SAB- utdanningskvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
The Rotary Foundation of Rotary International T HE R OTARY F OUNDATION T HE R OTARY F OUNDATION of Rotary International Distriktssamlingen 20. mars 2010.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
16. mars Risk in Mega projects Seminar Norwegian Center for Project Management Host: NTNU You can’t step into the same river twice,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Relevant questions for the Reference Group
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Satsning på utdanning ved UiO
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Litt bakgrunn og struktur Hva? Hvorfor? Hvordan?
USITs Målbilde og prioriteringer
Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Studieledernettverket 2/ Digitalt læringsmiljø
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

SAB- utdanningskvalitet Tiltak 3: Koordinering av eksisterende støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur Berit Karseth (Leder SAB-gruppen for utdanningskvalitet) Møte i utdanningskomiteen 15. mars 2016

Koordinering: hva er behovet? Institusjonsnivå: Strategisk og koordinerende ansvar for utdanningskvalitet Koordinere det faglige og systematiske arbeidet med utdanningskvalitet Forene “ildsjelene” (Scholarship of teaching) Toppnivå: noe som fokuserer på utdanning; peker på behov, prioriterer ressurser, gir tydelig retning: spre kunnskap og erfaring, inspirerer /ildsjel er ikke noe godt

1. Institusjonsnivå (fra SAB-gruppe 4) Viserektor/prorektor for utdanning med overordnet ansvar for UiOs samlede utdanningsvirksomhet Utdanningskomiteens rolle som strategisk organ Kobling mellom faglig og administrativ linje på institusjonsnivå og gjennm hele studiestyringslinjen

2. Koordinering av faglig arbeid med utdanningskvalitet Samle miljøene som driver det faglige arbeidet Fag og forskning, kompetanseutvikling, teknologiutvikling Noe å lære fra de tverrfakultære satsningene? Tværrfakultær faglig satsning innenfor utdanningskvalitet der universitetet og fakultetene har en overordnet strategisk styring Center for Teaching and Learning (CTL)

3. Forene “ildsjelene” (Scholarship of teaching) Fagnær ekspertkompetanse på undervisnings- og læringsarbeid Kunnskaps- og erfaringsdeling Kulturbygging Verdsetting av fremragende undervisning Teaching Academy (TA)

CTL og TA finnes internasjonalt i ulike varianter Mulige norske navn: Senter for universitetspedagogikk, utdanningskvalitet og teknologi Akademiet for fremragende undervisning Hvis man har en teknisk forståelse av hva TLC er så et TA for fagkompetansen man ikke har (f.eks kollegaveiledning), Hvis TLC: da blir TA gjerne brukt som en kulturspreder i organisasjonen – fokus på endringsarbeid lokalt + en viss status å være oppnevnt Eksempel på TLC som en tydelig faglig enhet: Helsinki All Fellows should contribute towards promoting the Academy’s activities and initiatives, and good teaching practices in NUS. They should also serve as connectors for identifying and communicating teaching related issues between their department/faculty and the Academy. Barring conflicts in schedules, Fellows are expected to attend the monthly Academy meetings and contribute to the Academy by being actively involved in at least one of the following activities per year. Sub-committee projects (e.g. ad hoc committees like review of the student feedback system; or permanent committees like the Teaching & Learning Club, Publications, etc.) Research (in the area of education/pedagogy/teaching & learning) Ambassadorial role (including helping to host visiting scholars to NUS, supporting external and internal outreach, consultation work relating to teaching, supporting CDTL by facilitating workshops etc.) Others: such as contributing to Academy discussions and shaping the future direction of the Academy; contributing to discussions with regard to the future directions of NUS’ educational policy (National University of Singapore)

Konkret forslag Fusjonere og bygge ut eksisterende ressurser til et CTL organisert ved et fakultet Forskningsfundert Koble administrative/ tekniske og faglige støtte- og utviklingsressurser Gi støtte og service Kompetanseutvikling Bidra til kunnskapsgrunnlag for kvalitetsutvikling Opprette TA som egen enhet (eget styre?) med kobling til CTL og andre Faglige ressurser Forene ildsjelene Kulturspredning gjennom møteplass, seminarer/workshop Merittering CTL og TA med direkte linje til toppledelse (og utd.kom) ikke innom dekan (i faglige spørsmål) Paralell til hvordan vi organiserer felelsaktiviteter på forskningssiden – tverrfaglige satsinger Forslag ressurseri et CTL: FUP DML Analyseressurser? Bibliotek Eiendom Ideer til innhold: Systematisere arbeidet med kursing av seminarledere+++ Kan vi trekke studentene inn i dette? Studentene er også en ressurs i dette arbeidet – gi Sp-uttelling til studenter som bidrar i dette arbeidet i en CTL-sammenheng? I hvertfall på sikt. oppdra neste generasjon: skrive oppgaver, bør være mulig å være stipendiat her... Pro-/viserektor for utdanning: strategisk styring Utdanningskomiteen: premissleverandør og avdekker/prioriterer behov

Hva nå? Diskutere konsept og innhold Grunnlag for innspill til budsjettsak?