ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Advertisements

Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
TRYGG TIDLIG Foreldreveiledning. agenda Sandefjord, Innhold Implementering Erfaringer både hos foreldre og fagfolkene som er involvert. Justeringer.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
SIO-prosjektet (Statlig initierte omsorgstjenester) Forsøksordning med statlige kriterier og finansiering av omsorgstjenester. Kirsten Petersen August.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Barneverntjenesten i Åmot
Leanreisen i Bamsebo barnehage
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Helsefremmende tilbud til eldre - Evaluering av ny metode 2017
Cafe med elevene.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Brukerundersøkelsen
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Velkommen til August 2017.
- sammen for en bedre skole!
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Fysioterapi på Stovner helsestasjonen
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
24 november 2017 Elisabeth Wold
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
(Parent Management Training - Oregon)
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Foreldreveiledning med minoritetsforeldre – ICDP
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Arbeidskultur i Drammen kommune
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Karlsrud skole.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Kompetanse for mangfold
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Evaluering eBorger Pilot
Barnehagenorsk Samling 14
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet Kolbotn helsestasjon Presentere meg Takk for at jeg fikk komme Jeg skal si litt om et prosjekt vi har i Oppegård for å implementere ICDP i helsestasjonsprogrammet.

Oppegård kommune 27000 innbyggere 37 km2 Helsetjenesten ca. 70 ansatte Ulike tjenester( Hjelpmiddellager, fysio, ergo, friskliv, legekontor, flyktningehelsetjeneste, psykolog 1 helsestasjon 6 barneskoler 4 ungdomsskoler 1 videregående skole Aller først si noen ord om Oppegård Kommunevåpenet Hver trekant i våpenet symboliserer et tuntre – ett for hver middelaldergård.

Bakgrunn for prosjektet TANKER Hvilket primærforebyggende tilbud har vi? Vi vet lite om foreldrenes bakgrunn Forebygge Brukerundersøkelsen Forskning sur Så til ICDP i Oppegård. Vi har i mange år drevet grupper for minoritetsspråklige. Hadde minoritetsspråklige gruppeledere sammen med helsesøstre. God effekt. Bygd opp et godt tilbud gjennom TIBIR til familier/barn som sliter. Tverrfaglige brukermøter, TIBIR kartlegging- og rådgivning, PMTO, COS, familieterapi kompetanse. Bruker den permen i konsultasjoner i et forebyggende perspektiv. Tanke: hva gjør vi som er primærforebyggende, hvordan sørger vi for at foreldre får den kunnskapen de kan ha behov for. Vi vet ikke hva de har med seg fra tidligere, i fht egen barndom. Når vi vet at omsorgspersonens tanker om barnet påvirker den omsorgen barnet får, hva gjør vi med det? Hvordan forebygger vi? Refleksjonen, kunnskapen man får gjennom ICDP er gull verdt. Høsten 2016 brukerundersøkelse: ønsket mer foreldreveiledning( foreldrerollen, søvn, mat – handler ofte om samspill) Forskning viser at grupper har effekt, ICDP er en god metode. Så vi søkte midler. Midler man kunne søke på hvis man hadde brukt tilskuddet som tidligere var gitt til kommunen på riktig måte, fra Helsedirektoratet. DVS at man hadde styrket helsestasjon – og skolehelsetjenesten sinna utspekulert

Oppstart 01.09.17

Hvordan er gruppene planlagt? 2 gruppeledere, gruppens størrelse: 4 x2 4 møter med 2 temaer per gang Gruppe med ICDP når barnet er: 8 -9 uker første møte 4 mnd andre møte 8 mnd 1o mnd 18 mnd, oppsummering Spennende at ICDP trekkes frem i retningslinjene, grupper trekkes frem Hvordan skal vi gjøre det? Første barselgruppe 4 stk en helsesøster som har vært på hjemmebesøk. Bli kjent, ta opp viktige temaer. 8-9 uke, første ICDP: 8-10 deltakere, 2 gr er slått sammen. De som ikke snakker norsk, eget tilbud.

Erfaringer fra opplæring Brukere: Mulighet for refleksjon i fht foreldrerollen Mer bevisst egen barndom Ønsker å gå i gruppe Ansatte: Flere om å se barnet og foreldre Fokus på dette i andre konsultasjoner også Nøkkel til trygge foreldre Konkrete øvelser – må reflektere Hva har vi erfart så langt, 30/1 var første kursdag, 2 per mnd i 3 mnd. Ansatte. Spennende, brukerne liker kurset, tok litt tid før de forsto at kurset ikke er riktig- galt, ikke direkte veil. Opplever at kurset er fint i fht refleksjon med fedrene hjemme Gruppen aktiv, engasjert Ansatt: Gjelder alle, bidra til at foreldre tenker litt annerledes før utfordringer oppstår, fint utgangspunkt for å ta opp vanskelige temaer senere

ICDP implementering Planlegging I oktober hadde vi første gruppe Positive erfaringer Logistikk Positive, engasjerte medarbeidere gjør det mulig! Spennende tid, mye nytt, positive erfaringer Krevende å samkjøre gruppeledere, lage et opplegg som alle kan bruke, krever planlegging Krever positive, engasjerte helsesøstre, og dyktige merkantile som kan lage timebøker, og sette opp grupper og grledere Dette er en endring av måten vi jobber på og det må vi bruke tid på