Bevis i matematikk- undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Spillermøte G april.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Velkommen til foreldremøte.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Familieråd En for alle, alle for en
Matematikk - partall og oddetall Opplegget er hentet fra Maximum 8.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
Et kognitivt perspektiv på læring
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen til foreldremøte
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Bevis i matematikk- undervisningen For lærere i videregående skole Byåsen 27.08.07 Ingvill Merete Stedøy-Johansen 26-Dec-18

Fokus på faglighet De store og viktige spørsmålene Hva er et gyldig bevis? Hvordan kan elevene selv arbeide med matematiske bevis? Gjennom hele økta blir det eksempler og situasjoner som skal belyse de viktige poengene, og vise at det går an å ha fokus på faglighet gjennom hele matematikkopplæringen. Elever som forstår matematikk, kan resonnere og tenke matematisk. De tør å ta sjanser, møte utfordringer, og de liker matematikk! 26-Dec-18

De store og viktige spørsmålene Hva er matematikk, og hvilken oppfatning har elever av hva matematikk er? Hvordan kan elevene utvikle matematisk forståelse? Hvorfor er forståelse viktig for å oppnå matematikkompetanse? 26-Dec-18

Hva er matematikk? Mønster og system og sammenhenger mellom disse. Alt skal følge logisk gyldige resonnement og regler som er bestemt av matematikere. Disse må læres, og man må forstå forskjellen på gyldige og ugyldige resonnement. Et strengt oppbygd presist og logisk språk, der forståelsen av begreper er avgjørende for å kunne bruke språket og bidra i diskusjoner. Et idealisert og forenklet bilde av virkeligheten (en teoretisk modell) som gjør oss i stand til å gjennomføre ulike beregninger. Matematikkens svar er alltid presise og riktig innenfor den teoretiske modellen, men modellen er ikke alltid et godt nok bilde av virkeligheten. 26-Dec-18

Hvordan kan elevene utvikle matematisk forståelse? Elever og lærere må være bevisst på å finne logikken i det de lærer. Elever og lærere må trenes opp til å se mønstrene, til å se systemene og til å finne sammenhengene. De må trenes opp til å bruke det matematiske språket korrekt, og til å følge de matematiske spillereglene. De må bli klar over forskjellen på definisjoner og påstander som må bevises. Elever å lærere må være nysgjerrige, lete etter forklaringer, og ønske å forstå. De må venne seg til å lete etter svar på ”hvorfor-spørsmål” og ”hva hvis-spørsmål”. 26-Dec-18

Hvorfor er forståelse viktig for å oppnå matematisk kompetanse? Bare de som forstår matematikken, kan bli gode problemløsere. Bare de som forstår matematikken kan gjennomføre gyldige resonnement og trekke slutninger. Bare de som forstår matematikken kan lage og bruke en matematisk modell. Bare de som forstår matematikken kan diskutere matematikk med andre. Bare de som forstår matematikken kan holde orden på symbolene og forstå hva de ulike symbolene kan representere. Bare de som forstår matematikken kan utnytte hjelpemidler på en god måte. Bare de som forstår matematikken vet om det de har gjort er riktig eller galt. 26-Dec-18

Hva er et gyldig bevis? Det kommer an på hvilket nivå vi snakker om. Eksempel 1: Summen av to oddetall er et partall. Eksempel 2: Summen av vinklene i en trekant er 180˚ Eksempel 3: Av tre etterfølgende naturlige tall, vil nøyaktig ett av dem være delelig med 3. (Generalisering av dette) Eksempel 4: Ulike delbarhetstester. 26-Dec-18

Ulike bevistyper Direkte bevis Induksjonsbevis Kontrapositive bevis 26-Dec-18

Eksempler på bevis som elevene kan arbeide med 1089 100-kartet Froskespillet Hanois tårn Snu trekanten Klassiske bevis: Euler: Det finnes uendelig mange primtall Geometri: Pytagoras læresetning En periferivinkel er lik halve buen den spenner over 26-Dec-18