Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC
MÅL: De faglige resultatene i grunnskolen på nasjonale prøver og grunnskolepoeng skal forbedres og elevene skal i sterkere grad få kompetanse tilknyttet det 21 århundres ferdigheter. Lærernes, skolelederes og skoleeieres kompetanse skal økes gjennom kollektiv og samordnet kompetanseutvikling i profesjonelle læringsfellesskap. Ulike kartleggingsresultater skal brukes aktivt på alle nivå i utdanningssystemet for å forbedre den pedagogiske praksis. Styrende myndigheter, forvaltningen, høyere utdanning og interesseorganisasjoner skal ha et nærmere og mer forpliktende samarbeid.
Kompetanse Tore Skandsen, IMTEC
Panic zone Learning zone When did you last learn something that took you out of your comfort zone? Learning zone Comfort zone Senninger (2000)
”Skoleeierskapets verdikjede”
Hva må være på plass Hva ønsker vi å oppnå Forventninger fra oss og fra de andre ansatte Hvilke forutsetninger har vi Hvilke strategier skal vi bruke Framdriftsplan Hvordan skal vi vite at vi er på rett vei
Hva må være på plass - mål Hva ønsker vi å oppnå: For eiere For ledelsen For organisasjonen For de ansatte For elever
Mål – Regional/kommunal Ledelse Hva ønsker dere å nå av mål Hva bør vi utvikle for å bidra til å nå målene Hvilke forutsetninger bør vi bedre for å kunne løse forventningene Hvilke forventninger har de ansatte for oss i oppfølgning, støtte, fasilitering, bidrag i utviklingen. Disse forventningene kan uttrykkes som mål dersom de ønskes innfridd
Mål - organisasjon Organisasjon Hvilke metoder skal vi bruke eller utvikle for erfaringsdeling, medskapning osv Hvilke arenaer bør vi ha etablert for ulike aktiviteter Hvilke organiseringsformer skal vi bruke
Hva må være på plass - forventninger Alle strøk i tankeleserkurset Avklar dine forventninger Avklar de ansattes forventninger
Hva er på plass i din kommune og dine skoler ? Gå i egen kommunegruppe/regionsvis Hva har dere på plass ( 5 minutter individuelt, så i gruppen) Gi eksempler som dere deler med de andre i neste økt Tidsramme: møtes kl 14:20 til plenumpresentasjoner
Hva er på plass i din kommune ? Erfaringsdeling Hva har dere på plass Gi eksempler som dere deler med de andre
Prosessvurdering Hvilke prinsipper lå til grunn for denne økten? Hva oppnådde dere? Hva fungerte bra Hva kunne vært bedre Hvordan kunne du/dere gjort noe liknende i egen kommune
Hva ønsker vi å oppnå med profesjonelle læringsfelleskap Hva ønsker vi å oppnå med profesjonelle læringsfelleskap? Erfaringsdeling Hvordan skal vi lykkes med det? Gå sammen 4-5 kollegaer fra 4-5 andre kommuner. Til sammen 5-6 personer. Tidsramme: fram til 16:30
Prosessvurdering Hvilke prinsipper lå til grunn for denne økten