ART: Teoretisk grunnlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Advertisements

Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Albert Bandura (f. 1925)
Avoidance Frode Svartdal Okt
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Goffman, Garfinkel og Giddens
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Erikson og Freuds stadier
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Stress, utbrenning, mobbing
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Aggresjon.
Fra ”Nesten som deg selv”
Daniel Stern`s Teori.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Allmennlærerutdanningen/ 1
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Holdninger.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Hva er psykologi? Frode Svartdal
ART: Teoretisk bakgrunn
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Kognitiv psykologi, kognitiv atferdsterapi (CBT)
Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
Kapittel 11 Læringsteori.
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
Utskrift av presentasjonen:

ART: Teoretisk grunnlag Frode Svartdal UiT Okt. 2012 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

ART Generell bakgrunn 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

John Watson, 1913: Behaviorism Behaviorisme John Watson, 1913: Behaviorism Psykologiens tema = atferd Atferd = observerbar atferd ”Mekanistisk” S—R-psykologi Enorm betydning for psykologien 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Watsons etterfølgere: Hull, Tolman, Guthrie, Skinner… Behaviorisme II Watsons etterfølgere: Hull, Tolman, Guthrie, Skinner… Flere ”behaviorismer”: Metodologisk (Tolman, Hull) Radikal (Skinner) 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Behaviorisme III Radikal behaviorisme Skinner, 1945  Motstand mot teori (”beskrive funksjonelle relasjoner”) …men svært teoretisk: Analyse av selvforståelse (Skinner, 1945) Verbal behavior (1957) … 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Metodologisk behaviorisme: Behaviorisme IV Metodologisk behaviorisme: Gitt forankring i gode observasjoner kan vi konstruere hjelpebegreper om hvordan relasjonen mellom S og R skal forstås Tolman: Kognitivt kart Slike forhold er ikke noe som personen kan observere; det er noe forskeren postulerer 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Sosial læringsteori Forløpere Dollard & Miller (1941) Watson & Rayner (1920); Jones (1924): Fryktbetinging og avbetinging av fryktresponsen Mowrer & Mowrer (1938): Behandling av enurese Dollard & Miller (1941) Læringsprinsipper brukt for å ”oversette” psykoanalytiske begreper Wolpe (1958): Psychotherapy by resiprocal inhibition Avbetinging av fryktrespons Eysenck (1952) Betingingsteknikker brukt på psykologiske problemer 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Sosial læringsteori Rotter (1954) Sears (1951) Intern vs. ekstern locus of control Sears (1951) Sosialisering Bandura & Walters (1963) Læringsprinsipper Observasjonslæring og imitasjon Bandura (1977): Betydningen av ”self-beliefs” Mischel (1968) Personlighet 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Integrasjon av Sosial læringsteori klassiske læringsprinsipper kognisjon sosialpsykologi klinisk/anvendt fokus 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Sosial læringsteori: Bandura Resiprok determinisme Miljø, personfaktorer og atferd i kontinuerlig vekselvirkning Kognisjon viktig Folk oppfatter, tenker og husker gjennom symboler (bilder, ord) Stedfortredende læring Informasjon fra observert erfaring viktig Foregripe Forventninger styrer hva man gjør Selv-regulering Tenkt interaksjon med omgivelsene viktig i atferdskontroll Selv-refleksjon Meta-forståelse av en selv Se Social Cognitive Theory 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Sosial læringsteori: Bandura Self-efficacy – ”mestringstro” Selvoppfatning om egen handlingsevne – ”mestringsoppfatning” Motivasjon, følelse og handling er i stor grad basert på hva folk tror om mestringsevne, i mindre grad på hva som faktisk er tilfellet Mestringstro bestemmer valg, anstrengelse, persistens, emosjoner, … Se Overview of Self-Efficacy 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

ART Spesifikk bakgrunn 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

ART Basert på en kognitiv atferdsmodell Læringspsykologi (Goldstein: “Aggression is primarily learned behavior, learned by observation, imitation, direct experience, and rehersal.”) Sosial læringsteori: Bandura Kognitiv atferdsmodell (= perspektiv) Kompleks Tar i betraktning mange nivåer Macro (samfunn), maso (lokalt), micro (familie) Tar i betraktning mange faktorer Sosiale, miljømessige, kognitive, biologiske, … Dynamisk: Interaksjon mellom faktorer og nivåer 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Skillstreaming Sosiale ferdigheter består av ulike komponenter Sosial persepsjon: Oppfatte sosiale signaler Eks.: Ansiktsuttrykk, emosjonelle uttrykk, … Sosial kognisjon: Forstå og håndtere sosial informasjon Eks.: Oppfatning av handlingsalternativer i en konfliktsituasjon Sosial atferd Eks.: Øyekontakt, oppmerksomhet overfor en annen 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Skillstreaming Problemer vedr. sosiale ferdigheter kan bunne i en eller flere av disse Eks.: Konflikt, krangel Persepsjon: Oppfattes relevante signaler? Oppfatter ungdommen hva konflikten går på? Kognisjon: Bearbeides informasjon om dette adekvat? Ser ungdommen reelle handlingsalternativer? Atferd: Viser personen adekvate responser? Viser ungdommen sosialt funksjonelle responser (øyekontakt, oppmerksomhet, …)? 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Sinnekontroll Aggresjon = emosjon + skadelig atferd (ofte emosjon  skadelig atferd) Kontroll av emosjonen = kontroll av aggresjonen 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Navaco: Mekanismer i håndtering av sinne Miljømessig hendelse  sinne  kognitive mekanismer Oppmerksomhet: Personen ser ofte provokasjon og fiendtlighet i andres atferd Konsistens: Hvis man har lyktem med bruk av aggresjon som løsningsstrategi i en situasjon, kan man lett gjenta dette i andre situasjoner Attribusjonsfeil: “Min aggresjon er bestemt av din provokasjon (=situasjonelt bestemt), mens din aggresjon er bestemt av din personlighet (“du er en voldsperson”) Falsk konsensus: Selvrettferighet - “Folk flest forstår hvorfor jeg er aggressiv”  hemmer forståelse av egen aggresjon som uakseptabel respons Ankringseffekter: Har man reagert med sinne som “åpningsrespons”, er det vanskelig å skifte respons (selv når det blir åpenbart at responsen er upassende) 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

Moralsk resonnering Gibbs: 4 hovedstadier Den sterkes rett Kohlberg: Stadier i moralutvikling (1-6) 1-2: Pre-moralsk (hedonisme, lydighet ved trussel om straff) 3-4: Konvensjonell (konformitet, sosial anerkjennelse, …) 5-6: Sosial kontrakt (erkjennelse av individuelle rettigheter), forståelse av universelle etiske prinsipper Gibbs: 4 hovedstadier Den sterkes rett Overenskomst Gjensidighet Verdibasert 23.11.2018 FRODE SVARTDAL

ART og moralsk resonnering Antisosial atferd assosiert med forsinket moralutvikling samspill moralutvikling + kognitiv feiltolkning Gibbs Primary distortion: selvsentrert Secondary distortion: bagatellisering, forutsette det verste, blaming ”Hvis jeg vil ha en bil, tar jeg den” Gibbs: Primary distortion Rasjonalisering ”Når folk lar bilen stå ulåst, kan de ikke vente annet” Gibbs: secondary distortion Mislabeling ”Ikke noe galt skjedd – bilen er like hel, den” (Gibbs: secondary distortion) 23.11.2018 FRODE SVARTDAL