En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Advertisements

o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Vista-analyse.no Barnevernet – et utfordrende samliv mellom stat og kommune Tyra Ekhaugen og Ingeborg Rasmussen Tromsø, 17. februar 2016.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Liv- og pensjonstjenesten demo Liv- og pensjonstjenesten Gå til Klikk på ”Logg inn” Logg inn med BankID utstedt.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Markedsføring av turOrientering Trond Cato Martinsen, Konnerud IL.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Veileder for gevinstrapportering
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Rekruttering.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Erfaringer med bruk av NS 8435
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Bedre tilgang til studielitteratur Rapport til KD og KUD fra NLB og Universell Presentasjon Inkluderende Læringsmiljø
Kollektivtransport og kostnader
Ny vri Kany, Lene og Mona.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
SkatteFUNN Eirik Normann,
EQS-opplæring på lync:
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Verdiøkning.
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Status lærlingordning
Det var en gang… 88% uten formelle tolkefaglige kvalifikasjoner… «Veldig sjeldent at vi får en tolk som oversetter alt» «Sliter med at noen tolker er fryktelig.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Norsk Fosterhjemsforenings 35 års jubileum
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Rekruttere elever til å lage innhold
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Enkel brukerveiledning
Innføring for rollen «brannmann»
Programkontoret.
Informasjonsmøte om «Felles læringsplattform for statlige virksomheter» (Virksomhetsplattformen) Tone Kastnes Difi
Utskrift av presentasjonen:

En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem? Vista Analyse rapport 2017-17

Innhold Er det behov for en nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem? Hvordan kan en slik oversikt eventuelt utformes? Hvilke forutsetninger må være oppfylt for at portalen skal fungere? Styrker og svakheter ved andre ordninger som kan bidra til god tilgang på fosterhjem
 Hvordan løses forsterhjemsbehovet i Danmark og Sverige?

Behov Dersom kommunene skal overta ansvaret for fosterhjemsområdet vil de ha behov for en oversikt over tilgjengelige fosterhjem. En oversikt vil være nyttig for kommunene også under dagens ansvarsdeling. En oversikt kan bidra til bedre og raskere matching mellom barn og fosterhjem Det er ikke grunnlag for å anta at en portal vil gi en bedre utnyttelse av hjem som i dag står ledige. En portal vil neppe bidra til bedre rekruttering. Det er ikke mangel på kunnskap eller oversikt som gjør at en gruppe barn venter for lenge, eller ikke får egnede fosterhjem

Utforming og krav Alle tilgjengelige fosterhjem må inkluderes i portalen, dvs både kommunalt- og privat rekrutterte hjem. Dette krever at fosterhjemsmarkedet må reguleres Hjemmene må være kvalitetssikret etter samme standard og hjemmene må vært gjennom samme grunnopplæring. Portalen må være søkbar der søk kan avgrenses mht geografi, fosterhjemskategori, målgruppe og egenskaper ved tilbudet. Opplysningene som legges inn må kvalitetssikres og oppdateres. Ansvaret for drift og oppdatering bør ligge hos Bufetat

Hva skal til? Kommunene må rekruttere, lære opp, kvalitetssikre og registrere et tilstrekkelig antall hjem i portalen Tilgjengelige fosterhjem i portalen må ha en tilstrekkelig kvalitet Kommunene må oppleve at nytten ved å registrere hjem er større enn kostnadene, eller pålegges å bruke portalen. Dette kan gjøres gjennom: Lovbestemt bruk som i Danmark der kommunene kun har lov til å bruke fosterhjem hentet fra Tilbudsportalen Økonomiske kompensasjonsordninger mellom kommunene eller ved at staten kompenserer kommunene Risikoavlastning ved at staten tar opplærings- og rekrutteringskostnadene

Andre ordninger Samarbeid med mellom en gruppe kommuner Avhenger av en minimumsstørrelse for å kunne fungere Fosterhjemsmarkedet må fremdeles reguleres Utveksling av fosterhjem mellom kommuner krever samme standardisering av opplæring og kvalitetssikring for at transaksjonskostnadene skal være akseptable Det er allerede etablert flere interkommunale samarbeid. Kommunene er motivert for samarbeid Private leverandører markedsfører seg og vil vise fram sine tilbud i diverse kanaler Interesserte fosterhjem vil ta kontakt eller finne kanaler hvor de kan markedsføre seg Samarbeidenes kommuner rekrutteringsområder vil avgrenses, gi oversikt og nærhet. Dette kan stimulere til et større kollektivt ansvar

Danmark og Sverige Danmark Sverige Lovbestemt bruk Standardisert opplæring, finansiert av tilsynsmyndighetene Markedsregulering – konkurranse på like vilkår Dekker flere tilbud enn fosterhjemsområdet Sverige Tilbudsgenererte kommersielle markedsportaler Ingen felles eller standard kvalitetssikring Flere parallelle og til dels konkurrerende markedskanaler Kommunene har opplæringsansvaret og må kvalitetssikre hvorvidt tilbudte hjem er gode nok til en generell godkjenning i tillegg til å godkjenne til et aktuelt barn