Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Norskfaget i 1. klasse.
Sokrates.
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Familieråd En for alle, alle for en
Muntlig vurdering – å veilede andre
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Undervisningen begynner
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Venner & valg Avslutning.
Salige er de fattige i ånden
24 november 2017 Elisabeth Wold
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Venner og valg Film og samtale.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
1 Egenomsorg og helse.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Velkommen til Newtonrommet
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Fest & følelser Velkommen
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Venner & valg Velkommen.
«Når alle er like viktige»
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Sokrates.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Utskrift av presentasjonen:

Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har åpne vinduer. Hva trenger vi for å utvide vinduet vårt. Hva kan vi gjøre for å hjelpe oss selv. Er det andre som kan hjelpe?

Toleransevinduet Disse elevene er inni toleransevinduet. Snakke om hva ser du, hva tror du han/hun holder på med, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, hva tror du han jobber med. Hva liker du å jobbe med, når har du det sånn, når er det vanskelig å sitte sånn og lære, hva kan forstyrre deg litt, hva kan forstyrre deg mye? Hva slags følelser har du inni deg da?     

Toleransevinduet Denne eleven er over toleransevinduet sitt. Snakke om hvordan ser vedkommende ut, i ansiktet, i kroppen, hvordan tror du han/hun høres ut, hva tror du vedkommende sier. Lydstyrke, ordvalg. Hva tror du han trenger for å klare å roe seg ned igjen? Har du noen gang reagert sånn? Fortell, kanskje du ikke var fullt så sint, men likevel…, eller kanskje du var enda sintere. Hva slags følelser har du når du er over toleransegrensen din? Hva trenger du når du er så sint? Hva kan hjelpe deg? Hvem kan hjelpe deg?

Toleransevinduet Denne eleven er under toleransevinduet sitt. Snakke om hvordan ser vedkommende ut, i ansiktet, i kroppen, hvordan tror du han/hun høres ut, hva tror du vedkommende sier. Lydstyrke, ordvalg. Hva tror du han trenger for å klare å roe seg ned igjen? Har du noen gang reagert sånn? Fortell, kanskje du ikke var fullt så sint, men likevel…, eller kanskje du var enda sintere. Hva slags følelser har du når du er over toleransegrensen din? Hva trenger du når du er så sint? Hva kan hjelpe deg? Hvem kan hjelpe deg?  

Toleransevinduet Også voksne har ulike toleransevinduer. Det har dere sikkert merket. Hva kan du gjøre hvis voksne fullstendig mister kontrollen, blir så sint at de gjør dumme ting. Hvem har ansvaret da?

Hvordan tror du en voksen som er under toleransevinduet kan se ut? Snakke om dette spørsmålet. Hva kan du gjøre hvis de voksne du trenger i livet ditt stadig er under toleranevinduet? Hvem sitt ansvar er det når voksne ikke klarer å være nok tilstede for barn.