Hva er en god ordbok?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Muntlig vurdering – å veilede andre
20. september.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjon om eksamen
Miller-effekt (John H. Miller )
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Kommunikasjon.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Bevis i matematikk- undervisningen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Kommunikasjonsformer
Analysere nyheter
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kapittel 23 Årstidene.
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Modul 4 – Representasjoner
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en god ordbok?

Hva er en god ordbok? En ordbok der du finner det du leter etter uten unødvendig store anstrengelser. Men … Hvem er du? Hva leter du etter? Hva er anstrengende for deg?

Hvem skal bruke ordboka - og til hva? Svaret på dette spørsmålet får konsekvenser for antall ord hvilke ord hvor mye som skal med under hvert oppslagsord hvordan artiklene skal settes opp hvor stor skrift det skal være papirkvaliteten type innbinding

Skoleelever … bor over hele landet er interessert i mange forskjellige ting følger med i den tekniske utviklingen har mange fag på skolen har et stort og variert ordforråd = ordboka bør inneholde mange oppslagsord, dvs. at den blir stor

Skoleelever … er ikke alltid like stø i alfabetet kan ha problemer med å finne riktig betydning misliker å slå opp i ordbøker = det må være tydelig struktur slik at det er lett å finne fram til riktig ord og betydning, dvs. at presentasjonen blir plasskrevende

Skoleelever … vil ikke bære tunge bøker vil at boka skal være billigst mulig = jo mindre, jo bedre --- Vi ser at dette ikke går opp. Ordboka kan ikke inneholde en mengde ord presentert på en oversiktlig måte og samtidig være liten. Den gode ordboka for skoleelever inneholder bare de ordene elevene trenger, presentert på en slik måte at det er lett å finne fram.

Hvilke ord skal med og hvilke skal ut? Ordforrådet må være i pakt med moderne språkbruk Mange oppslagsord er ingen garanti for kvalitet Hvis boka inneholder ord som bandasjistforretning, hjørnebutikk, fruktsommelig og geberde, er den for gammel. Se etter ord som snøbrett, sms, elevråd og bærbar.

Lett tilgjengelig struktur Ordboka bør ha tydelig markerte oppslagsord tydelig markerte betydningsalternativer med veivisere tydelig markerte uttrykk alfabetstripe i margen Det skal ikke være nødvendig å lese hele ordbokartikkelen nøye for å finne fram til den betydningen man er på jakt etter.

Kvalitet på innholdet Alle ordbøker må ha korrekte og presise definisjoner eller oversettelser informative opplysninger: fagkoder, veivisere, stilistisk nivå sentrale eksempler og uttrykk med gode oversettelser gode forklaringer

Presisjon En god, ettspråklig definisjonsordbok har presise definisjoner og dekkende synonymer. En tospråklig ordbok har presise oversettelser. En presis oversettelse samsvarer både når det gjelder betydning, aktualitet og stilistisk nivå. Kall en spade en spade, ikke et hageredskap. Det engelske ordet arse kan ikke oversettes med stump eller bakende.

Konklusjon Skal man vurdere kvaliteten på en ordbok for elever må man undersøke fire ting: Ordutvalget må være tilpasset elevenes behov. Det må være enkelt å finne fram til riktig oppslagsord og betydning. Man må få et presist svar på det man spør om. Boka må ikke være større enn at den kan bæres fram og tilbake til skolen.