Revisjon av sentral godkjenning våren 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Fagutvalg / programråd
Ansvar og ansvarsregler
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Etikkutvalg for fagskolen
Ny og forenklet godkjenningskatalog
Hvem kan egentlig utføre en miljøkartlegging ?
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Kurs for søkere 2013.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers rolle
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Regionale forskningsfond
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
3. juni 2015 Geir Egil Paulsen Felles utvalgsmøte Arkitektbedriftene i Norge.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Havbruksnæringa sitt miljøfond Pengene skal stilles til disposisjon for prosjekter knyttet til fangst av oppdrettslaks til beste for villaksen, i en periode.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
First Level Controller
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføringsplan.
AUTORISASJON.
Om opprykk til førstelektor
Tone Milde Seniorrådgiver
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifikasjoner for ansvarlige foretak – Rapport til DiBK november 2016 Revisjon av sentral godkjenning våren 2017 Møte i nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning – Tirsdag 7. februar 2017

Bestillingen

Utvalget

Sekretariatet

Bestillingen fra DiBK 1.1 Realkompetanse og kompetansekrav Forslag på hvordan man kan etablere en konkret og praktikabel vurdering av realkompetanse. Hvilke elementer skal kunne inngå i realkompetansen i ulike tiltaksklasser? Hvilke kriterier bør legges til grunn for vurdering av realkompetansens relevans til godkjenningsområdene? Hvordan dokumentere? 1.2 Utdanningskrav, praksislengde og tiltaksklasser (2) Forslag til utdannings- og praksislengde knyttet til de enkelte tiltaksklassene. I denne sammenhengen bør man også komme med forslag til hvilke arbeidsoppgaver som skal stilles som krav til de enkelte tiltaksklasser. Er dagens kriterier for inndeling i tiltaksklasser hensiktsmessige, eller finnes det andre kriterier som bør legges til grunn? 1.3 Godkjenningsområder, eventuelle nye godkjenningsområder (3) Behov for eventuelle nye godkjenningsområder. Reflekterer dagens godkjenningsområder for den sentrale godkjenningsordningen de arbeidsoppgaver som utføres under lokal ansvarsrett?

To måter å erklære ansvar på Erklære ansvar uten sentral godkjenning Sentral godkjenning Utvalget ønsker en bred og åpen ordning hvor alle kvalifiserte foretak kan være med

Helhetlig syn på sentral godkjenning Foretak med ansvarsrett (Modul 1) Kompetansekrav etter godkjenningsområde og tiltaksklasse Modul 1b Foretak med ansvar for Revisjon og kontroll Sentral godkjenning Seriøsitetsregister (Modul 2) Registering av foretak som ikke skal påta seg ansvar Faglige kvalifikasjoner: Fag-/ svennebrev eller tilsvarende kvalifikasjonsnivå Foretak som utarbeider forslag til planer, uten ansvar (Modul 3) Faglige kvalifikasjoner: Bachelor/ master Tillegg til modul 1 og 2 (Modul 4) Godkjent Opplæringsbedrift Ihht. opplæringslova Basiskrav: Enhetsregister/ Kvalifikasjoner/ Skatter og avgifter/ Ansatte og arbeidsforhold

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav Predefinerte kompetansepakker - prinsipp

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav Klatrenøkkel - prinsipp

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav Utvalget foreslår at DiBK påtar seg oppgaven med å vurdere en persons kompetanse når et foretak ber om det i forbindelse med at foretaket ønsker å bruke denne kompetansen som del av sin samlede kompetanse. Utvalget foreslår at det etableres en "Min side" hos sentral godkjenning, som foretaket bruker for søknad og dokumentasjon ved vurdering av realkompetansen. Utvalget foreslår et system med predefinerte kompetansepakker (PK) for å muliggjøre forenkling av saksbehandlingen Utvalget foreslår at DiBK etablerer et fagråd med deltakere fra bransjene for å gi råd til DiBK i utformingen av godkjenningsområder og tiltaksklasser, eventuell overlapp mellom godkjenningsområder og kompetansekrav. "Klatrenøkkel " - Utvalget foreslår et system med "klatrenøkkel" slik at et foretak kan arbeide i en høyere tiltaksklasse enn den formelle kompetansen tilsier når foretaket har omfattende relevant praksis.

1.1 Realkompetanse og kompetansekrav

1.2 Utdanningskrav, praksislengde og tiltaksklasser Utvalget foreslår at det ansvarlige foretaket skal kunne foreslå tiltaksklasse, og at det skal utarbeides tiltaksprofil av ansvarlig søker Tiltaksklasseplassering er sammensatt, og krever faglig innsikt. Dessuten forekommer det at både oppdragsgivere og kommuner plasserer et tiltak i høyere tiltaksklasse enn nødvendig, i stedet for å utarbeide en tiltaksprofil for hele tiltaket. Tiltaksklasseplassering skal være så langt ned som forsvarlig og så høyt som nødvendig Utvalget har vurdert referanseprosjekter, og tar utgangspunkt i dagens krav, men ønsker å spesifisere dem. Dette gjelder f. eks. at det må stilles visse kvalitets- og dokumentasjonskrav, og at de skal kunne samles i en database. Informasjonen i databasen vil være naturlig del av informasjonen på ”Min side”

1.3 Godkjenningsområder, eventuelt nye godkjenningsområder

1.3 Godkjenningsområder, eventuelt nye godkjenningsområder Utvalget foreslår at alle fag går inn i Modul 1 med hele sitt fag, selv om bare deler av faget er ansvarsbelagt Utvalget har drøftet behovet for nye og eventuelle endringer av godkjenningsområdene.

Overgangsordninger Utvalget ber om at: Alle foretak som hadde godkjenning før 1. januar 2016, får beholde denne, eventuelt får den tilbake, dersom de var kvalifisert. Alle foretak som søker sentral godkjenning eller fornyelse må behandles etter de gamle reglene inntil nye regler innføres. Når nye regler innføres, må det etableres overgangsordning for de nye reglene som vedtas på bakgrunn av forslagene i denne rapporten, også slik at forholdene nevnt over blir ivaretatt.

Videre arbeid Vi stiller oss til disposisjon for det videre arbeidet med forslagene i rapporten, og ikke minst for videre utvikling av de predefinerte kompetansepakkene – PK, herunder: Vurdering av bransjerelaterte kurs, andre kurs, spørsmål om relevans Grensen mellom generisk og individuell tilnærming/vurdering må beskrives slik at det blir en effektivisering for DiBKs saksbehandling Vi ønsker å samarbeide med dere om den videre utviklingen av sentral godkjenning