VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ALKOHOL|IDRETT.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Gjennomføring av prosjekter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
GROW modellen.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Etikk og brukermedvirkning
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Universitetet i Tromsø
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Utrygt utstyr.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Tycos Guide til etisk atferd 2010
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Personlig forhold til leverandør
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Bruk av selskapets informasjon
Vold på arbeidsplassen
Anti-korrupsjon.
GAVER FRA FORHANDLERE.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Frivillig arbeid på kontoret
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Presentere en teknisk rapport
Håndtere endringer i organisasjonen
Velkommen til foreldremøte!
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Dette er undertittelen
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Norges Musikkhøgskole
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR INTRODUKSJON VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: EKSEMPEL Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR DISKUSJON SVAR PÅ SPØRSMÅL Hva ville du gjort dersom du var Taye? Merknad til tilretteleggeren: La deltakerne svare fritt og diskutere mellom seg. Er det Taye gjør riktig? Nei. Selv om Tayes hensikter om å kutte transportkostnadene er bra for firmaet, og det samsvarer med arbeidsoppgavene hans, burde han ha gitt beskjed til lederen og deretter trukket seg ut av hele prosessen med å velge leverandør. Tyco kan likevel tegne kontrakt med brorens selskap så lenge korrekte prosedyrer følges. Hvilke mulige problemstillinger og konsekvenser kan oppstå som resultat av det Taye gjør? Å jobbe med broren i prosessen med å velge leverandør, selv det å be om en kalkyle, gir inntrykk av at det eksisterer en interessekonflikt. Taye kunne ha unngått situasjonen dersom han hadde gitt beskjed til lederen sin, og senere trukket seg fra hele prosessen med å velge ny leverandør. Tayes handlinger og avgjørelser skaper her en interessekonflikt. Alle ansatte har ansvar for å unngå alle forhold og aktiviteter som kan påvirke deres personlige dømmekraft. Tayes handlinger kan ende med sanksjoner, i ytterste fall avskjedigelse. Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Taye hadde fått som konkret oppgave å finne en ny transportleverandør? Nei. Så lenge han visste at brorens selskap var blant dem som ble vurdert, burde han ha trukket seg fra leverandørprosessen. Taye gikk direkte til sin nærmeste leder med Dions kalkyle? Det ville redusert inntrykket av en interessekonflikt, uten å fjerne det helt. For å oppnå det, burde Taye gitt beskjed til sjefen og trukket seg fra hele prosessen før det ble opprettet kontakt med brorens selskap. Taye og Dion ikke var brødre, men nære venner? Nei. For å beskytte Tycos omdømme, burde Taye trukket seg ut av alle diskusjoner og forhandlinger. I henhold til Tycos policy, skal alle personlige forhold diskuteres med din nærmeste leder eller noen fra HR. PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER Vis til Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon. Legg spesielt vekt på at: Du skal aldri ansette, lede, eller kunne øve innflytelse på et familiemedlem eller en nær personlig relasjon innenfor firmaet, med mindre ledelsen i Tyco uttrykkelig har godkjent det på forhånd. Alle våre ansatte må følge vårt selskaps prosedyrer for innkjøp og sourcing for å tegne kontrakt med en ny leverandør. PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt anledningen til å understreke poengene fra tidligere om at ansatte skal opptre i tråd med Tycos verdier og etikk. Gjenta Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon, der denne relaterer til problemstillingene og konsekvensene som ble drøftet i eksempelet. PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. PERSONLIG FORHOLD TIL LEVERANDØR HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET: