Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering 17.1. 2018 Presentasjonens tittel 15.01.2018
To styringsformer Formannskapsformen (normalmodellen Parlamentarismeformen Hovedforskjellen på de to styringsformene Eksempler politisk organisering * Stor-Elvdal kommune * Kongsberg kommune * Drammen kommune * Tromsø kommune 2
Kommunestyret Øverste organ i begge styringsformer, jf. koml. § 6 – hva innebærer det? Velges av innbyggerne hvert fjerde år, jf. koml. § 7 nr. 1, Størrelsen kan variere, koml. § 7 setter minstekrav Krav til ordfører i begge styringsformene, jf. koml. § 9 I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om kommunestyrets størrelse og rolle mv. videreføres 3
Folkevalgte organer Kommunelovens utgangspunkt - kommunene skal kunne stå ganske fritt i hvordan de ønsker å organisere det folkevalgte nivået Særlover tilpasset dette, organisering av det folkevalgte nivået er lite regulert i særlovgivningen Begrepet folkevalgt organ Skillet mellom obligatoriske og frivillige folkevalgte organer 4
Obligatoriske folkevalgte (politiske) organer i formannskapsformen Kommunestyre Formannskap Klageutvalg Kontrollutvalg Partssammen-satt utvalg Ordfører*) Kommuneloven åpner i en viss utstrekning for andre varianter *) Er en person og ikke et kollegialt organ 5
Frivillige folkevalgte organ etter kommuneloven Kommunestyret obs. er obligatorisk jf. foran Fast(e) utvalg koml. § 10 Kommunestyre-komité (er) koml. § 10 a Kommunedels-utvalg koml. § 12 Komité(ad hoc) koml. § 10 nr. 5 Styre for institusjon koml. § 11 6
Formannskapet, jf. koml. § 8 Obligatorisk Størrelse Valgperiode Valg Oppgaver og kompetanse I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om formannskapets rolle mv. videreføres Formannskapet i Smøla kommune 2015-2019 7
Ordfører og varaordfører, jf. koml. § 9 Fysisk person Valg og uttreden Valgperiode Forsøk med direkte valg i tre perioder, siste periode i 50 kommuner (valgperioden 2007-2011) Oppgaver og kompetanse Forsøk - i to valgperioder med endrede oppgaver/utvidet myndighet for ordfører - i perioden 2007-2011 forsøk i 18 kommuner - forsøkene evaluert - kommunelovutvalget har sett spesielt på ordførers rolle Forslag i NOU 2016:4 om å utvide ordførers myndighet noe samt å åpne opp for at kommunestyret skal kunne bestemme at ordfører velges ved direkte valg Ordførers rolle i Norge sammenholdt med den tilsvarende posisjon ellers i Europa og i de øvrige nordiske landene Ordfører Rita Ottervik i Trondheim 8
Ulike organiseringsmodeller Hovedutvalgsmodellen Komitémodellen Formålsorganisering Funksjonsorganisering Organisasjonsmodellene og kommuneloven 9
Eksempel hovedutvalgsmodellen Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Kontrollutvalg Klageutvalg Rådmann Ansatte Administrasjonen 10
Faste utvalg, jf. koml. § 10 Begrepet fast utvalg – hva er et fast utvalg? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Fast utvalg og forholdet til hovedutvalgsmodellen Hvem kan være medlem av et fast utvalg? Se koml. § 14 Omorganisering av faste utvalg I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om faste utvalg videreføres i ganske stor utstrekning - betegnelsen foreslås endret til utvalg - det foreslås også at kommunestyret kan oppnevne utvalg for en begrenset tidsperiode 11
Kommunestyrekomiteer jf. koml. § 10 a Hva er en kommunestyrekomité? Frivillig Kommunestyrekomiteer og komitémodellen Oppretting, størrelse og valg Hvem kan og skal være medlem av kommunestyrekomiteer i en kommune Oppgaver Omorganisering av kommunestyrekomiteer Forholdet kommunestyrekomiteer og faste utvalg 12
Kommunedelsutvalg (bydelsutvalg) jf. koml. § 12 Hva er et kommunedelsutvalg? Frivillig Kan ikke etableres i fylkeskommuner Hvorfor kommunedelsutvalg? Oppretting og størrelse Medlemmene kan velges av kommunestyret selv, eller kommunestyret kan beslutte direktevalg, se forskrifter om direktevalg Valgperiode og omorganisering Oppgaver og kompetanse I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om kommunedelsutvalg videreføres, men bestemmelsen om kommunedelsutvalg tas inn i en felles bestemmelse om utvalg, og det gis en egen bestemmelse om eventuelt direkte valg til kommunedelsutvalg 13
Styre for institusjon jf. koml. § 11 Hva er en institusjon? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering Et styre for flere institusjoner? I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om styrer for institusjon videreføres 14
Ad hoc-komiteer, koml. § 10 nr. 5 Hva er en ad-hockomité? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering I NOU 2016:4 foreslår utvalget at det ikke lenger skal gis egne regler om komiteer, slike skal etter forslaget reguleres av bestemmelsen om utvalg 15
Konstituering og valg etter kommuneloven Konstituering er regulert i koml. § 17 - Frist - Særlige krav til tilstedeværelse - Hva skal skje? Valg - Avtalevalg - Forholdsvalg - Krav til kjønnsmessig balanse 16
Oppsummering av forslag i NOU 2016: 4 I all hovedsak foreslås dagens regler om formannskapsformen videreført Det foreslås en ny bestemmelse som eksplisitt sier at det bare kan opprettes organer som er regulert i loven Det foreslås å klargjøre i loven hvilke organer som er å anse som folkevalgte organer Faste utvalg, kommunedelsutvalg og ad-hockomitéer foreslås regulert i en bestemmelse, slike organer foreslås kalt utvalg Det foreslås at ordfører får utvidede rettigheter, blant annet forslagsrett i organer han eller hun ikke er medlem Det foreslås også endringer i regler om valg av ordfører, herunder adgang til direkte valg 17
Særlovskrav – politisk organisering Valg - valgstyre er et obligatorisk organ etter valgloven § 4-1, vil være et fast utvalg, også stemmestyrer er obligatorisk etter § 4-2 hvis det kan stemmes flere steder i kommunen Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne - er lovpålagte etter egne lover (1991 og 2005) - det kan opprettes slike utvalg for en geografisk avgrenset del av kommunen etter eldrerådsloven § 1 og etter lov om råd for menneske med nedsett funksjonsevne § 2 andre ledd - koml. er endret slik at disse særlovsorganene blir regulert i koml. med forskrifter Barnevernet - ledes som hovedregel av en leder for barnevernet jf. bvl. § 2-1 fjerde ledd, men kan ledes av et folkevalgt organ, jf. tredje ledd (vil i så tilfelle være et fast utvalg etter koml. § 10), det er uvanlig å benytte denne muligheten - kan ikke ledes av kommunestyret - dersom folkevalgt organ skal behandle klientsaker etter bvl. må organet bestå av 5 medlemmer, jf. bvl. § 2-1 tredje ledd, vil være et fast utvalg i koml. Kommunale sosiale tjenester i NAV-kontor, jf. lov om sosiale tjenester i NAV § 46 - dersom et folkevalgt organ skal behandle saker vedrørende enkeltpersoner etter loven skal organet ha tre til fem medlemmer 18