Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Strategier og prinsipper for implementering
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Lokal arbeidstidsavtale
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Reformtakter og styring av skolen
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Skolevandring.
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kompetanse for mangfold
Kompetanseplan oppvekst
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Telemark Kan ledere lære?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC

MÅL:   De faglige resultatene i grunnskolen på nasjonale prøver og grunnskolepoeng skal forbedres og elevene skal i sterkere grad få kompetanse tilknyttet det 21 århundres ferdigheter. Lærernes, skolelederes og skoleeieres kompetanse skal økes gjennom kollektiv og samordnet kompetanseutvikling i profesjonelle læringsfellesskap. Ulike kartleggingsresultater skal brukes aktivt på alle nivå i utdanningssystemet for å forbedre den pedagogiske praksis. Styrende myndigheter, forvaltningen, høyere utdanning og interesseorganisasjoner skal ha et nærmere og mer forpliktende samarbeid.

Kompetanse Tore Skandsen, IMTEC

Panic zone Learning zone When did you last learn something that took you out of your comfort zone? Learning zone Comfort zone Senninger (2000)

”Skoleeierskapets verdikjede”

Hva må være på plass Hva ønsker vi å oppnå Forventninger fra oss og fra de andre ansatte Hvilke forutsetninger har vi Hvilke strategier skal vi bruke Framdriftsplan Hvordan skal vi vite at vi er på rett vei

Hva må være på plass - mål Hva ønsker vi å oppnå: For eiere For ledelsen For organisasjonen For de ansatte For elever

Mål – Regional/kommunal Ledelse Hva ønsker dere å nå av mål Hva bør vi utvikle for å bidra til å nå målene Hvilke forutsetninger bør vi bedre for å kunne løse forventningene Hvilke forventninger har de ansatte for oss i oppfølgning, støtte, fasilitering, bidrag i utviklingen. Disse forventningene kan uttrykkes som mål dersom de ønskes innfridd

Mål - organisasjon Organisasjon Hvilke metoder skal vi bruke eller utvikle for erfaringsdeling, medskapning osv Hvilke arenaer bør vi ha etablert for ulike aktiviteter Hvilke organiseringsformer skal vi bruke

Hva må være på plass - forventninger Alle strøk i tankeleserkurset Avklar dine forventninger Avklar de ansattes forventninger

Hva er på plass i din kommune og dine skoler ? Gå i egen kommunegruppe/regionsvis Hva har dere på plass ( 5 minutter individuelt, så i gruppen) Gi eksempler som dere deler med de andre i neste økt Tidsramme: møtes kl 14:20 til plenumpresentasjoner

Hva er på plass i din kommune ? Erfaringsdeling Hva har dere på plass Gi eksempler som dere deler med de andre

Prosessvurdering Hvilke prinsipper lå til grunn for denne økten? Hva oppnådde dere? Hva fungerte bra Hva kunne vært bedre Hvordan kunne du/dere gjort noe liknende i egen kommune

Hva ønsker vi å oppnå med profesjonelle læringsfelleskap Hva ønsker vi å oppnå med profesjonelle læringsfelleskap? Erfaringsdeling Hvordan skal vi lykkes med det? Gå sammen 4-5 kollegaer fra 4-5 andre kommuner. Til sammen 5-6 personer. Tidsramme: fram til 16:30

Prosessvurdering Hvilke prinsipper lå til grunn for denne økten