Ny vri Kany, Lene og Mona.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen
NY VRI Nina og Ingvild.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Cafe med elevene.
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Informasjon om eksamen
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Undervisning med ny vri
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Ny læreplan… Høst 2017.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Ny vri – Gruppepresentasjon
Valgfag innsats for andre
«Bare bok gjør ingen klok»
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Foreldreundersøkelsen 2018
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Karlsrud skole.
Bevis i matematikk- undervisningen
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Digitale læringsressurser
Brukermedvirkning ved UNN
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Ny vri Kany, Lene og Mona

Involvere elevene Hva er viktig for de å lære Hvorfor er dette viktig for de å lære? Hva kreves av den enkelte og hvordan skal de arbeide for at å lære dette? Hvilke krav og forventninger til hjelp kan de ha til læreren sin? Hvordan skal vi finne ut hva de har lært?

Elevenes læringskompetanse Kompetansemål K-06 Elevenes læringskompetanse Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Kurs/emneplan.

Undervisningsopplegget Omvendt undervisning Digitale hjelpemidler i undervisningen Case Lenes undervisningsopplegg Monas undervisningsopplegg Kanys undervisningsopplegg

samarbeidslæring Læringspartner Gruppearbeid Plenum Felles oppsummering

Evaluering Fordeler Digitale hjelpemidler gjør det enklere å tilpasse undervisningen. Digitale hjelpemidler gjør det enklere å involvere alle elevene. Får bruke mer tid på å veilede de svake elevene Tilgjengelige videoer gjør det enklere for den enkelte fordi de kan se den flere ganger, pause underveis og gå tilbake. Vi har blitt mer bevisst på å gi de rom for å samarbeide. Dette gjør at elevene må bruke språket mer aktivt. Elevene tilegner seg læringen selv. Økt digital kompetanse Ga variasjon.

Evaluering ulemper Tar tid: produsere videoer/finne egnede videoer, muntlig tilbakemelding til hver enkelt. Ny undervisningsform må læres. Krever digitalt utstyr som fungerer godt og er tilgjengelig, og at elevene har tilgang på dette hjemme. Enkelte elever takler dårlig å jobbe tett sammen med andre.