Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv Stein Kaasa Viseadministrerende direktør St. Olavs Hospital
«Silo-arbeid på tvers» Spesialitet I Spesialitet II Spesialitet III Kommune I Standardiserte forløp Pasientforløp B Pasientforløp C D
«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.» Sitat:?
Fra EBM til EBP ... og hvordan «funker det» Fase III randomiserte studier Nasjonale handlingsprogram Klinisk praksis Den beste omsorg Fagekspert K-senteret Pasient-forløp
Pasientene (og «samfunnet») forventer forutsigbarhet Forløpstider Kreft … men det samme gjelder all behandling hos oss
Vi ønsker å gjøre noe på områder som virkelig gjør en forskjell Hva menes med det? Pasientene blir møtt og godt informert av oss Våre ansatte blir stolte av å jobbe på St. Olavs Hospital Kompetansen blir hevet hos de ansatte – fokusert og etter behov Klinisk forskning som underbygger standardiserte pasientforløp Vi er sikre på at forbedringer og endringer er godt underbygget
Hva er den grunnleggende ideen for…? Forbedringsprogrammet 14-16 på St. Olavs Standardiserte pasientforløpene Regionalt samarbeid
Standardiserte pasientforløp God arbeidskultur Standardiserte pasientforløp Ledes Kompetanse Infrastruktur Forskning Utdannelse Kvalitet Pasientsikkerhet God økonomiutnyttelse
Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur AP2 Pasientens forløp Leder AP1 Standardiserte pasientforløp AP3 Pasientsikkerhet Leder AP5 Lederutvikling Leder Leder AP4 «Kompetanse» Utdanning Leder Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur
Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis
Veien videre
AP 1: Standardiserte pasientforløp Mål Utvikle og implementere standardiserte pasientforløp etter plan Metode Fast utviklingsplan Innhold basert på internasjonale, nasjonale og regionale føringer Erfaringer fra gode prosesser på St. Olavs Hospital ,ved de andre HF og regionalt samlet Metodikken på plass før 1.1.14 Har startet et eget forprosjekt for å ha metodikken klar
AP 1: Standardiserte pasientforløp forts. En prospektiv registrering av forløpene Ikke for mye og ikke for lite God design og enkelt å fylle inn Integrert del av EPJ
En prospektiv registrering av forløpene Kan sees på som et regionalt forprosjekt i regional IKT plan
AP 2: Pasientenes forløp Mål: Kvaliteten på vårt møte med pasienter i alle ledd skal ligge på et høyt nivå og bedre enn i dag Metode: Utvikle forløp ,etter en forutbestemt plan, til bruk for pasienter og pårørende Lett tilgjengelige på vår hjemmeside
AP 3: Pasientsikkerhet Mål: Metode: Uønskede hendelser skal reduseres til et minimum Metode: Fortløpende registreringer av uønskede hendelser som en del av de standardiserte pasientforløpene Rask tilbakemelding til klinikerne
AP 4: Kompetanse Mål: Metode Kunnskap og ferdigheter læres etter behov, identifisert gjennom pasientforløpene Metode Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid
AP 5: Lederutvikling – «mikro»ledelse Mål: Bedre lederkompetanse og lederferdigheter i teamene nær pasientene. For å kunne innføre og gjennomføre pasientforløpene etter plan Metode: Utvikle og gjennomføre et praktisk og fokusert ledelsesprogram på sykehuset Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid
Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis
Erfaringer fra andre steder Områder å fokusere på Implementeringskraft Ledelse Evaluering og tilbakemeldinger
Vi vil også…. Samle og utvikle personer med nødvendig kompetanse for å understøtte og bidra gjennom forskning
Regionalt Kompetansesenter for Helsetjenesteutvikling Mål: Senterets hovedmål er å bidra til å utvikle, implementere og evaluere ny kunnskap/teknologi i Helse Midt-Norge og på St. Olavs Hospital Faglig støtte i planlegging og gjennomføring av pasientforløpene Organisering: Senteret vil være lokalisert ved St. Olavs Hospital Senteret skal være et regionalt kompetansesenter for Helse Midt-Norge og utgjøre en viktig ressurs for alle deler av helsetjenesten i regionen
Kompetansesenter for sykehus logistikk forts. Faglig kompetanse: Senteret må holde et høyt faglig nivå, noe som forutsetter vitenskapelig kompetanse
En gradvis innrulleringsplan
Framdrift standardiserte pasientforløp Utvikling Implementering Evaluering i EPJ 1/1 1/4 1/7 1/10 31/12 Brystkreft Lungekreft Tykktarmskreft Depresjon Schizofreni Diabetes Akutt abdomen Epilepsi hos barn Urininkontinens Hjertesvikt Ortopedi Tinnitus Akuttinnl. rus Nye forløp I Nye forløp II Nye forløp III
«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.»