KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Advertisements

Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Kveldskurs for nybegynnere 10. februar 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Fjerde møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Kommunikasjonsstrategi
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Rapport: Å ville utvikle skolen
Strategikonferansen okt 2016
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Evaluering av ”Fritt Fram”
Hvilket planstadie er klubben på?
Rekruttering.
Modell for finansiering
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Valgfag innsats for andre
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Verdikjedeintegrasjon
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjon på KS-nettverk
Målbildet Stab/støtte
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Kraljic matrise.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Tittel for bedriftsmøte
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Utredningsgruppe samferdsel
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester. Om veilederen Målgruppen Målsettinger Tilknytningsformer Beslutningsprosess – sentrale problemstillinger og avveininger Kort om kommune eksemplene Rolleavklaringer Bestillingen Gjennomføringsmodell og suksesskriterier

Om veilederen Veilederen skal gi praktisk rettledning i forhold til: a) En intern BU-organisering av eiendomsdrift/tekniske tjenester b) En ekstern BU-organisering dersom kommunen tar sikte på en større organisatorisk løsrivelse av de samme driftsoppgavene i form av konkurranseutsetting eller selskapsorganisering. forklare prinsippene som ligger til grunn for en BU-organisering ta opp viktige problemstillinger/avveiinger gi råd om hvordan en etablerings- og gjennomføringsprosess kan skje i kommunen.

Målgruppen Målgruppen for veilederen er først og fremst politisk og administrativ ledelse i kommunene, og kommunale ledere som jobber med forvaltning/drift av eiendom og tekniske tjenester enten som bestiller eller utfører.

Målsettinger Hovedmålsetting Effektivisere driften/tjenesteproduksjon Delmålsettinger: Klarere definisjon av tjenestens kvalitet og omfang Skaffe oversikt over eiendommenes tilstand Skape rom for profesjonell drift av interne støttetjenester Legge til rette for økt bruk av markedet Synliggjøre kapitalkostnaden Synliggjøre driftskostnader generelt og FDV kostnader spesielt Markedstilpasning av prisnivå Gi mulighet for benchmarking Revitalisere kompetansen i bestiller og utførerleddet. Bedre kundetilfredsheten

Tilknytningsformer Tilknytningsformer ved B/U organisering Internt utførermarked Innenfor kommune - organisasjonen Interkommunalt Samarbeid KF Eksternt utførermarked OPS IKS A AS Diskutere med Eksempler Resultatenhet Egne ju ridiske enheter Konkurranse utsetting

Beslutningsprosess Strategiske spørsmål: Vurderingselementer: Er dette kjerne - eller støtteoppgaver for kommunen? Finnes det et fungerende marked for tjenesten? Vurderingselementer: Langsiktighet, forutsigbarhet og standard på tjenestene Mulighet for styring Kompetanseutvikling Kommunikasjon og samarbeid mellom bestiller og utfører Omstillingskostnader Endringer av pengestrømmer

Kort om kommuneeksemplene

Rolleavklaringer Samtlige av referansekommunene som har vært med i arbeidet med denne veilederen trekker frem behovet for rolleavklaring som noe av det viktigste for å få til en vellykket omstillingsprosess. Utfører ”Leverandør” Bestiller ”Kunde” Avtale Tjenesteyting Bestilling, betaling

Bestiller rollen i tre nivåer Kommunestyret/ordfører Sentral administrasjonen/rådmannen Fagspesifikk bestillerenhet

Bestillingen

Gjennomføringsmodell og suksesskriterier