Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Advertisements

Det kommunale og det statlige barnevern
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
KONTROLL/TILSYN/REVISJON v/sekr.leder Toril Hallsjø og rådgiver Odd Gunnar Høie 1.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
SU – Mortenstua skole skoleåret
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
«Å bygge nye Asker kommune»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Systemavgrensing og aktøranalyse
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Oppstart SU Jevnakerskolene
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Tilsyn, tips og varsling
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Kontroll og tilsyn i ny kommune…
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016

Begrepet egenkontroll? Hvorfor egenkontroll? Hva menes med egenkontrollbegrepet? Kommunene viktige leverandører av offentlig velferd og forvalter betydelige ressurser Egenkontrollen skal bidra til å sikre forsvarlig forvaltning av disse ressursene - slik at innbyggerne får det de har krav på - og slik at midlene brukes effektivt og slik kommunestyret har forutsatt Egenkontrollen skal sikre tillit til denne forvaltningen Lokaldemokratitankegang – forholdet til statlig tilsyn og kontroll Presentasjonens tittel 17.09.2018

Egenkontrollinstanser Kommunestyret Kontrollutvalget Revisjonen*) Administrasjonssjefen *) kan være egen, interkommunal eller privat, valget vil ha betydning for formen å styre på Presentasjonens tittel 17.09.2018

Kommunestyrets tilsynsansvar jf. koml. § 76 Har det øverste tilsynsansvaret Velger kontrollutvalg jf. koml. § 77 og revisjonsordning jf. koml. § 78 og bevilger midler til egenkontroll Behandler saker som kommer fra kontrollutvalget/revisjon, herunder den årlige regnskapsrevisjonen Kan be kontrollutvalget om å utrede bestemte saker Kan (ved flertallsvedtak) forlange enhver sak lagt frem for seg til orientering eller avgjørelse – saker med opplysninger som er underlagt taushetsplikt – need to know-prinsippet Kan omgjøre vedtak, men fvl. § 35 legger begrensninger Har det overordnede ansvaret for revisjonen – skal påse at denne er betryggende Kan fastsette reglement for kontrollutvalget Samspillet med kontrollutvalget er viktig, virkemidler; - minst en fra kommunestyret i kontrollutvalget - ordfører har møte- og talerett i kontrollutvalget jf. koml. § 9 nr. 4 - ledelsen i kontrollutvalget har møte- og talerett i kommunestyret når utvalgets saker behandles jf. koml. § 77 nr. 1 - annet 17.09.2018

Kontrollformer Regnskapsrevisjon, se revisjonsforskriften § 3 om innholdet Forvaltningsrevisjon, se koml. § 77 nr. 4 og revisjonsforskriften § 7. Definisjonen av forvaltningsrevisjon er den samme som den Riksrevisjonen bruker (revisjon av statlig virksomhet) Selskapskontroll, se kontrollutvalgsforskriften § 14 Grensen mellom selskapskontroll og forvaltningsrevisjon er ikke alltid klar Presentasjonens tittel 17.09.2018

Kontrollutvalget – valg jf. koml. § 77 Hvem velger? Når? Hvor mange? - Sammensetning Hvem er utelukket fra å sitte i kontrollutvalget? Habilitetsproblematikk Valgperiode Hvem sitter i kontrollutvalgene? Hva med erfaring og kompetanse i utvalget? 17.09.2018

Hvem skal kontrollutvalget føre tilsyn med? Skal føre løpende tilsyn med «den kommunale forvaltningen», jf. § 77 nr. 1 Folkevalgte organer og administrasjonen innenfor kommunen som rettssubjekt Skal ikke føre tilsyn med kommunestyret – noen unntak? Kontroll med anskaffelser og forbindelse med private leverandører Hva med kontrollen med interkommunalt samarbeid/vertskommunesamarbeid 17.09.2018

Kontrollutvalgets oppgaver Skal føre løpende tilsyn med den kommunale forvaltningen På vegne av kommunestyret Kan ikke ha utøvende oppgaver Kan ikke overprøve politiske prioriteringer gjort av folkevalgte organer. jf. kontrollutvalgsforskriften § 4 andre ledd Avgrenses mot rådmannens internkontroll 17.09.2018

Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til regnskapsrevisjon jf. koml Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til regnskapsrevisjon jf. koml. § 77 og forskrifter Skal påse at regnskapsrevisjonen er betryggende jf. nr 4 og kontrollutvalgsforskriften kapittel 4 Skal avgi uttalelse om årsregnskapet til kommunestyret jf. kontrollutvalgsforskriften § 7 Skal følge opp revisjonsmerknader jf. kontrollutvalgsforskriften § 8 17.09.2018

Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til forvaltningsrevisjon jf. koml Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til forvaltningsrevisjon jf. koml. § 77 og forskrifter Skal påse at kommunens virksomhet blir gjenstand for forvaltningsrevisjon, jf. nr. 4 og kontrollutvalgsforskriften kapittel 5 Må lage en plan for forvaltningsrevisjon – denne skal vedtas av kommunestyret, jf. kontrollutvalgsforskriften § 10 Skal rapportere og følge opp forvaltningsrevisjonsrapporter jf. kontrollutvalgsforskriften §§ 11 og 12 17.09.2018

Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til selskapsrevisjon jf. koml Kontrollutvalgets oppgaver knyttet til selskapsrevisjon jf. koml. § 77 og 80 og forskriften kapittel 6 Skal påse at det føres kontroll med kommunens interesser i selskaper jf. nr. 5 sammenholdt med kontrollutvalgforskriften kapittel 6 Gjelder i alle selskaper kommunen har eierinteresser. Koml. § 80 gir rett til opplysninger og til å foreta undersøkelser, innsynsretten gjelder kun i § 27-samarbeid, IKS og i AS heleide av kommuner/ fylkeskommuner, er ellers avhengig av avtaler 17.09.2018

Andre regulerte oppgaver fortsatt Innstiller til kommunestyret om valg av revisjonsordning jf. koml. § 78 nr. 4 Skal rapportere om resultater jf. koml. § 77 nr. 6 Fremme forslag til eget budsjett Andre 17.09.2018

Kontrollutvalgssekretariat Kommunestyret skal sørge for sekretærbistand til kontrollutvalget, jf. koml. § 77 nr. 9 Krav til ”frittstående” sekretariat for utvalget, jf. kontrollutvalgforskriften § 20 tredje og fjerde ledd Sekretariatets oppgaver Presentasjonens tittel 17.09.2018

Saksbehandling - kontrollutvalget Reglene i kapittel 6 gjelder jf. koml. § 29 nr. 2, noen særlige saksbehandlingsregler kommer i tillegg Hovedregel møter holdes for åpne dører – ganske nytt Før kontrollutvalget rapporterer til kommunestyret skal saken forelegges rådmannen jf. § 77 nr. 6 Kan kreve opplysninger, redegjørelser etc. har innsynsrett i enhver opplysning (hos kommunen) uten hinder av taushetsplikt, jf. § 77 nr. 7, men også her need to know Kan foreta virksomhetsbesøk, foreta granskninger, arrangere høringer etc. Revisor og ordfører har møte- og talerett i utvalgets møter Rådmannen og kommunerådets leder har ikke slik rett – se hjemler Se for øvrig kontrollutvalgsforskriften kapittel 8 17.09.2018

Revisjon, jf. koml. §§ 78 og 79 og revisjonsforskrifter Kommunestyret har det overordnede ansvaret Kontrollutvalget fører løpende tilsyn Det faglige og praktiske revisjonsarbeidet gjøres av revisjonen Kan velge mellom egen revisjon, interkommunal revisjon og privat revisjon, jf. § 78 nr. 3 Valg av ordning og valg av revisor må gjøres av kommunestyret selv jf. nr. 3 og 4 Må følge reglene om offentlige anskaffelser ved bruk av privat revisjon I utgangspunktet gjelder reglene om offentlige anskaffelser også ved bruk av interkommunale ordninger som er egne rettssubjekter, men regelverket om egenregi åpner for andre løsninger - konkret vurdering, viktig å være bevisst disse reglene Presentasjonens tittel 17.09.2018

Revisjonens oppgaver Revisjon skal skje i henhold til god kommunal revisjonsskikk, jf. § 78 nr. 1 Oppgaver; regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon jf. § 78 nr. 2 Selskapskontroll er ikke revisjon, selskapskontrolloppdrag kan tildeles revisjonen Andre oppgaver Revisjonsoppdrag kan splittes opp, men en må være ansvarlig for regnskapsrevisjonen Forvaltningsrevisjonsoppdrag kan gis til andre enn den som er ansvarlig for regnskapsrevisjonen, og slike kan også deles Alle revisjonsoppdrag må ha en oppdragsansvarlig som må være en fysisk person, jf. revisjonsforskriften §§ 2 og 6 17.09.2018

Krav til revisor Den som foretar revisjon skal være uavhengig, jf. koml. § 79 Sml. Habilitetsreglene i fvl. Kvalifikasjonskrav i revisjonsforskriften 17.09.2018

Revisjonens innsynsrett og taushetsplikt Omfattende innsynsrett hvis nødvendig Lovendring med hensyn til revisjonens taushetsplikt trådte i kraft 1.1.2015, endret siden læreboka ble skrevet Adgang til noe utsatt offentlighet etter offentleglova § 5 andre ledd andre og tredje setning, trådte i kraft 1.1.2015 17.09.2018

Internkontroll Rådmannen (byrådets) ansvar Regulert i koml. § 23 nr. 2 og koml. § 20 nr. 2 samt pålagt i en rekke særlover med forskrifter Forholdet til revisjonsoppgavene Idehefte fra KS Presentasjonens tittel 17.09.2018