Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Advertisements

Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Velkommen og innledning. Velkommen til fjerde og siste samling! −Er vi i mål? −Eller er vi underveis? Side 2.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Pasientsikkerhetskampanjen - forebygge overdosedødsfall Pasientsikkerhetskampanjen Forebygging av overdoser Pilotprosjekt Seksjon rus.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Nasjonale pakkeforløp kreft Regional implementering
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Øvelser med kommunal kriseledelse
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Standardisert pasientforløp Testikkelkreft
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Regionalt standardisert pasientforløp
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Integrering av Ambulanse Midt-Norge Forprosjektrapport
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Porteføljestyring – hva er det?
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
USITs Målbilde og prioriteringer
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Brukermedvirkning ved UNN
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Utskrift av presentasjonen:

Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv Stein Kaasa Viseadministrerende direktør St. Olavs Hospital

«Silo-arbeid på tvers» Spesialitet I Spesialitet II Spesialitet III Kommune I Standardiserte forløp Pasientforløp B Pasientforløp C D

«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.» Sitat:?

Fra EBM til EBP ... og hvordan «funker det» Fase III randomiserte studier Nasjonale handlingsprogram Klinisk praksis Den beste omsorg Fagekspert K-senteret Pasient-forløp

Pasientene (og «samfunnet») forventer forutsigbarhet Forløpstider Kreft … men det samme gjelder all behandling hos oss

Vi ønsker å gjøre noe på områder som virkelig gjør en forskjell Hva menes med det? Pasientene blir møtt og godt informert av oss Våre ansatte blir stolte av å jobbe på St. Olavs Hospital Kompetansen blir hevet hos de ansatte – fokusert og etter behov Klinisk forskning som underbygger standardiserte pasientforløp Vi er sikre på at forbedringer og endringer er godt underbygget

Hva er den grunnleggende ideen for…? Forbedringsprogrammet 14-16 på St. Olavs Standardiserte pasientforløpene Regionalt samarbeid

Standardiserte pasientforløp God arbeidskultur Standardiserte pasientforløp Ledes Kompetanse Infrastruktur Forskning Utdannelse Kvalitet Pasientsikkerhet God økonomiutnyttelse

Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur AP2 Pasientens forløp Leder AP1 Standardiserte pasientforløp AP3 Pasientsikkerhet Leder AP5 Lederutvikling Leder Leder AP4 «Kompetanse» Utdanning Leder Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur

Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis

Veien videre

AP 1: Standardiserte pasientforløp Mål Utvikle og implementere standardiserte pasientforløp etter plan Metode Fast utviklingsplan Innhold basert på internasjonale, nasjonale og regionale føringer Erfaringer fra gode prosesser på St. Olavs Hospital ,ved de andre HF og regionalt samlet Metodikken på plass før 1.1.14 Har startet et eget forprosjekt for å ha metodikken klar

AP 1: Standardiserte pasientforløp forts. En prospektiv registrering av forløpene Ikke for mye og ikke for lite God design og enkelt å fylle inn Integrert del av EPJ

En prospektiv registrering av forløpene Kan sees på som et regionalt forprosjekt i regional IKT plan

AP 2: Pasientenes forløp Mål: Kvaliteten på vårt møte med pasienter i alle ledd skal ligge på et høyt nivå og bedre enn i dag Metode: Utvikle forløp ,etter en forutbestemt plan, til bruk for pasienter og pårørende Lett tilgjengelige på vår hjemmeside

AP 3: Pasientsikkerhet Mål: Metode: Uønskede hendelser skal reduseres til et minimum Metode: Fortløpende registreringer av uønskede hendelser som en del av de standardiserte pasientforløpene Rask tilbakemelding til klinikerne

AP 4: Kompetanse Mål: Metode Kunnskap og ferdigheter læres etter behov, identifisert gjennom pasientforløpene Metode Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid

AP 5: Lederutvikling – «mikro»ledelse Mål: Bedre lederkompetanse og lederferdigheter i teamene nær pasientene. For å kunne innføre og gjennomføre pasientforløpene etter plan Metode: Utvikle og gjennomføre et praktisk og fokusert ledelsesprogram på sykehuset Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid

Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis

Erfaringer fra andre steder Områder å fokusere på Implementeringskraft Ledelse Evaluering og tilbakemeldinger

Vi vil også…. Samle og utvikle personer med nødvendig kompetanse for å understøtte og bidra gjennom forskning

Regionalt Kompetansesenter for Helsetjenesteutvikling Mål: Senterets hovedmål er å bidra til å utvikle, implementere og evaluere ny kunnskap/teknologi i Helse Midt-Norge og på St. Olavs Hospital Faglig støtte i planlegging og gjennomføring av pasientforløpene Organisering: Senteret vil være lokalisert ved St. Olavs Hospital Senteret skal være et regionalt kompetansesenter for Helse Midt-Norge og utgjøre en viktig ressurs for alle deler av helsetjenesten i regionen

Kompetansesenter for sykehus logistikk forts. Faglig kompetanse: Senteret må holde et høyt faglig nivå, noe som forutsetter vitenskapelig kompetanse

En gradvis innrulleringsplan

Framdrift standardiserte pasientforløp Utvikling Implementering Evaluering i EPJ 1/1 1/4 1/7 1/10 31/12 Brystkreft Lungekreft Tykktarmskreft Depresjon Schizofreni Diabetes Akutt abdomen Epilepsi hos barn Urininkontinens Hjertesvikt Ortopedi Tinnitus Akuttinnl. rus Nye forløp I Nye forløp II Nye forløp III

«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.»