Fagdag 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Advertisements

Matematikk muntlig på studieforberedende program
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Digital startpakke kurs 4
Standpunktvurdering Velkommen i videregående opplæring til fagdag om
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Nettverksledersamling
Velkommen til foreldremøte for 8. – 10. trinn Torsdag 31/8.
Velkommen!.
Informasjon om eksamen
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
Fagdag 2017.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er en god ordbok?.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bevis i matematikk- undervisningen
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Foreldremøte Midtstuen skole 6.februar 2019
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Presentasjon av Høringsdokumentene
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag 2016

Eksamen: Del 1 tester et bredt spekter av kompetansemålene i læreplanen. Oppgavene har ulik vanskegrad Viktig element er ferdighetsregning og automatisert kunnskap. Prøver blant annet begreps- og tallforståelse, algebra og de fire regnearter i ulike sammenhenger. Flere forskjellige oppgavetyper, både flervalgsoppgaver, kortsvarsoppgaver og åpne oppgaver

Del 2 Inneholder oppgaver på tvers av læreplanens hovedområder. Har ulik vanskegrad. Anvendelse av matematikken i oppgaver fra: Dagliglivet, noe elevene er kjent med. – feriereise En historisk del. Obligatorisk oppgave for regneark og bruk av graftegner. Del 2 inneholder mer tekst og illustrasjoner.

Oppgavene Arbeidsmengden var rimelig og vanskegraden stemmer godt med tolkning av læreplanens kompetansemål. Det er nødvendig med en del automatiserte ferdigheter for å få tilstrekkelig med tid på del 1. Mange kandidater kommuniserer dårlig hvordan oppgavene/problemene løses, trenger mer trening i dette.

Vurdering Del 1 Riktig svar holder på de fleste oppgavene. Nødvendig mellomregning og forklaring er påkrevd for å vise hva man har gjort i regneruter i Del 1. De områdene elevene har dårligst uttelling på er: algebra og forholdstall( i del 1)

Vurdering del 2   Framgangsmåte, utregning og forklaring skal belønnes, selv om resultatet ikke er riktig. Nødvendig mellomregning og forklaring er påkrevd for å vise hva man har gjort i hele Del 2 av eksamen. Det er viktig at eleven presenterer løsningene på en ryddig, oversiktlig og tydelig måte. Samt at de evner å vurdere om svarene er rimelige.

Karakterfordeling i Hedmark og Oppland Eksamen 2016

Viktig at elevene er kjent med s.2

Eksamensveiledningen: Ligger på Udir.no under fanen vurdering Alle matematikklærere må lese denne, og elevene må bli kjent med den i god tid før eksamen. Informasjon om benevninger og symboler/notasjoner. Gir en føring om eksamen.