Vurdering for læring -erfaringsdeling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Advertisements

ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vurderingskriterier og oppgaver
Bokpresentasjon Bergen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
3.KLASSE VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Renate Furenes: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, Andreas Mikalsen: Gym Anne Molla: Musikk.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Nettverksledersamling
Velkommen!.
Foreldremøte 3 trinn
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kommunikasjon.
Presentasjon av Kine Vålbekk
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Vurderingskriterier enkel versjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Oppgavene løses kommunevis, eller pr bord dersom kommunen deltar med flere enn 10 personer Velg oppgave 1, 2 eller 3! Disse er sendt ut på e-post med link.
Ida Large Utdanningsdirektoratet
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Om vurdering og nye eksamensformer
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Gjeldende regelverk om vurdering
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring -erfaringsdeling

Vurderingsforskriften - handlingsrommet Vurdering skal fremme læring og uttrykke elevenes kompetanse underveis og ved avslutning av opplæring Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanene Fra 8.trinn skal elevene ha vurdering med karakter to ganger pr år.

L M H Kunnskap / innhold (introduksjon, fyldig og relevant innhold, avslutning) Besvarer oppgaven med få av de gitte krav Besvarer oppgaven delvis iht gitte krav Besvarer oppgaven iht gitte krav Stoffet er klippet fra andre kilder og lite systematisert Stoffet er i noen grad bearbeidet og systematisert Stoffet er bearbeidet og godt systematisert Formidling (manus, tydelighet, kontakt med publikum) Leser opp fakta fra manus. Forteller med litt støtte i manus. Forteller fritt med egne ord. Språk (uttale, flyt, tonefall) Har en uttale som blir forstått. Uttaler mange ord riktig. Uttaler alle ord riktig Snakker med liten flyt og sammenheng. Snakker periodevis med flyt og sammenheng. Snakker med god flyt og sammenheng. Snakker med norsk tonefall. Prøver på litt engelsk tonefall innimellom Snakker med engelsk tonefall. Ordforråd (variasjon, ordvalg, engelske uttrykk) Forteller med enkle ord og setninger. Bruker et enkelt ordforråd, med en viss variasjon i ord og uttrykk. Har et godt ordforråd med variasjon i ord og uttrykk. Gramma-tikk (verb, substantiv..) Behersker enkel og grunnleggende grammatikk. Har ganske god kontroll på grammatikken. Snakker grammatisk korrekt.

Fagsamtalen For fagene uten spiral Samfunnsfag, krle og naturfag 20 min. pr samtale Utgangspunkt er eget nivå Skal vise egen utvikling i faget

Fokusuker - dybdelæring

Lede endringsprosesser Initiert av lærere Tillit Tid Kommunikasjon

Veien videre… Overordnet del Fagfornyelsen Kjerneelementene Programmering