Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kunnskapsløftet – løft eller løfte? Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Den gode skoleeier I Nes.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Kom nærmere! Sluttrapport fra FoU-prosjektet
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen!.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Tverrfaglig uke for LUT
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Velkommen til ordførers møte med brukerrådslederne 25. januar 2018
PRAKSISMØTE.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
NAV-veiledere i vid. skole
Oppstart SU Jevnakerskolene
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Kommunesektorens bruk av FoU
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Evaluering Regionrådet
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg Skolebasert kompetanseutvikling Dialog på alle nivåer Foto: Jorunn Lunde Jenssen 20.09.2018

Tema Politikernes ansvar

Budskap Skoleeierskap er et politisk ansvar. Skolene styres bedre av at vi mobiliserer sammen.

Skoleeier Politisk skoleeier: Kommunestyret

Skoleeier skal planlegge og gjennomføre opplæringen for å nå nasjonale mål føre tilsyn og rapportere til staten

Administrativ skoleeier Utøver rollen ut fra delegert fullmakt fra politikerne Skoleeieransvaret ligger hos politikerne selv om myndighet delegeres.

Forutsetninger for godt skoleeierskap kunnskap ambisjoner langsiktig ivaretar skolene, skolelederne, lærerne og elevene

Kommunen i framtida Stortingsmelding 12, Stat og kommune – styring og samspel: trenger kommuner som kan ta initiativ og være nyskapende arenaer for demokrati, lokale prioriteringer og tilpasninger

Skole er viktig Innbyggerne velger lokalpolitikere for å forme lokalsamfunnet Alle kan lære: De folkevalgtes ansvar å legge til rette for at det skjer Bruk lokalt handlingsrom: Skolen blir bedre hvis politikerne bryr seg!

Kunnskapsløftet – ny styring av skolen klare nasjonale mål, kunnskap om resultater, tydelig ansvarsplassering, lokal handlefrihet et godt støtte- og veiledningsapparat

Skoleeier bevisstgjøres sitt ansvar settes i stand til å lede grunnopplæringens utvikling

Evaluering: Ansvaret var dårlig forstått (Sandberg og Aasen 2008, Det nasjonale styringsnivået. Intensjoner, forventninger og vurderinger) Ikke gode forbindelser mellom styringsnivåene (Møller, Prøitz og Aasen 2009, Kunnskapsløftet – tung bør å bære?)

Suksesskriterier Dialog mellom nivå/felles forståelse/tilslutning til reformens mål og virkemidler Tillit mellom aktørene på og mellom nivå Tydelig ansvarsregime Lokalt lederskap og engasjement Politisk oppfølging og økonomiske insentiver/ Kompetanseutvikling på det operative nivået

Erfaringer fra Nesodden Bevisst ansvaret: Kommunestyret er skoleeier og skal sikre kvaliteten i grunnskolene Ønsker å være en synlig og aktiv skoleeier

Prosess, rammer for politisk utøvelse av skoleeierrollen Kst ba om sak om skoleeierrollen (form, innhold, ansvarsfordeling) 2009 Temamøte kommunestyre Deltakelse i KS-FoU. Rapporten ”Kom Nærmere” 2009 Drøftingsmøte SOU 2010 Møte skolenes utviklingsgrupper 2010

Temamøte i kommunestyret. Dialog med rektorene

KS FoU:”Hvordan lykkes som skoleeier?” Ordfører, rådmann, skolesjef, leder SOU, rektor, Utdanningsforbundet Mål: Bevisstgjøre og dyktiggjøre kommuner politisk, administrativt og faglig i utøvelsen av rollen som skoleeier Slik bidra til større læringsutbytte

Jorunn Lunde Jenssen, Nesodden kommune Funn, «Kom nærmere» Det er behov for - en mer synlig skoleeier - et endret kunnskapsgrunnlag i styringen av skolene - politikere med ambisjoner, engasjement og innsikt - administrativ kompetanse, kapasitet og evne til å transformere - profesjonsutvikling og ansvarliggjøring av skoleledere og lærere Jorunn Lunde Jenssen, Nesodden kommune

Kommunestyret vedtok måten skoleeierrollen skulle utøves på i 2010

1 - Skoleårsmøte Årlig kommunestyremøte med tema grunnskole: Behandle kvalitetsutviklingsplan, mål for skolen, drøfte Tilstandsrapporten. Dialog/samhandling på tvers av nivå

2 - Åpenhet om resultater Skoleeiers innsikt nødvendig for å sikre kvaliteten Elevorganisasjonen, Utdanningsforbundet, FUG og KS anbefalte at kommunene bruker informasjonen. Kommunen offentliggjør resultatene av nasjonale prøver på skolenivå Skolenes resultater drøftes når tilstandsrapporten legges fram for SOU og kommunestyre.

3 - Årlige dialogmøter i SOU 2 dialogmøter med tema skole. Samhandling på tvers: Ulike representanter møtes på samme arena

4 – Revitalisere SU Mandat, delegeringsreglement og arbeidsfordeling for SU og FAU gjennomgås

Sammen - for en bedre skole Tiltak for å bedre samarbeidet om utvikling av grunnskolene på Nesodden. Hensikt: Få en felles forståelse av oppgaver, problemer, roller og ansvar i grunnskolen. Bli mer velinformerte og legge grunnen for bedre skolepolitiske avgjørelser (collective capacity, strategies with precision)

Eksempel Vedtak: «Skoleeiermeldinga for 2011 viser et godt resultat for Nesodden. Meldinga viser samtidig relativt store forskjeller mellom skolene, spesielt på barnetrinnet.

Rådmannen bes vurdere virkemidler, og om nødvendig komme tilbake til kommunestyret med sak, for å løfte de skolene som viser svakest utvikling opp på et nivå, slik at også disse skolenes elever stiller best mulig ved overgang til videregående skole.