Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV Værnes) Per Helge Vollmo (Prosjektleder, NAV Værnes)
Om etableringen av NAV Værnes Hvorfor Hvordan Suksesskriterier Oppnådde og forventede effekter
Dette er NAV Værnes Foto: Nea Radio
Bakgrunn – Hvorfor NAV Værnes? Interkommunalt samarbeid på mange områder i Værnesregionen Initiativ fra den minste kommunen – Tydal: Samarbeid med NAV Selbu? Ønske om å vurdere interkommunalt samarbeid også om NAV-tjenester Forprosjekt i samarbeid med NAV stat Vedtak om interkommunalt samarbeid Oppstart etableringsprosjekt 01.05.15
Kommunereform vs. sammenslåing i NAV Likheter Det aller meste: For NAV isolert må en gjennom de samme prosessene og oppnår mye de samme effektene Forskjeller Resten av organisasjonen (kommunene) forblir det samme- mer komplekse samhandlingsrutiner (eks flyktningetjeneste) Kostnadsfordeling mellom kommuner må ivaretas IKT Rutiner Ved eventuell framtidig sammenslåing Det meste av jobben allerede gjort Noen tekniske tilpassinger - IKT
Skapelsen av ett NAV i Værnesregionen NAV Værnes Nord Stjørdal Meråker Frosta NAV Værnes NAV Selbu NAV Tydal
Hovedmål: 1 enhet som skal føre til Bedre tjenester til brukerne Flere i arbeid og færre på stønad Økt rettssikkerhet og enhetlig praksis Bedre for medarbeiderne Redusere sårbarhet Attraktive og mer robuste fagmiljø
Suksesskriterier i gjennomføringen Kommunalt initiativ Aktivt og engasjert partnerskap Og øvrige rådmenn (AU i regionen) Ledelse og koordinert styring Ivareta daglig drift Sikre struktur og framdrift i prosjektet Aktive og engasjerte medarbeidere Formell medbestemmelse Reell medvirkning Støtte fra samarbeidspartnere I NAV for øvrig (Direktorat, fylkeskontor, andre enheter) I kommunen(e) Løpende info og forankring internt og politisk
Hva er gjort i etableringsfasen – i kortform Kommunale vedtak IKS Overført statlig myndighet Ny samarbeidsavtale Organisering og ledelse Statlig og kommunal IKT Samhandling med andre Oppgaveløsing i ny enhet Virksomhetsoverdragelse Hvem skal gjøre hva Informasjon og forankring
Utfordringer undervegs Hva innebærer 1 enhet? Ulike oppfatninger Forskjellen fra kontorsamarbeid Bruker- og medarbeiderperspektivet Geografi Intensjoner Praktiske løsninger Forskjeller Arbeidsmåter Kommunal IKT Arbeidsbelastning
Oppnådde og forventede effekter Frigjøre ressurser til oppfølging – styrke A’en Økt spesialisering Færre ledere Mindre rapportering Målrettet arbeid mot prioriterte målgrupper Bedre og mer ensartet praksis overfor brukere, arbeidsgivere og andre Et større arbeidsmarked å spille på lag med
Vi er på god veg, men langt fra i mål Det e’ itjnå som kjæm tå sæ sjøl…..