Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Nulltoleranse for mobbing
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Læringsmiljø Bunntekst.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Møte med klassekontaktene
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Skole- hjem samarbeid.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Trygt og godt skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd? Lene Heibø Knudsen Rådgiver i Oppvekstavdelingen i Skien kommune

Hvor begynner vi? Gulset u. – Kollmyr - Stigeråsen 1. Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp 2. Positive relasjoner mellom elev og lærer 3. Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene 4. Godt samarbeid mellom skole og hjem 5. God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen Læringsmiljøprosjektets 3 faser Mobbing avdekking og stopping Læringsmiljø klasseledelse forebygging av mobbing relasjoner Organisasjonsutvikling Endringsledelse Kompetanse kvalitetssikring Et godt læringsmiljø og fem grunnleggende forhold

Læringsmiljøprosjektet T.o.m. nå: 9 møter i prosjektgruppa + 6 veiledertreff + 3 samlinger (siste 3./4.nov)

Strategisk plan en aktiv plan: Alle kjenner til den Strategisk plan en aktiv plan: Alle kjenner til den. Vi henviser til den ved nye tiltak eller ved andre faglige samlinger (eksempelet med en rektor som krever at den ligger på hver arbeidspult). En rød tråd i alt vi gjør – retningen er bestemt. Rektorene sier: Prosjektet passer inn i det helhetlige arbeidet kommunalt. Delmål a i Strategisk plan: Alle barn og unge, uansett forutsetning, skal oppleve mestring, trygghet, trivsel og vennskap. (Etter deltakelsen i prosjektet har blant annet Gulset ungdomsskole sett av resultater på elevundersøkelsen at det er høyere trivsel og flere som føler seg tryggere på skolen. Lærerne bekrefter også dette ved å si at de har endret holdninger og at det har blitt hyggeligere generelt på skolen – for alle (Bedre læringsmiljø rett og slett). Rektorene sier: Oppfølging og trykk fra skoleeier sammen med eksterne veiledere hjelper å holde felles fokus og kontinuitet i arbeidet (må levere). Vesentlig å bli sett i korta med «friske» øyne. Skjerper og rammer inn. Kanskje noe i overkant mange «treff-punkter» med eksterne veiledere (må nesten fabrikere behov…)- tenker at det inntrykket, og manglende behovet, kan ha med kommunens ressurser og organisering selv å gjøre. PULS: leverer og analyserer og bruker elevundersøkelsen aktivt.

Ansvarsoppgaver skoleeier og rektorer delta på samlinger og møter med Læringsmiljøsenteret, skoleeier og/eller skoler og samarbeidende institusjoner involvere ansatte, tillitsvalgte og foresatte i utviklingsarbeidet (iht. lover og avtaler) lage en lokal plan med utviklingstiltak ut fra identifiserte utviklingsbehov gjennomføre utviklingstiltak i henhold til plan være i dialog med skoleeier om utviklingsarbeidet legge til rette for at veilederne får utført sine oppgaver utarbeide en plan og oversikt over utviklingsarbeidet, med mål, aktiviteter, milepæler og hvilke metoder og verktøy som skal brukes planlegge og iverksette utviklingstiltak på bakgrunn av identifiserte utviklingsbehov være aktiv pådriver i skolenes utviklingsarbeid og følge opp deltagende skoler over tid med hensyn til prosesser og resultater dokumentere arbeidet som pågår etablere samarbeid mellom politisk og administrativ ledelse i utviklingsarbeidet ha dialog med FM i eget fylke om utviklingsarbeidet under og etter veiledningsperioden legge til rette for arbeidet i kommunen ved bl.a. å skaffe lokaler til fagdager og legge til rette for veiledninger legge til rette for forskning tilknyttet prosjektet sørge for at PP-tjenesten involveres i arbeidet sende planer og veiledningsgrunnlag til veilederne Status: Positivt (skoler, oppfølging, inntrykk….) Kompetanseheving «Spredning» Elevundersøkelsen Skolene Kommunen Skolenes felles planleggingsdag God start Ikke-anonym-mobbeundersøkelse Våre høringsuttalelser om forslag til endringer i opplæringsloven – Nytt kapittel om skolemiljø: Vi foreslår at Læringsmiljøprosjektet fortsetter.