Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Balansert omstilling for utvikling
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Målbildet Stab/støtte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Klubbutvikling oppfølging
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Studieledernettverket 15. februar 2019
Evaluering Regionrådet
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015 Siri Hustad 20.09.2018

Statens vegvesen nå Historisk høy satsing innen vegsektoren. Endringer i tjenestetilbud og nye krav innen TK krever tilpasning og dreining av kompetanseprofilen for et betydelig antall medarbeidere. Om lag en tredjedel av etatens medarbeidere har vært ansatt i mindre enn tre år. Innen flere av etatens kjerneområder sliter vi med å få rekruttert mange nok medarbeidere med riktig bakgrunn og kompetanse, noe som gir seg utslag i at etaten må besørge nødvendig kunnskaps- og kompetanseutvikling i betydelig grad. Historisk høy satsing innen veg- og samferdselssektoren – og vi skal bli mer effektive. Hva betyr det for behov for kompetanseutvikling – og hvordan vi løser det? Vi vet at vi på enkelte områder har store, kritiske kompetansebehov. 20.09.2018

Statens vegvesen nå Vi har, og kjem til å ha, kritiske mangler på kompetanse - KAPASITET For få med ønska/riktig utdanning Rekrutteringskamp For mange med for lite erfaring Kva fører det til? Vi må utvikle kompetansen til våre ansatte …samtidig som vi treng de same tilsette i operativ kapasitet …som gjør at vi må være merr effektive i kompetanseutvikling Da må vi: Vi må ta i bruk resultat fra forsking om kva som gir best kompetanseutvikling ift investerte ressurser (voksenpedagogikk, praksisbasert læring) Vi må bli mer effektive ift virkemiddel (bruke samlinger til det vi trenger samlinger til, supplere med arbeidsstadlæring, gjerne elektronisk) Vi må bli mer effektive ift å sende de rette tilsatte gjennom de rette kompetanseutviklingstiltakene (der effekten ift etatens mål blir størst) For å gjøre dette må vi ha tal på eksisterende kompetanse og framtidig kompetansebehov (kanskje betre tall enn vi har i dag) samt ressursbruk for å kunne følge utviklinga 20.09.2018

Hva legger du i effektivisering ? Økonomi? Varig kostnadsreduksjon eller «aksjon»? Har en effekt- brillene på? HVA MÅLES ? 20.09.2018

Satsing på arbeidsplassen som læringsarena: ELM 21. januar 2015 Prinsipper for kompetanseutvikling Prinsipper for kompetanseutvikling Tilstrekkelig oversikt over kompetansebehov og -beholdning på prioriterte områder (grunnlag for målrettet prioritering av tiltak). Grunnleggende kunnskap og kompetanse hos ledere om kompetanseutvikling som virkemiddel for å nå enhetenes/etatens mål. Satsing på arbeidsplassen som læringsarena: praksisbasert kompetanseutvikling (gjennom å utføre oppgaver) utvikling og gjennomføring av arbeidsplassbaserte læringstiltak. Bl.a. skal digital læring benyttes der det er egnet. Oppfølging av medarbeidere som har deltatt på kompetanse- utviklingstiltak for å sikre at ny kunnskap tas i bruk og deles. Eiere av alle kompetanseutviklingstiltak av et visst omfang lager en oversikt over gevinstrealisering for tiltaket før det besluttes iverksatt/videreført. 20.09.2018

Med de foreslåtte prinsippene vil vi oppnå følgende effekter: Effektivisering av kompetanseutvikling måles ikke i reduksjon av mill. kr. vi bruker på kompetanseutvikling (E306/E307og eksterne kostnader), men heller i effekter av kompetanseutvikling i tråd med foreslåtte prinsipper for hvordan kompetanseutvikling skal foregå i etaten. Med de foreslåtte prinsippene vil vi oppnå følgende effekter: Reduksjon i kostnader (kroner og reisetid) knyttet til reiser og opphold. Bedre kvalitet på og effekt av kompetanseutviklingstiltak, noe som vil resultere i bedre kvalitet i oppgaveutførelsen - med lavere ressursbruk. 20.09.2018

Aktuelle tiltak Definere kompetansekrav innen kritiske roller/fagområder (jfr forslagene i prosjektet Skandinavisk infrastruktur og arbeidet som nå gjøres i forbindelse med revidert Byggherrestrategi) Forbedre system for kartlegging av behov for kompetanse (bl.a. videreutvikling av prosessen «Styre kompetanseutvikling» i kvalitetssystemet). Undersøke utvalgt(e) kompetanseutviklingstiltak for å vurdere hvilken effekt de(t) har (på kvaliteten på deltakernes arbeid og ressursforbruk for relevante arbeidsoppgaver). Gjennomgang av ett eller flere eksisterende, samlingsbaserte kompetanseutviklingstilbud med målsetting om videreutvikling mht. pedagogikk, læringsutbytte og ressursbruk. Tiltak for å gi ledere kompetanse om kompetanseutvikling og tilrettelegging for læring på arbeidsplassen (f.eks. gjennom lederutviklingsprogrammer og ledersamlinger.) Vurdere i hvilken grad eksisterende tiltak i større grad kan koordineres og utnyttes gjennom økt samarbeid mellom ansvarlige enheter. 20.09.2018

20.09.2018