Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Advertisements

FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Solrunn Hårstad Prosjektleder Velferdsteknologi GLOPPEN KOMMUNE JANUAR 2015 BRUK AV VELFERDSTEKNOLOGISKE LØSNINGER I PLEIE OG OMSORGSETATEN PROSJEKTER.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
LEDELSE I ET MER MYNDIG NAV- KONTOR Tom Colbjørnsen Professor Handelshøyskolen BI Konferanse om partnerskapet i NAV-kontorene 25. april 2016.
Kvalitetskommune- programmet.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunereformen – status
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Samarbeid og medbestemmelse
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Regionalisering i NAV Erfaringer
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
NAV i tall og fakta 2016.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Målbildet Stab/støtte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
SAMMEN FOR UNGDOM NÅ OG I FREMTIDEN. Partnerskapskonferansen 2019
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Virksomhetsstrategi for
1. RKG sekr – innledning Reference site velferdsteknologi
Presentasjon formannskapet
Fra regioner til divisjoner
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV Værnes) Per Helge Vollmo (Prosjektleder, NAV Værnes)

Om etableringen av NAV Værnes Hvorfor Hvordan Suksesskriterier Oppnådde og forventede effekter

Dette er NAV Værnes Foto: Nea Radio

Bakgrunn – Hvorfor NAV Værnes? Interkommunalt samarbeid på mange områder i Værnesregionen Initiativ fra den minste kommunen – Tydal: Samarbeid med NAV Selbu? Ønske om å vurdere interkommunalt samarbeid også om NAV-tjenester Forprosjekt i samarbeid med NAV stat Vedtak om interkommunalt samarbeid Oppstart etableringsprosjekt 01.05.15

Kommunereform vs. sammenslåing i NAV Likheter Det aller meste: For NAV isolert må en gjennom de samme prosessene og oppnår mye de samme effektene Forskjeller Resten av organisasjonen (kommunene) forblir det samme- mer komplekse samhandlingsrutiner (eks flyktningetjeneste) Kostnadsfordeling mellom kommuner må ivaretas IKT Rutiner Ved eventuell framtidig sammenslåing Det meste av jobben allerede gjort Noen tekniske tilpassinger - IKT

Skapelsen av ett NAV i Værnesregionen NAV Værnes Nord Stjørdal Meråker Frosta NAV Værnes NAV Selbu NAV Tydal

Hovedmål: 1 enhet som skal føre til Bedre tjenester til brukerne Flere i arbeid og færre på stønad Økt rettssikkerhet og enhetlig praksis Bedre for medarbeiderne Redusere sårbarhet Attraktive og mer robuste fagmiljø

Suksesskriterier i gjennomføringen Kommunalt initiativ Aktivt og engasjert partnerskap Og øvrige rådmenn (AU i regionen) Ledelse og koordinert styring Ivareta daglig drift Sikre struktur og framdrift i prosjektet Aktive og engasjerte medarbeidere Formell medbestemmelse Reell medvirkning Støtte fra samarbeidspartnere I NAV for øvrig (Direktorat, fylkeskontor, andre enheter) I kommunen(e) Løpende info og forankring internt og politisk

Hva er gjort i etableringsfasen – i kortform Kommunale vedtak IKS Overført statlig myndighet Ny samarbeidsavtale Organisering og ledelse Statlig og kommunal IKT Samhandling med andre Oppgaveløsing i ny enhet Virksomhetsoverdragelse Hvem skal gjøre hva Informasjon og forankring

Utfordringer undervegs Hva innebærer 1 enhet? Ulike oppfatninger Forskjellen fra kontorsamarbeid Bruker- og medarbeiderperspektivet Geografi Intensjoner Praktiske løsninger Forskjeller Arbeidsmåter Kommunal IKT Arbeidsbelastning

Oppnådde og forventede effekter Frigjøre ressurser til oppfølging – styrke A’en Økt spesialisering Færre ledere Mindre rapportering Målrettet arbeid mot prioriterte målgrupper Bedre og mer ensartet praksis overfor brukere, arbeidsgivere og andre Et større arbeidsmarked å spille på lag med

Vi er på god veg, men langt fra i mål Det e’ itjnå som kjæm tå sæ sjøl…..