Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Mål Deltakerne skal Forstå hvordan begrepslæringen kan brukes innenfor alle fag og fagområder 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Begreper til å begripe fagene med Grunnleggende begrepssystemer (GBS) ligger til grunn for å lære alle fag i skolen. De fleste fag er bygd ut fra ett eller flere GBS, f. eks begrepene tid i historiefaget og plass i geografifaget. Mange symboler går igjen i ulike fag, f. eks ulike farger og former. Alt må ikke læres fra grunnen av, f. eks språklyder i fremmedspråket som er identisk med norsk. Når en har lært å lese, kan en lære ved å lese. Begreper og begrepssystemer som gjentas i ulke fag kan få elevene til å oppleve gjenkjenning og sammenheng (De har språklyder på engelsk også!). 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Vi kan lage bokstavformer i gymtimen! 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 - og i kunst – og håndverk. Runde former kan brukes til å lage mange ulike figurer. 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Viktige begreper i norsk Lyd – språklyd Form Stilling Størrelse Plass Antall Retning + SYMBOL Rekkefølge Forandring Brukes til Tid Kjønn m.fl. 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Farge: Finn bokstaver som har samme (lik) farge. Hvilken farge har de? Plass: Finn bokstaven som har plass mellom de to andre bokstavene (plass i midten). Former: Finn bokstavene som er like i at de har bueform. Antall: Hvor mange bokstaver ser du? Kan du finne en bokstav som har fire deler? Norsk: Hva heter bokstaven(e), Hvilken språklyd er bokstaven symbol for? Kan du lese ordet? 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Da vi begynte med språklydene, skjønte jeg plutselig alt sammen! Markus, 6 år - og fra den dagen begynte han å lese 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 GBS i matematikkfaget Antall Bruk Forandring Form Helhet og deler av helhet Mønster Plass Retning Sant/usant Stilling Størrelse Tid Vekt Verdi + SYMBOL 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Begrepssystemet antall Ting og fenomener ordnes i grupper og vi finner antallet ved å telle. Antallet symboliseres ved tallord, siffer og tall. Vi kan sammenligne antall. Vi kan forandre antall. Vi kan finne forskjellen mellom antall i grupper. 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Natur- og miljøfag M.Nyborg: Viktige prinsipper i opplæringen: Fra det nære til det fjerne Fra det konkrete til det abstrakte Fra det spesielle til det generelle Elevene skal møte det virkelige liv være aktive og utforskende få allsidige erfaringer ved å observere og sanse bruke alle sanser De grunnleggende begrepssystemene brukes til å analysere de fenomener som elevene skal møte og lære. Hvis ordene knyttes til det barna sanser og erfarer, blir ordene meningsfylte. 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Begreper til å begripe naturen med Levende/ikke levende Antall Bruk Farge Forandring Lukt Lyd Smak Mønster Overflate Plass Retning Stoff Størrelse Temperatur Tid Kjønn Vekt Verdi 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Begreper til å begripe naturen med FARGE FORM MØNSTER PLASS BRUKES TIL VERDI - på stammen - bladene - på trekronen - på bladene på stammen på bladene - vokseplass, utbredelse i Norge - i dag i ”gamle dager” i fremtiden - nytteverdi, - pengeverdi 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Vi går på jakt etter vinkelformer i naturen! Hva heter bokstaven? Hvor mange deler har den? Hvilken språklyd er den symbol for? 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Vi fant, vi fant, vi fant – ei rot! Her har naturen lagd vinkelformer som danner bokstaven Y! 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Bruk (funksjon) : - Og y-formen er ypperlig som pølsepinner! 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
DU STORE ALL VERDEN! Et geografiprosjekt i 7. klasse HELHET/DEL AV HELHET: Navn på verdensdel og land… PLASS: Plass på kloden, beliggenhet, plass i forhold til, grenser til.. FORM: Landenes form, landskapsformer… RETNING: Himmelretning, nord/sør/øst/vest… STØRRELSE: Landenes størrelse i forhold til… ANTALL: Befolkning, antall innbyggere… FARGE: Menneskers hud- og hårfarge, fargesymboler… TID: Menneskenes, landets, dyrenes historie. Tradisjoner før og nå. TEMPERATUR: Klima, vær, årstider… VERDI: Natur-, økonomiske og menneskelige ressurser.. mm. + SYMBOL + LIKHETER OG FORSKJELLER 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Herdis Øyehaug Karlstad, 09 Vi ser på kunst Se på bildet. Hva ser du? Hva tenker du? Hva føler du? Se på hele bildet/ deler av bildet. Hvilke former ser du? Hvilke farger ser du? (Sterke, klare, rene, lyse, mørke, kalde, varme…. farger) Tid (på dagen, stilhistorie, gammelt /nytt…) Stilling (liggende, stående, diagonale, horisontale… linjer) Stoff (olje, vannfarger, tekstil, teknikk…) Bruk (utsmykning, illustrasjon, utstilling…) Verdi (affeksjonsverdi, pengeverdi…) 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Et tverrfaglig opplegg Fag: Norsk, Kunst og håndverk, samfunnsfag, RLE Oppgave: 1.Velg ett ord fra hver kolonne/gruppe og lag en tegning (Evt. tegneserie) 2. Fortell om det du har tegnet 3. Skriv en fortelling som passer til tegningen 4. Velg en framføring: Eks.: Mime, rollespill, dramatisering, tablå Mennesker Dyr Egenskaper Følelser Sted Vær Tid - barn gammel dame danser soldat - katt - hest slange due kråke - snill - mystisk modig morsom hyggelig - trist - sint - glad redd fortvilet - skog - fjell hule fjell landevei - varmt - sol - regn storm tåke - i går - for 100 år siden - natt - dag 10.11.2018 Herdis Øyehaug Karlstad, 09