i plenum 6 områder som deltakerne ønsker å Fokusere på som (fremmer/forebygger, avdekker, håndterer) mobbing og inkluderende felleskap. Dette skal være knyttet til vårt fagområde. For eks: Friluftsliv som en arena for…. (felleskap, tilhørighet, trivsel, vennskap, psykisk helse osv)

Brainbreak-pause!

Kafédialog Hva ønsker vi å gjøre? Hva vil vi lære? Hvilke ressurser/kompetanse har vi tilgjengelig? Andre ting vi må legge vekt Kafédialog Meningen med kafé-dialog er at alle blir hørt! Det er viktig at deltakerne kan komme fram med sine egne meninger, synspunker og ønsker. Ved å gjøre dette sammen får vi et eierskap til arbeidet vi driver med og dette kan føre til mer engasjement, lyst og deltaking. Kafé dialog fungerer slik: det er seks stasjoner, på hver stasjoner er det et flipover ark med tittel til området nettverket skal fokusere på. (se forrige lysark) F.esk «friluftliv som arena for å fremme felleskap» Deltakerne blir delt opp i 6 grupper og går på en stasjon. Hver gruppe velger seg en sekretær som skriver ned i arket. Deltakerne skal gruppevis drøfte og svare på spm. Etter ei stund bytter gruppene flipoverark med neste gruppe.

Vi leser gjennom det som deltakerne har kommet fram til Plenum

Nr 2 Nr 3 Nr 6 Nr 1 Gruppevis Nr 4 Nr 5 Gruppe arbeid fortsetter, samme grupper som førrige

Mål eks: trivsel Overordnet mål med utgangspunkt i rammeplanen (for eks. « Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring» Delmål (For eks. Deltakerne skal lære om hvordan legge til rette for mangfoldige naturopplevelser/friluftsopplevelser som fremmer vennskap) …………….. ………………………. Mål eks: trivsel Vi skal nå sette mål for hver område. Det er viktig å sette opp et overordne mål først med utgangspunkt i Rammeplanen, dette vil føre til å øke bevisstheten rundt hva dette betyr i det praktisk pedagogisk arbeidet/virksomhet. Deltakerne skal ta utgangspunkt i det som ble skrevet på flippoverarket for hver området for å formulere mål og delmål. Etter erfaring og råd fra Jostein, er det lurt å ikke ha altfor mange delmål, slik at det blir gjennomførbar. Derfor skal deltakerne drøfte og bestemme hva som er mest relevant/aktuell for tema og begrense det til 3 punkt.

Vi leser gjennom de nye mål for fagnettverket Plenum

Lekse. Mellomliggende arbeid Droppboks Facebook https://www.fagnettverkisogn.no/

Takk for i dag!