Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Helsestasjon for ungdom – til terningkast sex
Samtaler i Den hemmelige hagen
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
”Med hodet over vannet…”
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Slik gjør vi det... Mål: Få en felles forståelse for det å stille krav til studentene Skøyen.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
SAMFUNNSDAGEN 2013 Mekling i forbindelse med samlivsbrudd -samhandling eller konflikt?  Gry Mette Dalseng Haugen  Seniorforsker NTNU Samfunnsforskning.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Verktøy for å kartlegge holdninger
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Erfaringer med bruk av Tweak
Å drive samtalegrupper
Helsesøsterkongressen 2017
Gang.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
God samhandling barn og unge Et nasjonalt prosjekt for å bedre samhandlingen innad i kommunen, og mellom kommuner og helseforetak.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Tilbakemeldinger fra deltakere på
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Den vanskelige samtalen
Psykisk helse.
Når pilene peker i feil retning
God praksis i trondheim kommune
Seksjon barn og familie
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Helsesøster- med eleven sitt beste i fokus
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Psykososialt skolemiljø
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT Helsetjenesten Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT Kristian Rem Kommunepsykolog Oppegård kommune Fylkesmannen i Oslo og Akershus 22.11.2017

Helsetjenesten Hva er FIT?

Helsetjenesten Hva er FIT?

Helsetjenesten Hvordan?

Helsetjenesten Hvordan?

Helsetjenesten Hvordan?

Hvorfor FIT? Et konkret verktøy for Brukermedvirkning Helsetjenesten Hvorfor FIT? Et konkret verktøy for Brukermedvirkning Vi ønsker å se om de tilbudene vi gir har effekt Systematiske tilbakemeldinger gir oss utallige muligheter til å lære og utvikle oss som hjelpere og tjeneste

Hva sier retningslinjene? Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

Hva sier retningslinjene? Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

Hva sier retningslinjene? Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

Hva sier retningslinjene? Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt. HVORDAN?? HVORDAN??

Eksempler fra hverdagen med FIT… Helsetjenesten Eksempler fra hverdagen med FIT… Om du kan stille flere spørsmål, lettere for meg å klare å si noe da… En klarere agenda for samtalen i dag, følte det hoppet litt mye frem og tilbake. Det virket som du ikke tok det helt på alvor… Neste gang ønsker jeg at vi snakker mer om… Bruke eksempler fra mitt liv inn i ABC modellen… Hvordan komme mer ned i dybden, det blir litt overfladisk.. Det var vanskelig å komme i kontakt med dere, fant dere ikke på nettsiden til kommunen…

Mer informasjon og bakgrunn for FIT Helsetjenesten Mer informasjon og bakgrunn for FIT NAPHAs hjemmesider: https://www.napha.no/content.ap?thisId=20929 Ta kontakt: kristian.rem@oppegard.kommune.no