Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Sommervikar i Blend.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kvinne på topp September2008.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Avoidance Frode Svartdal Okt
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
12 Reflekterende lesing.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Foreldre som gode leseveiledere
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Å snakke med seg selv, fali det?
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggresjon.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Når du reflekterer: Tenk 1 tanke om gangen.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Alta.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Psykologisk førstehjelp
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Venner & valg Velkommen.
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro. Koble tanken til kroppen slik at det skaper handling. Handling fører til erfaring.

Noen treningsprinsipper Tenk nøye gjennom hva du ønsker å trene på Det meste kan trenes på «Diskusjonen om hvordan vi lærer, kan være interessant nok i noen akademiske fora. For oss praktikere er det viktigste AT vi lærer.» (Nils Arne Eggen, Godfoten) Noen treningsprinsipper Tenk nøye gjennom hva du ønsker å trene på Sørg for at måten du trener på er realistisk og konsentrert om den tingen du ønsker å trene på Gi deg selv belønning når du får det til Gjenta øvelsen mange ganger Begynn enkelt og gi deg selv større og større utfordringer etter hvert Finn gode forbilder som du kan se på og lære av Snakk med andre om det du trener på Søk kunnskap og del kunnskap med andre (Godfoten, s. 122–130)

Læring er mer enn bare å huske ting Vi må tilegne oss kunnskap om det vi synes er viktig Vi må bruke den kunnskapen til noe Vi må øve oss i å lære av det vi opplever og erfarer Læring defineres som en relativt varig endring i opplevelse og atferd som følge av tidligere erfaring.

Et eksempel på hvordan lære på slutten av dagen: Hva har engasjert meg i dag? Hvilke følelser var knyttet til det? Hva skjedde? Hvorfor engasjerte det meg? Hva kan jeg lære av dette? Hvordan kan det gjentas hvis det var noe positivt? Hvordan kan jeg forhindre at det skjer igjen hvis det var noe negativt? Hvordan kan jeg møte en liknende situasjon neste gang? Kan godt brukes til refleksjon. Bruk noen minutter der deltakerne kan reflektere for seg selv. Ha deretter en runde hvor dere snakker om de tankene som melder seg rundt disse spørsmålene.

Regelvurdering Regler må ikke fjerne vurderingsevnen vår «Æ behandle ingen likt, for alle e forskjellig.» (Nils Arne Eggen)

3D-modellen for å se ting fra forskjellige synsvinkler: Dimensjon 1: Hvordan ser jeg på saken, og hvorfor? Dimensjon 2: Hvordan ser andre på denne saken, og hvorfor? Dimensjon 3: Hvordan ser Gud på saken? Bruk noen minutter på refleksjon.