Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
FYR Ny GIV
Melding til Stortinget…
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Internasjonalisering
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til FORELDREKURS
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs Rica Hell 12.03.13

Karakterer fra grunnskolen har stor betydning for gjennomføring i vgo Overgangsprosjektet 12. september 2011

Fullført og bestått innen fem år, etter retning og antall grunnskolepoeng

Direkte overgang fra grunnskolen til videregående opplæring

Fullført og bestått i løpet av fem år

”FRAFALLSPAKKA” Oppfølgings- prosjektet Overgangs- Prosjektet/FYR Arbeidslivsfaget Skolelederutdanning Prosjekt til fordypning Innsats for yrkesretting Samfunnskontrakt Læreplasser i offentlig sektor 200 mill – ”krisepakken” 38 mill - tidlig innsats Ungdomstrinnet Etterutdanning fag- og yrkesopplæring Grunnkompetanse Praksisbrev Partnerskap og Referansegruppe Oppfølgings- prosjektet Overgangs- Prosjektet/FYR Hvordan er vi organisert Statistikk, indikatorer

Overgangsprosjektet Overgangsprosjektet har som mål å skape permanente samarbeidsrelasjoner mellom kommunene og fylkeskommunene om de svakest presterende elevene. Tiltakene i prosjektet har som mål å øke elevenes motivasjon for, og evne til å gjennomføre videregående opplæring

Viktigste tiltak Intensivopplæring grunnleggende ferdigheter i 10.klasse Skolering av lærere Sommeraktiviteter i overgangene Ulike tiltak i vgo – bruke handlingsrommet Yrkesretting/relevans Ny GIV-råd Forskning/evaluering Stor stab med prosjektledere

FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram en knutepunktskole utpekt i alle fylker en fylkesansvarlig lærer for hvert av fagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk utpekt og frikjøpt 25 % - finansiert av KD regionale og nasjonale fagnettverk fagansvar hos de nasjonale sentrene Utarbeide og dele læringsressurser på: - sentrenes hjemmesider - NDLA

Status Alle kommuner, alle ungdomsskoler og alle vgs deltar i Overgangsprosjektet inneværende skoleår Mer enn 13000 tiendeklassinger vil etter dette skoleåret ha deltatt i intensivopplæringen, mange i egne grupper 3600 lærere (2 fra hver skole) har fått 6 dagers skolering i hvordan de skal øke svakt presterende elevers grunnleggende ferdigheter og motivasjon Lærerskoleringen er en suksess FYR-prosjektet i positiv utvikling – det jobbes målrettet med utvikling og spredning

Hva sier elevene? vart vell med på Nygiv fordi lærera hadde trua på meg, før att je skulle gjøra det bædre på skoor'n jeg ble tvongi inn hit av min mor. ikke min far, min MOR! og for og lære og skrive mere riktig! :D jeg hadde ikke noe valg! jeg måtte begynne på Ny-Giv, siden karakterene mine suger og pappa tok fra meg xbox'en min, så hadde jeg ikke noe valg. men jeg trives på Ny-Giv^^ Overgangsprosjektet

jeg går ikke på Ny GIV, men på Nytt LIV! Eg blei med i Ny-Giv for jeg trenger litt hjelp på skolen, EG e ikkje flinke i matte elle norsk så hadde vi tentamen i norsk i dag, eg skreiv 3 ganger så lang stil som jeg pleier. jeg går ikke på Ny GIV, men på Nytt LIV! Vi ble fortalt at ny giv var en mer personlig hjelp for de som er smartere i huet enn det de får ut på arket - Vi skulle hatt Ny GIV hver dag! Overgangsprosjektet

Hva sier lærerne? Eg har hatt dei fem beste kursdagane i mitt liv, og eg har vore på nokre! Fantastisk! Burde ikkje dette vore på lærarskulen…? Dette var helt supert Dere kan ikke slutte med dette nå!! Jeg gleder meg til å ta dette i bruk – ikke bare for Ny GIV-elever, men for alle de andre også!

Vi ser at: Mange av elevene opplever å bli sett for første gang Elevene sier at de blir møtt der de er, de tør å innrømme hva de ikke kan Mange får økt motivasjon og en annen innstilling til skole/opplæring Mange rapporterer om økte prestasjoner over tid Skoleledere er svært viktig for å lykkes, men ikke alle innfrir Fra sterkt fagtrykk i ungdomsskolen til ”sosialpedagogisk omfavnelse” i vgo? Skoleringssamling

Og: Ny GIV Overgangsprosjektet er et riktig grep for de svakest presterende elevene!

Men også at: Innsats og engasjement framstår som variabel I enkelte fylker: uklar organisering Prosjektledernes legitimitet og innflytelse varierer; ulik «adgang» til rektorkollegiet og skolefaglig ansvarlig Virkelighetsbeskrivelsen ofte preget av retorikk

Utfordringer: Utfordringer med å opprettholde faglig trykk i vgo – hvorfor? Ba om stort handlingsrom i videregående. Fikk det. Hva brukes det til? Manglende delingskultur i grunnopplæringen? Hva med link til øvrig utviklingsarbeid? Overgang fra Ny GIV til ungdomstrinnsstrategien; - hvordan sikre at de svakest presterende fortsatt ivaretas?

