Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Effektiv undervisning
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Senter for læring og utdanning
Rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere i etableringsfasen
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Relevant questions for the Reference Group
SAB- utdanningskvalitet
Utdanning som sprenger grenser
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Managing Money - presentation of the project and app
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
National Academies Northstar Summer Institute
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utdanning som sprenger grenser
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015 SAB-oppfølging: Utdanningskvalitet Mot en felles visjon for utdanningsvirksomheten ved UiO Berit Karseth

Hvorfor visjon? (fra gruppens arbeid i fase 1) Område Observerte/dokumenterte utfordringer som gir gap ift ønsket ambisjon SABs anbefalinger (i kort form) Tiltak gruppa ønsker å vurdere Overordnet visjon for utdanning ved UiO For lite ledelsesoppmerksomhet og -fokus på utdanningsfeltet For lite oppmerksomhet på fremragende undervisning og utdanning Manglende gjennomføringskraft – det er satt av mye midler til studiekvalitet de siste årene, men vanskelig å se hva som har skjedd Det foregår mye utvikling og mange tiltak, men det skjer for tilfeldig og fragmentert Studentene våre vet for lite om hva de går til når de begynner ved UiO Usikkert om studentene våre opplever mestring fra første stund Forskning og utdanning ses på sammen i for liten grad For generelle og vage formuleringer om utdanning i UiOs plandokumenter At UiO […]learning and education appears not to be considered as a communal space constituted by criss-crossing investigations. UiO is not doing enough to challenge underperforming teams and individuals, or to reward excellence. Moreover, UiO has the privilege of being located in the Norwegian capital, with its wealth of cultural, governmental and business resources, yet we find that it lacks the flexibility and interest required to integrate them in its own activities. UiO needs to develop a broader and deeper understanding of interdisciplinarity. Visjon knyttet til hva man får ekstra ved å studere ved UiO – hva er forskningsbasert undervisning for oss? (forskningsnær undervisning? inquiry-based – lære å jobbe forskningsmessig?) – programmene våre må reflektere dette. Studentenes læring er vårt fokus Utnytte de fordelene vi har som bredde- forsknings- hovedstads-, internasjonalt orientert universitet Alle bør ha mulighet for praksis eller annen type samfunnsnyttige undervisning Legge til rette for tverrfaglighet (alle program bør ha et tverrfaglig element) Helhet og sammenheng på tvers av det akademiske, administrative, tekniske og ledelse Merittering/Mestring/ Ledelse/styring

SAB-UiO: Profile Dimension Analysis – I SAB-utdanningskvalitetsversjon Global Regional Comprehensive Focused Felles visjon? Curiosity-driven Relevance-driven Disciplinary Interdisciplinary ?? Competition Co-operation Inward-looking culture Outward-looking culture Basic research Applied research Selectivity Accessibility Dependence Autonomy Decentralization of authority Centralization of authority Felles visjon Operasjonalisering lokalt This illustration shows in what direction the SAB recommends UiO to move on each profile dimension. The longer the blue arrow, the more movement is needed (according to the SAB’s assessment). Red arrows mark in what direction the working group for SAB-utdanningskvalitet places their vision text according to the discussions so far.

Arbeidsgruppa så langt: Om format Visjon reflekterer kultur og tradisjoner Visjon reflekterer styrker/konkurransefordeler Visjon forfekter «hvor vi vil være om x antall år» Det unike ved UiO: Det skal være vanskelig å imitere oss Språk er en utfordring!! Unngå tradisjonelt “planspråk” Innhold og språk må snakke til hjertene, I tillegg til hodene Skille virkemidler og visjonstekst? Primært intern eller ekstern målgruppe? Foreløpig tyngdepunkt mot det interne? Inspirere undervisere Tydeliggjøre overfor studenter Men: omdømme er et element Nasjonalt fokus? Internasjonalt fokus?

Arbeidsgruppa så langt: Om innhold Elementer: Ta utgangspunkt i UiOs posisjon som bredt og internasjonalt fokusert forskningsuniversitet Studenters læring i fokus Skal snakke til undervisere Skal gi felles retning for utvikling av utdanning ved UiO, men være fleksibel nok til å ivareta ulike faglige behov Pedagogisk nyutvikling og innovasjon (inkl teknologiske muligheter) Det handler om tilegnelse av faglig kunnskap, men ikke minst generiske ferdigheter. Forskningsbasert, forskningdrevet, forskningsnær UiO skal tilby forskningsbasert utdanning gjennom aktiv deltakelse i forskningsnær undervisning og forskningsdrevne læringsprosesser.

Prosess Utdkomiteen 22.09.15 Utdkomiteen 27.10.15 Utdkomiteen 24.11.15 Lokal prosess: Undervisnings/ utdanningslederforum Programlederforum Etc Utdkomiteen 22.09.15 Utdkomiteen 27.10.15 Utdkomiteen 24.11.15 Rektorat Styre Høring +++ Intro Prosess Gruppas arbeid så langt Tekstforslag til diskusjon Umiddelbare innspill fra utd.komiteen Tekstforslag (innarbeidet innkomne innspill) til diskusjon

Et eksempel (I prosess)

Utdanning som sprenger dine grenser Statement 1 Statement 2 Statement 3 Dette betyr for deg som student: A B C Dette betyr for deg som ansatt: Dette betyr for UiO: Metatekst