Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold Lederforum 4.november 2016
Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overgangene
Bakgrunnen og motivet for satsingen Tilbakemeldinger fra fylkeselevrådet Stor variasjon: Fra gode planer og god gjennomføring som gir et fag med mening,til salderingspost for andre fag og timer Stor forskjell i lærernes kompetanse i faget. Mange lærere har ikke kompetanse For mye informasjon og for lite refleksjon og veiledning Innholdet i begrepet valgkompetanse er ukjent for mange elever Tilbakemeldinger fra karrierenettverkene Ønske fra lederne i karrierenettverkene om å utvikle faget Melder om like store variasjoner i faget som elevene
Bakgrunnen og motivet for satsingen Tilbakemeldinger fra rektornettverkene Bedre innhold i og bedre organisering av faget ble drøftet ved utarbeidelsen av kjennetegn på gode overganger Fokus hos flere aktører Ny læreplan i faget 2016-2017 Faget gjelder ikke bare valg av vgo, men må ha et innhold med som ivaretar et livslangt perspektiv på yrkeskarriere og kompetanser for å livsmestring (endringskompetanse) Samarbeidsfora innenfor karriereveiledning viser at mange fylker utvikler planer for faget utdanningsvalg nå Ønske om kompetansekrav til lærere og rådgivere som underviser i faget (NOU 2016:7 Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn)
Avklare oppdraget Elever, rådgivere og rektorer melder om store variasjoner i opplæringen i faget. Hva kan være årsakene til disse forskjellene? Er det behov for å utvikle en felles lokal læreplan for faget utdanningsvalg i Vestfold? Vil kommunen arbeide for at ungdomsskolene følger en felles lokal læreplan i faget? Hvis det ikke skal utarbeides en felles lokal læreplan i faget, hvordan vil kommunene sikre at innhold og intensjon i den nye læreplanen oppfylles i større grad enn i dag?