NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeidet ved HiSF Frode Olav Haara.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
9 prinsipper og 1 regneark:
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Ungdomstrinn i utvikling
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Universitetenes arbeidsgruppe vedr. felles modell for indirekte kostnader, rapport av 19/
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Forksningsbasert undervisning
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Statusoppdatering ressursgruppen Anne Husebekk Fag- og forskningssjef, UNN Professor, UiT
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
ET VELFUNGERENDE FORSKNINGSSYSTEM: NOEN INNSPILL Ole Didrik Lærum Universitetet i Bergen.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
FORSKNINGSBASERT UNDERVISNING diffust, ladet og myteomspunnet benyttet av politikere, institusjoner, faglige ledere, tilsatte og studenter som argument.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Hva kan BIA-Nettverk INDO bidra med for din bedrift?
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
Forskning og innovasjon
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Aslaug Mikkelsen Rektor FSG
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Utskrift av presentasjonen:

NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA Tid til forskning og undervisning: Universitetsovergang og det vitenskapelige personalets oppgaver NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA

UiA- et produktivt universitet

Strategi for et nytt universitet Universitetsstatus fra 2007 I Norge er et universitet et forskningsuniversitet Grunnforskning, anvendt forskning og forskerutdanning Forskning kombineres med utdanning, forskningsbasert undervisning Forventninger fra andre, forventninger internt

Hvordan skulle vi klare det, da? Forskningen fortsatt finansiert som om vi var en høgskole Øke effektiviteten, bli mer produktive Jobbe for økt grunnbevilgning Øke ekstern finansiering

Vi måtte gjøre forskjell på folk Arbeidsplaner for alle en selvfølge Arbeidsplanene forvaltes på instituttnivå Noen felles rammer: Alle minimum 10% til faglig fornying, ingen øvre grense Aktive forskere et kjernebegrep Definisjonen av aktiv forsker ut fra publikasjonspoeng Aktive forskere har i utgangspunktet individuell rett til 50-50 Ved nyrekruttering bør man gi 50-50 de første 3 år Kunstnerisk og faglig utviklingsarbeid inngår i arbeidsplaner i tillegg til eller i stedet for forskning Forskertermin inngår i tid til FoU

Det er krevende Balanse mellom forskning og undervisning Forutsetter ledelse som krever og støtter Forutsetter god administrasjon, systemer og rutiner Satser på forskningsledelse og forskningsgrupper