Ny vri oppgave Wasim og Lise
Mål Lage en filmsnutt/filmklipp Bruke digitale ferdigheter Trekke inn erfaringer fra tidligere studier eller jobb, vise evne til selvstendig arbeid Læringsmålene er delt i tre nivåer- grunnleggende, moderat og avansert. Gruppen skal prestere mot moderat-avansert mål Bli bedre i datahåndtering
Læreforutsetninger To dager i uka – fire timer Gruppe på 15 deltakere Mot A1/A2 Innehar moderate ferdigheter i digitalkompetanse
Vri i oppgaven Lage en filmsnutt/filmklipp Ukeplanen forlenget fra en til to uker Undervisningen – fra lærerstyrt til elevstyrt Del 1 – se på en film, levere oppgaver knyttet til filmen, vurdere og skrive en omtale av filmen – gruppevis Del 2 – velge en film selv- presentere foran klassen med vekt på konstruktiv vurdering-gruppevis eller individuelt Del 3 – lage en filmsnutt, intervjue administrasjonen på FK, bearbeide spørsmålene på forkant
Vurdering Tilbakemeldinger – gruppevis og individuelt Formativ og summativ vurdering Levere skriftligoppgaver på itslearning. Godkjent eller ikke godkjent Selvstendig arbeid Presentasjoner i plenum
Resultater/drøfting Gjennomført over to uker. Fokus på detaljer, krever tid Jobbe for å styrke selvstendighet i oppgaveløsning og bruk av ulike digitale ferdigheter Diskusjoner og tilbakemeldinger ble brukt til å forbedre resultatet Variasjon fremmet motivasjon og engasjement Tidligere erfaringer og datakunnskaper kom frem Filmsnuttene ble lagt ut på itslearning.
Lises nye vri- Jobbsøkerkurs Tidligere: 3 dager, 3 ulike tema, forelesninger, forsøk på plenumsdiskusjon, individuelt arbeid Ny vri: 3 dager, fortsatt de 3 samme tema, bruk av nettkurs, gruppeoppgaver med digitalt hjelpemiddel, fremleff, plenumsdiskusjon, selvstendig arbeid, kahoot
Mål for ny vri Større aktivitetsnivå hos deltakere Større læringsutbytte
Hvordan gikk det? Mer aktive deltakere Samarbeid på tvers av gruppene for dagen Tok større ansvar for læreprosessen selv Min arbeidsdag ble «enklere» Skriftlig evaluering viser: 8 av 10 deltakere opplevde i stor grad å ha nådd målene 2 av 10 nådd målene i noen grad 10 av 10 mente at opplegget var variert og interessant
Felles refleksjonsnotat for gruppen Mer aktive elever som tar større grad av ansvar for egen læring Økt motivasjon for timer/kurs Lavere terskel for samarbeid mellom elever på tvers av tidligere grupperinger Fra lærerstyrt til elevstyrt Vi som lærer fikk en mer tilbaketrukket rolle i klasserommet, men det krevde mer i forkant Positiv opplevelse