Kommunikasjon
Viktige begreper i kapittel 1
Kommunikasjon betyr «å gjøre felles» Å dele sine tanker, følelser og behov med et annet menneske Vi kommuniserer bl.a. fordi vi har behov for: Å oppleve fellesskap og nærhet Å gi og motta informasjon Å gi uttrykk for tanker og følelser Å kunne arbeide og leve sammen
Kommunikasjonsprosessen
Kommunikasjonsprosessen Personene som kommuniserer, kan vi kalle sender og mottaker Personene vil veksle på å være sender og mottaker, og vi har en toveis-kommunikasjon Budskapet er det vi sier og uttrykker Gjennom tilbakemelding gir mottakeren uttrykk for hvordan han eller hun har tolket budskapet Kanalen er måten budskapet blir gitt på, f.eks. samtale, kroppsspråk, sms
En- og toveiskommunikasjon Kommunikasjon som gir mulighet for umiddelbar tilbakemelding Tar tid, men gir færre misforståelser Enveiskommunikasjon: som regel ikke noen form for umiddelbar tilbakemelding. Eks. tv, avis, bøker, forelesning Sender får komme med hele budskapet uten innblanding, men det er fare for misforståelser
Verbal kommunikasjon Verbal = ved hjelp av ord Muntlig eller skriftlig Viktig å tilpasse språket til den du snakker med uttrykke seg klart og direkte gi mulighet for tilbakemelding slik at budskapet blir riktig forstått
Ikke-verbal kommunikasjon Ikke-verbal = uten bruk av ord Kommunikasjon ved hjelp av kroppsspråk og symboler Når vi bruker kroppsspråk kan vi kommunisere med blikk, kroppsholdning, tonefall, kroppsbevegelser osv
Dobbeltkommunikasjon Når det sendes ut to signaler samtidig som ikke stemmer overens Gir ofte usikkerhet hos mottaker
Kommunikasjon gjennom symboler Ikke-verbal Vi kommuniserer f.eks. gjennom klærne vi bruker, smykker, sminke, hårfrisyre, tatoveringer osv Forteller andre noe om vår identitet, hvordan vi ønsker å bli oppfattet