Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Bedringsprosesser slik de leves i hverdagslivet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Sosiologi i barnehagen
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Utviklingsøkologiske modell
Mangfold og fellesskap
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Hvordan få flere med i organiserte fritidsaktiviteter Innlegg på konferanse Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis, 2.desember Gunn Strand.
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
«Recoveryverksteder - fellesarenaer for utvikling, samarbeid og kunnskap» Nettverkssamling for kommunepsykologer Sandefjord
BRUKERERFARING SOM KOMPETANSE! ERFARINGER FRA KRONSTAD DPS Erfaringskonsulent Solveig Bartun Rob.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kompetanse for mangfold
Ideologi, teori og praksis
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
hvordan kan det gjennomføres?
Overordnet strategi SV-fakultetet
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Recovery-orienterte tjenester: Konsekvenser for faglige ansatte og organisasjonene Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid Professor Høgskolen i Sør-Øst Norge

Recovery-orienterte tjenester Hva snakker vi om? Recovery er ikke entydig… Recovery er personens grep om egne bedringsprosesser: Omgivelsesfaktorenes betydning for egeninnsatsen… Recovery forstått som personlige og sosiale prosesser påvirker tjenestene og -utviklingen ved at «symptomene» kan pågå underveis (har mening), og erfaringene med «symptomene» kan bidra til læring, vekst og utvikling. Anbefaling 37 i ROP-retningslinjen fra 2012 konkretiserer utgangspunktet for tjenestene, hva tjenestene skal samarbeide med personen om, og hva som skal være resultatmålet for tjenestene. Fire (fem) generelle utviklingstrekk på veien til mer recovery-orienterte tjenester: Fra «kategori» til person Fra «hva feiler det deg?» til «hva er viktig for deg?» Fra symptomer til funksjoner og mening Fra en sykdomsmodell til en sosial modell (eller: fra å forklare til å forstå)

Recovery-orienterte tjenester Grunnleggende antakelser og verdier (= ingen praksis er nøytral) Livet er endring, for alle. Det handler om å skape seg et (godt) liv. Alle kan «komme seg». Frihet, valg og ansvar gjelder alle. Det som fremmer helse er tilgang til støttende miljøer (levekår) og utvikling av personlige ferdigheter. Person-orientering (individ-i-kontekst). Partnerskap. Valg. Anerkjennelse. Ikke-krenkelse.

Recovery-orienterte tjenester Praksisområder faglige ansatte kan bidra i forhold til Det personlige området (opplevelsen av seg selv): Hvem kan jeg bli, hva kan jeg være? Erkjennelse, forsoning, egeninnsats. Det relasjonelle området (jeg-du forholdet): Møtene: deltaker-posisjon. Dele makt. Det lille ekstra. Det sosiale området (jeg-samfunnet forholdet): Stigma. Tilgang til nye sosiale roller. Å være etterspurt/kan bidra. Det spirituelle området (jeg-det universelle/allmennmenneskelige forholdet): Mening, håp, tilhørighet og forpliktelse.

Recovery-orienterte tjenester Konsekvenser for faglige ansatte Recovery som personlige og sosiale prosesser er ingen modell, men et faglig perspektiv å jobbe i. Recovery som personlige og sosiale prosesser kan ikke manualiseres eller standardiseres. Men: prosessene kan dokumenteres (f.eks endringer i opplevd livskvalitet, tilbakemeldingssystemer). Jobbe i en deltaker-posisjon (jeg-du-saken) Jobbe med håp (bidra til vendepunkter). Jobbe med ressurser og styrker i og rundt personen: lokalmiljøarbeid, aktivitet, arbeid, nettverk, bolig. Belyse og bekrefte vekst- og utviklingsmulighetene. Være både person- og familieorientert. Vurdere og tilby valgmuligheter. Fremme aktørskap, tilgang til sosiale roller og sosiale fellesskap. Gjennomgang av språk, daglige praksiser mht samarbeid, relasjoner og makt. Utvikle nye roller: coach, medvandrer, katalysator, mulig-gjører, fødselshjelper, balanse-kunstner, venn (?)

Recovery-orienterte tjenester Konsekvenser for organisasjonene Langtidsperspektiv (år) i endrings- og mestringsarbeidet. Pårørendearbeidet. Et vekst- og utviklingsrettet perspektiv. Prosess og kontinuitet, mer enn utfall. Lett tilgang til erfaringskompetanse via «likemenn», erfaringskonsulenter, selvhjelpsgrupper. Anerkjenne og legge til rette for spirituelle aktiviteter. Alltid felles kompetanseutvikling: planlegge, gjennomføre, evaluere sammen. Innholdet i tjenestene handler mest om hverdagslivet og å bidra til økt livskvalitet. Anerkjenne og akseptere ulikheter og mangfold i det faglige arbeidet. Ingen metodetvang. Anerkjenne og akseptere ulikheter og mangfold blant ansatte. 50% av staben ha erfaringskompetanse? Likeverdige tjenester handler ikke om «one size fits all», men å få hjelp og utfordringer etter behov og muligheter. Bestiller-/utfører organisering? Tillitsbasert styring og ledelse? Åpenhet, medvirkning, samskaping. Systemkunnskapen blant ansatte må være høy og å bygge ned «siloer» mellom tjenester og nivåer en utfordring. Tilgang til veiledning: Mange faglig-etiske dilemma i rus- og psykisk helsearbeid.