Overgangsprosjektet 2013 – prioriteringer Gjennomføre del 2 av skoleringen for fase 3-lærere (6x2 dager). I alt 3600 Gjennomføre 6.skoleringsdag, gjerne regionalt samarbeid – midlene tildeles uten søknad Vurdere skolering høst -13, etter samme mal, 300 lærere x 2/3/4 med noe egenfinans – kun videregående

Prioriteringer i 2013, forts Videreføre sommeraktiviteter Folkehøgskoler kan være med, men ingen nye Fokus på: overgang Vg2 Vg3 (jobb!) overgang 10. Vg1 FYR: - naturfaglærere inn - Naturfagsenteret har fagansvar

Prioriteringer 2013, forts FYR: Spredningsarbeid i eget fylke! Prioritering av lærernes tid Forskningsprosjekt om yrkesretting/relevans etableres

Fellesfagene i YF utdanningsprogram Mye stryk, mye IV… Demotivasjon; manglende opplevd relevans Legitimitet; ”hva skal vi med dette?” Skolenes prioriteringer….

Standpunkt fordelt på fag Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

Standpunkt fordelt på fag, 1 og IV Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

Standpunkt fordelt på fag – andel med karakter 1 og ikke vurdert

Skriftlig eksamen Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

Muntlig eksamen Fellesfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Gjennomsnittet for skoleårene 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012

Yrkesretting Bruke fagstoff, læringsmetoder og vokabular i undervisningen som har relevans for den enkeltes yrkesutøvelse. Vise hvordan kompetanser fra fellesfaget blir brukt og kommer til nytte i programfagene og i fremtidig jobb. Se kompetansemålene i fellesfagene i sammenheng med kompetansemålene i programfagene, og på grunnlag av dette innrette lærestoff og arbeidsmåter i fellesfagene inn mot yrkesfagene. Yrkesretting vil også innebære å samarbeide på tvers av fag om utvikling av de grunnleggende ferdighetene. Lærere i alle fag har et ansvar for å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter. Begrepet yrkesretting slik det blir benyttet av Ny GIV -  Overgangsprosjektet  er hentet fra NOU 2008: 18, Fagopplæring for framtida. I kap. 6.3.2 ”Yrkesretting av fagene” beskrives begrepet og settes i sammenheng med elevenes behov: Ved innføringen av Reform 94 ble det forutsatt at opplæringen i de felles allmenne fagene skulle yrkesrettes, både innhold og aktiviteter. Målet med yrkesrettingen av fellesfagene var å gjøre opplæringen mer relevant for yrkeslivet, og dermed mer interessant for elevene. Evalueringen av reformen antyder at opplæringen ikke hadde blitt yrkesrettet i den grad det var forventet. Ifølge forskerne rammet dette særlig de elevene som i utgangspunktet har størst problemer med å nå målene i læreplanene for disse fagene.

Relevans Bruke fagstoff, læringsmetoder, læringsarenaer og fagterminologi i undervisningen som har relevans for yrkesutøvelse og voksenliv. Tar utgangspunkt i elevens forståelse, erfaringer, ferdigheter og det som kan gi eleven mestring. Læreren møter elevene der de er. Hensikt - motivere elevene Relevans vil dermed omhandle både yrkesfaglige tema og temaer som er felles for alle elever.

Fra 2014: Tar sikte på å videreføre Ny GIV i videregående Invitasjon til å videreføre et fylkeskommunalt prosjektledernettverk: - spesifikke krav til rolle, ansvar og kompetanse - inngår i fylkesnettverkene for gjennom- føringsstrategien for u-trinnet - de samme personene som nå? Koordineringsansvar nasjonalt…?

Tar sikte på å videreføre FYR-prosjektet … Fortsatt frikjøp av FYR-lærere Fylkeskommunal prosjektledelse med hovedansvar: - utvikle undervisningsressurser - spredningsarbeid i eget fylke - legge til rette for forskning - implementere læreplaner for FF Reengasjere de 5 sentrene: ansvar for faglig utviklingsarbeid

Synergi, kontinuitet og sammenheng mellom Ny GIV og strategi for ungdomstrinnet Videreføring av kompetanse, ressurser og tiltak fra NyGIV Videreføre samarbeidsstrukturer og nettverk Metoder og materiell som er utviklet for intensivopplæringen i Ny GIV må synliggjøres, spres og videreutvikles Ny GIV-lærerne må brukes aktivt. De er en viktig ressurs for skolene i arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling. Ivareta sammenhengen med øvrige tiltak for kvalitetsutvikling i skolen, inkludert ”Vurdering for læring”

Gjennomføringsbarometeret etter 2013 Fortsette publisering av indikatorsettet i Skoleporten Fortsette publisering av Gjennomføringsbarometeret Fortsette videreutvikling av nye indikatorer på gjennomførings-problematikk Fortsette videreutvikling av statistikk og indikatorer på oppfølgingstjenesten

Men…. dette avhenger av Gjennomføringsstrategien for ungdomstrinnet Behandlingen av stortingsmeldingen om Kunnskapsløftet våren 2013 Statsbudsjettet for 2014

Mer info Regjeringen.no/nygiv