Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
2
Epilepsi Den vanligste nevrologiske sykdommen 1% av befolkningen
Samlebetegnelse Anfallene kan arte seg svært forskjellig fra korte bevissthetstap til krampeanfall med lengre perioder med bevissthet
3
Årsak Mange årsaker til slike funksjonsforstyrrelser, men alle sykdommer, skader og misdannelser som rammer hjernebarken gir økt risiko
4
Hvordan oppdage epilepsi?
Perioder med forvirring «rar» atferd-repeterende, formålsløs vandring, plukking Fjernhet, stirring, mister tråden faglig og sosialt Sliten selv med normale soverutiner Variable presatsjoner og variable dager
5
Anfallstyper Deles grovt i to grupper: generalisert og partielle anfall Generalisert: Anfall over hele hjernen Partielt: et bestemt område
6
Hvordan arter anfallet seg?
Generaliserte anfall Absencer-kortvarige episoder med bevissthetstap Generaliserte tonisk-kloniske (GTK)- mister bevissthet, faller, stivner først i kropp for deretter å få krampe i armer og ben. Barnet trenger å bli skjermet under og etter anfallet
7
Vær rolig! Anfallet gir ikke smerte, går stort sett over etter 2-3 minutt Barnet må ligge bekvemt, beskytt hode mot støt Stikk ikke noe mellom tennene eller gi drikke La barnet være i fred til anfallet går over, men vær til stedet og observer Etter anfallet sørg for frie luftveier
8
Andre tilfeller Myoklone anfall: kortvarig rykninger. Varer et par sekunder, personen er bevisst Atoniske anfall: mister plutselig all kraft i kroppen, faller sammen. Skader kan forekomme men anfallene er kortvarige. Barnet trenger ofte beskyttelse og tilrettelegging
9
Partielle anfall Enkle partielle anfall (EPA) stedet i hjernen bestemmer hvilket utfall det får- barnet kan følge med på det som skjer Komplekse partielle anfall (KPA) også disse varierer strekt- personen stopper å snakke, blir fraværende,tyggebevegelser m.m repiterer bevegelser eller går hvileløs rundt. Trenger hvile i etterkant, kan også forekomme hukommelsesproblem
10
OBS! Anfall som varer over en viss tid, skal etter avtale, stoppes med akuttmedisin Barn med epilepsi i skole og barnehage SKAL ha en «stående ordre» som beskriver førstehjelp og evt akuttmedisin
11
Ring 113- når.. Barnet har anfall uten pauser
Bevisstløs lengre enn han pleier Er mer forvirret enn vanlig etter et anfal Slår seg kraftig Har høy kropps-temperatur eller feber etter anfallet Aldri har hatt anfall før
12
Tilleggsutfordringer
Lærevansker Lese-skrive-matematikkvansker Språk-kommunikasjonsvansker Variasjoner i dagsform Lavt tempo Dårlig impuskontroll/utagering Sosiale problemer i form av umoden og manglende forståelse for regler i lek og sosialt M.M
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.