Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Psykiske utfordringer ved MS
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Fysisk aktivitet og helse
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
- Hovedrolle eller birolle
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Å leve med ADHD i familien
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
CEREBRAL PARESE HVA ER ÅRSAKEN OG HVILKE TYPISKE UTFALL
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Hafjellseminaret våren 2012
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Tilpasset undervisning i matematikk
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Ergoterapi i utredningen på en alderspsykiatrisk post Ergoterapeut Grete Lindgren Alderspsykiatrisk avdeling Psykiatrien i Vestfold HF Fylkesavdeling Granli.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
MOBID-2 Hvordan kartlegge smerter hos personer med utviklingshemning og svekkede kognitive evner Drammen
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilretteleggingskurs paraidrett Norges idrettsforbund
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt eller tidlig ervervet kognitiv nedsettelse Kjennetegnes av langsom innlæring, nedsatt konsentrasjon og problemer med å huske instruksjoner. Stikkord ved tilrettelegging: korte setninger og konkret innhold vis og forklar, tydelig kroppsspråk begreper som før, etter, foran, ved siden av, først, sist og senere kan være vanskelige å forstå klare rutiner og regler fokuser på mestring og glede gjenkjenning og mange repetisjoner fra en gang til neste alle er forskjellige - det må tas individuelle hensyn Hva er utviklingshemming? Skader skjedd under graviditet, fødsel eller barndom, kromosomforstyrrelser som downs syndrom, Eksempel på diagnose: Downs syndrom, autisme. Annet- Det er ikke alltid en kan peke på en bestemt årsak. Uansett årsak er miljøet av betydning for grad av utviklingshemming. Alle kan lære, men det forutsetter at omgivelsene stimulerer og gir mulighet for læring. Ingen god statistikk på andelen i befolkningen, men noen anslår 1,5 % av befolkningen. ( Lettere utviklingshemmet ikke diagnostisert eller registerte i hjelpeapparatet som utviklinshemmede). Generelt for gruppen- Langsom innlæringsevne, språkutfordringer, nedsatt konsentrasjon, upresis koordinasjon, nedsatt utholdenhet, muskelstyrke og bevegelighet. Tilleggsfunksjonshemminger som epilepsi, syn-hørsel overvekt. Utviklingshemmede er først og fremst mennesker i utvikling. Utviklingen følger stort sett normale forløp, men tempoet er langsommere og grensen for hva som kan læres varierer. Utviklingshemmede trenger stimulering, trening og støtte for å kunne utnytte sine ressurser * redusert mental funksjon * mangelfull tilpasning * tilstanden har vist seg før personen har fylt 18 år Tilrettelegging: Korte og konkrete setninger – hvorfor? Gjøre instruksjonen forståelig og kort, barn med utviklingshemning har utfordring med å huske flere beskjeder etter hverandre. Samles ved hver nye beskjed? Enkelt språk. Bruk av ironi- kan være vanskelig å forstå for noen Klare rutiner og regler: Alle skal sitte på benk når trener gir beskjeder, starter alle treninger med en samling. Vis og forklar: Ofte enklere å forstå ved å SE bevegelse og øvelsen. Eksempel: Hode, skulder, kne og tå? Begreper som før, etter, foran, ved siden av, først, siste og senere kan være vanskelig å forstå. For noen er det aktuelt å bruke tegn til tale. Gjenkjenning og repetisjon: Bruker litt lengre tid ved innlæring, ikke vær redd for å gjøre de samme øvelsene på flere treninger. Kan variere med små endringer på øvelsene. Samling før og etter trening for å gi beskjeder (gjerne underveis også for å forklare nye øvelser/aktiviteter). Foto: Norge idrettsforbund

Hva betyr utviklingshemning? Utviklingshemning er en samlebetegnelse for en rekke ulike tilstander eller diagnoser Felles kjennetegn er at evnen til å lære og til å klare seg i samfunnet, er redusert (i større eller mindre grad) Medfødt eller tidlig ervervet kognitiv svikt Kognitiv svikt fører til at funksjoner som tenking, oppmerksomhet, hukommelse, læring og språkforståelse er redusert Varierende fysisk funksjonsevne (Kilde: Norsk Forbund for Utviklingshemmede – NFU)

Kategorier utviklingshemmede Innen medisinen er det vanlig å klassifisere utviklingshemming i fire kategorier: Lett utviklingshemming Moderat utviklingshemming Alvorlig utviklingshemming Dyp utviklingshemming (Kilde: Norsk Forbund for Utviklingshemmede – NFU)

Årsaker til utviklingshemning Utviklingshemning kan ha mange årsaker: Kromosomfeil Stoffskiftesykdommer Infeksjoner og sykdommer som røde hunder under svangerskapet Fødselsskader som f.eks. for tidlig fødsel og lav fødselsvekt Etter fødselen kan det være skader i forbindelse med sykdommer som hjernehinnebetennelse, hjernebetennelse eller skader ved ulykker (Kilde: Norsk Forbund for Utviklingshemmede – NFU)

Vanlige tilleggsutfordringer Epilepsi Symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til anfallsvis funksjonsforstyrrelser i hjernen Cerebral parese (CP) Fellesbetegnelse for en rekke tilstander i sentralnervesystemet og dekker en rekke fysiske og motoriske forstyrrelser Syn- og hørselskader Vanlig hos utviklingshemmede Andre utfordringer Medfødt hjertefeil Rundt halvparten av alle barn med Down syndrom har en medfødt hjertefeil

Aktivitet med utviklingshemmede Legge vekt på utholdenhet og styrke gjennom lek, lagspill og andre motiverende aktiviteter Sosial og psykiske forhold i samspill med andre i aktivitetene Øvelser og aktiviteter som fremmer koordinerende egenskaper Kroppsbevissthet gjennom aktivitet som fremmer evne til å kjenne sin egen kropp Vektlegge språk og kommunikasjon tilpasset gruppen Forstå hva andre sier og uttrykke seg selv verbalt. Utfordringer med å forstå instruksjon Dagligdagse ferdigheter (ADL ferdigheter)

Undervisningsprinsipper Oppdagende læring: Situasjonsbestemt læring (situasjonen underviser) Oppgavestyrt læring (aktivitetsleder gir oppgaver) Instruksjon: Bane bevegelser Følg meg (eks. aerobic) Vise-prøve Forenkling av regler, gradvis økning av vanskelighetsgrad Ofte behov for særskilt tilrettelegging Bearbeide informasjon – hvordan lære og ta imot beskjeder

Aktivitetsleders rolle Motivere/inspirere Tilrettelegge for mestring Være en miljøskaper Stille krav