NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA Tid til forskning og undervisning: Universitetsovergang og det vitenskapelige personalets oppgaver NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
UiA- et produktivt universitet
Strategi for et nytt universitet Universitetsstatus fra 2007 I Norge er et universitet et forskningsuniversitet Grunnforskning, anvendt forskning og forskerutdanning Forskning kombineres med utdanning, forskningsbasert undervisning Forventninger fra andre, forventninger internt
Hvordan skulle vi klare det, da? Forskningen fortsatt finansiert som om vi var en høgskole Øke effektiviteten, bli mer produktive Jobbe for økt grunnbevilgning Øke ekstern finansiering
Vi måtte gjøre forskjell på folk Arbeidsplaner for alle en selvfølge Arbeidsplanene forvaltes på instituttnivå Noen felles rammer: Alle minimum 10% til faglig fornying, ingen øvre grense Aktive forskere et kjernebegrep Definisjonen av aktiv forsker ut fra publikasjonspoeng Aktive forskere har i utgangspunktet individuell rett til 50-50 Ved nyrekruttering bør man gi 50-50 de første 3 år Kunstnerisk og faglig utviklingsarbeid inngår i arbeidsplaner i tillegg til eller i stedet for forskning Forskertermin inngår i tid til FoU
Det er krevende Balanse mellom forskning og undervisning Forutsetter ledelse som krever og støtter Forutsetter god administrasjon, systemer og rutiner Satser på forskningsledelse og forskningsgrupper