Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg Skolebasert kompetanseutvikling Dialog på alle nivåer Foto: Jorunn Lunde Jenssen 20.09.2018
Tema Politikernes ansvar
Budskap Skoleeierskap er et politisk ansvar. Skolene styres bedre av at vi mobiliserer sammen.
Skoleeier Politisk skoleeier: Kommunestyret
Skoleeier skal planlegge og gjennomføre opplæringen for å nå nasjonale mål føre tilsyn og rapportere til staten
Administrativ skoleeier Utøver rollen ut fra delegert fullmakt fra politikerne Skoleeieransvaret ligger hos politikerne selv om myndighet delegeres.
Forutsetninger for godt skoleeierskap kunnskap ambisjoner langsiktig ivaretar skolene, skolelederne, lærerne og elevene
Kommunen i framtida Stortingsmelding 12, Stat og kommune – styring og samspel: trenger kommuner som kan ta initiativ og være nyskapende arenaer for demokrati, lokale prioriteringer og tilpasninger
Skole er viktig Innbyggerne velger lokalpolitikere for å forme lokalsamfunnet Alle kan lære: De folkevalgtes ansvar å legge til rette for at det skjer Bruk lokalt handlingsrom: Skolen blir bedre hvis politikerne bryr seg!
Kunnskapsløftet – ny styring av skolen klare nasjonale mål, kunnskap om resultater, tydelig ansvarsplassering, lokal handlefrihet et godt støtte- og veiledningsapparat
Skoleeier bevisstgjøres sitt ansvar settes i stand til å lede grunnopplæringens utvikling
Evaluering: Ansvaret var dårlig forstått (Sandberg og Aasen 2008, Det nasjonale styringsnivået. Intensjoner, forventninger og vurderinger) Ikke gode forbindelser mellom styringsnivåene (Møller, Prøitz og Aasen 2009, Kunnskapsløftet – tung bør å bære?)
Suksesskriterier Dialog mellom nivå/felles forståelse/tilslutning til reformens mål og virkemidler Tillit mellom aktørene på og mellom nivå Tydelig ansvarsregime Lokalt lederskap og engasjement Politisk oppfølging og økonomiske insentiver/ Kompetanseutvikling på det operative nivået
Erfaringer fra Nesodden Bevisst ansvaret: Kommunestyret er skoleeier og skal sikre kvaliteten i grunnskolene Ønsker å være en synlig og aktiv skoleeier
Prosess, rammer for politisk utøvelse av skoleeierrollen Kst ba om sak om skoleeierrollen (form, innhold, ansvarsfordeling) 2009 Temamøte kommunestyre Deltakelse i KS-FoU. Rapporten ”Kom Nærmere” 2009 Drøftingsmøte SOU 2010 Møte skolenes utviklingsgrupper 2010
Temamøte i kommunestyret. Dialog med rektorene
KS FoU:”Hvordan lykkes som skoleeier?” Ordfører, rådmann, skolesjef, leder SOU, rektor, Utdanningsforbundet Mål: Bevisstgjøre og dyktiggjøre kommuner politisk, administrativt og faglig i utøvelsen av rollen som skoleeier Slik bidra til større læringsutbytte
Jorunn Lunde Jenssen, Nesodden kommune Funn, «Kom nærmere» Det er behov for - en mer synlig skoleeier - et endret kunnskapsgrunnlag i styringen av skolene - politikere med ambisjoner, engasjement og innsikt - administrativ kompetanse, kapasitet og evne til å transformere - profesjonsutvikling og ansvarliggjøring av skoleledere og lærere Jorunn Lunde Jenssen, Nesodden kommune
Kommunestyret vedtok måten skoleeierrollen skulle utøves på i 2010
1 - Skoleårsmøte Årlig kommunestyremøte med tema grunnskole: Behandle kvalitetsutviklingsplan, mål for skolen, drøfte Tilstandsrapporten. Dialog/samhandling på tvers av nivå
2 - Åpenhet om resultater Skoleeiers innsikt nødvendig for å sikre kvaliteten Elevorganisasjonen, Utdanningsforbundet, FUG og KS anbefalte at kommunene bruker informasjonen. Kommunen offentliggjør resultatene av nasjonale prøver på skolenivå Skolenes resultater drøftes når tilstandsrapporten legges fram for SOU og kommunestyre.
3 - Årlige dialogmøter i SOU 2 dialogmøter med tema skole. Samhandling på tvers: Ulike representanter møtes på samme arena
4 – Revitalisere SU Mandat, delegeringsreglement og arbeidsfordeling for SU og FAU gjennomgås
Sammen - for en bedre skole Tiltak for å bedre samarbeidet om utvikling av grunnskolene på Nesodden. Hensikt: Få en felles forståelse av oppgaver, problemer, roller og ansvar i grunnskolen. Bli mer velinformerte og legge grunnen for bedre skolepolitiske avgjørelser (collective capacity, strategies with precision)
Eksempel Vedtak: «Skoleeiermeldinga for 2011 viser et godt resultat for Nesodden. Meldinga viser samtidig relativt store forskjeller mellom skolene, spesielt på barnetrinnet.
Rådmannen bes vurdere virkemidler, og om nødvendig komme tilbake til kommunestyret med sak, for å løfte de skolene som viser svakest utvikling opp på et nivå, slik at også disse skolenes elever stiller best mulig ved overgang til videregående skole.