Framgangsmåte i mobbesaker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Handlingsplan mot mobbing
Advertisements

Handlingsplan mot mobbing
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Konkretisering av Bærum kommunes overordnede plan
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Sosialpedagogikk på Manglerud
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
SU – Mortenstua skole skoleåret
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Informasjon til FAU
Velkommen til informasjonsmøte
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
- sammen for en bedre skole!
BTI-handlingsveileder skole
Fellesmøte Fellesmøte.
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
Trygt og godt skolemiljø
Oppstart SU Jevnakerskolene
Presentasjon av Kine Vålbekk
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Enkeltepisoder må også tas alvorlig: NULL TOLERANSE
Evaluering av Hovedavtalen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Framgangsmåte i mobbesaker

Episoder Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette overhodet ikke godtas. Ikke diskuter. Informere ledelsen om saken, som videre informerer kontaktlærere og rådgiver. Bruk lavterskelprinsippet. Kontaktlærere følger opp plagere og mobbeoffer med spørsmål om hvordan det går. Følg opp med foreldrene ved behov.

Arbeid i alvorlige mobbesaker 1. Informer rektor. 2. Tiltak: Strakstiltak, dersom situasjonen er kritisk Samtaler med offeret Samtaler med mobberne Samtaler med foresatte Bearbeiding over tid

Samtale med offeret Kontaktlærer vurderer behovet for om rådgiver/evt miljølærer deltar i samtalen Start samtalen ved å si at du vet at eleven blir mobbet Gi eleven støtte La eleven fortelle uten å presse Fortell i grove trekk hva som skal gjøres videre og at rektor er informert Avtal nytt møte Kontakt de foresatte til eleven (Ikke dersom eleven over 18.) Sammen med ansvarlig rådgiver

Samtale med mobberne Individuelle samtaler: Kontaktlærer vurder om rådgiver, miljølærer og/eller trinnleder deltar. hent eleven ut fra klassen klargjør at du vet om mobbingen si klart og bestemt at du og skolen ikke aksepterer det og at rektor er informert spør om eleven vil si noe (lytt og ikke gå inn i diskusjon) gjenta at mobbingen skal ta slutt umiddelbart du kan så invitere plageren til samarbeid, eksempelvis ved å spørre om han/hun har sett at andre plager mobbeofferet dersom ja, spør hva eleven kan bidra med avslutt og gå med eleven til klassen/grupperom Hent ut neste elev Hvor mange skal snakke med elevene. Hvordan involvere ledelsen?

Gruppesamtale La siste elev vente og hent de andre Si hva du og hver enkelt har snakket om og hva som var konklusjonen Gi en anerkjennelse om mulig Gjenta at mobbingen tar slutt straks og at du vil følge nøye med Si at rektor vil bli holdt informert Si at de foresatte blir kontaktet. (Unntak for elever over 18 år) Avtal nytt møte om ca. 3 dager 1-2 slike gruppemøter i tillegg er vanligvis nok Understrek at dette gjelder mobbere. Ledelsen.

Mobbeofferet og plagerne Partene bringes eventuelt sammen etter en tid, for eksempel etter 1-2 møter med plagerne. Begge parter må da være enige om dette. Mobbeofferet forberedes. Kontaktlærere og/eller rådgiver/miljølærer/trinnleder/rektor deltar på fellesmøtet. Ved behov?

De foresatte til mobbeofferet Kontaktlærer og repr fra ledelsen (+ evt rådgiver/miljølærer) deltar på møtet. Ledelsen har regien. Forklar grunnen til møtet Spør hvordan de oppfatter situasjonen (du får da vite hvor mye de vet) Gi støtte, ikke gå i forsvar Marker at skolen har regien og si generelt hva som er gjort og skal gjøres Prøve å få til, evt ta på tlf?

De foresatte til plagerne Kontaktlærer og repr fra ledelsen (+ evt rådgiver/miljølærer) deltar på møtet. Ledelsen har regien. Ring hjem og forklar kort saken. Vi gjennomfører individuelle samtaler Løs saken med plageren uten å trekke inn foreldrene (dersom eleven er over 18 år.

Prinsipper for samtaler med plagernes foreldre Informer kort om elevsamtalene Vær ivaretakende, men tydelig på at mobbingen ikke blir akseptert Be foreldrene snakke alvorlig med sine ungdommer og følge dem opp Avtal kontakten videre Endre til ungdommer

Vanskelige vurderinger Samtale i klassen i etterkant I hvert enkelt tilfelle vurderes det hvorvidt det trekkes inn trenere tilknyttet relevante idrettslag.

Sanksjoner dersom samtalemodellen ikke skulle lykkes Sett inn legale sanksjoner mot enkeltplagerne: - tenk en sanksjonstrapp - gi en klar advarsel - ved fortsatt plaging, sett inn sanksjon 1 - følg eventuelt opp med en ny advarsel - ved fortsatt plaging, sanksjon 2, osv. Som siste utveg kan plageren flyttes til en annen skole

Støtte til positiv utvikling ved: Å etablere et trygt miljø Støtte til offeret Støtte til positiv utvikling ved: Å etablere et trygt miljø Støtte utvikling av positivt selvbilde Sosial kompetanseutvikling Støtte til å bygge opp et nettverk Hvem tar vi med her? Helsesøster – samtalepartner?? Hvordan gjør vi? Gruppeinndeling. Også forebyggende. Klassesammensetning.

Støtte til mobberen Tillitsforhold/aksept Tiltak i forhold til mobberens situasjon, dersom denne er vanskelig Oppfølging over tid med samtaler / vurderinger Ros/sanksjoner Sosial kompetanseutvikling Foreldrekontakt Tiltak på flere arenaer

Arbeid i personalet Episoder og alvorlige saker skal alltid drøftes i kollegiale fora. Rektor vurderer om større deler av personalet, utover de som er involvert, eventuelt hele kollegiet skal informeres -Trekantmøter. I forkant av klasselærermøtene, blir mer informerende