Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
SKOLENS KARRIEREVEILEDNING
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
En smakebit fra Telemark
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Fra fjorårets tildelingsbrev ”Utdanningsdirektoratet vil overføre kroner til videreføring av arbeidet med Partnerskap for karriereveiledning og.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Skoleeiers kapasitetsbygging
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Rådgiversamling 2. november 2016
Utdanningsvalg 10.klasse
De viktigste resultatene
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Høstrapport – tall og statistikk
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold Lederforum 4.november 2016

Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overgangene

Bakgrunnen og motivet for satsingen Tilbakemeldinger fra fylkeselevrådet Stor variasjon: Fra gode planer og god gjennomføring som gir et fag med mening,til salderingspost for andre fag og timer Stor forskjell i lærernes kompetanse i faget. Mange lærere har ikke kompetanse For mye informasjon og for lite refleksjon og veiledning Innholdet i begrepet valgkompetanse er ukjent for mange elever Tilbakemeldinger fra karrierenettverkene Ønske fra lederne i karrierenettverkene om å utvikle faget Melder om like store variasjoner i faget som elevene

Bakgrunnen og motivet for satsingen Tilbakemeldinger fra rektornettverkene Bedre innhold i og bedre organisering av faget ble drøftet ved utarbeidelsen av kjennetegn på gode overganger Fokus hos flere aktører Ny læreplan i faget 2016-2017 Faget gjelder ikke bare valg av vgo, men må ha et innhold med som ivaretar et livslangt perspektiv på yrkeskarriere og kompetanser for å livsmestring (endringskompetanse) Samarbeidsfora innenfor karriereveiledning viser at mange fylker utvikler planer for faget utdanningsvalg nå Ønske om kompetansekrav til lærere og rådgivere som underviser i faget (NOU 2016:7 Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn)

Avklare oppdraget Elever, rådgivere og rektorer melder om store variasjoner i opplæringen i faget. Hva kan være årsakene til disse forskjellene? Er det behov for å utvikle en felles lokal læreplan for faget utdanningsvalg i Vestfold? Vil kommunen arbeide for at ungdomsskolene følger en felles lokal læreplan i faget? Hvis det ikke skal utarbeides en felles lokal læreplan i faget, hvordan vil kommunene sikre at innhold og intensjon i den nye læreplanen oppfylles i større grad enn i dag?