Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Ny forskrift… I kraft 1.mai 2008 Er hjemlet i: Erstatter:
Egenandeler, koding og ”behandler uten refusjonsrett”
Hva er forsvarlighet i LAR?
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Retningslinje- og implementeringsarbeid
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Foredrag på Verdighetskonferansen 2009 Solstrand 5. juni 2009
Jurist og Høgskolelektor Seniorrådgiver (fylkesmannen) Lasse Johnsen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Ny forskrift om legemiddelhåndtering v/ seniorrådgiver Ellisiv Hegna
Krav til Ansettelse av utenlandsk arbeidskraft
Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”
FAGLIG FORSVARLIGHET OG PASIENTSIKKERHET
Koding - status Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Forsvarlig drift … og bedre skal det bli 31. Oktober 2007Odd Arild Haugen.
Barn som pårørende.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Likeverdige helsetjenester Det offentliges rolle og ansvar
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Helserett Oversikt over helseretten Anne Kjersti Befring.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Helse- og omsorgstjenester
Åndeleg omsorg, ryddigheit og kvalitetssikring - eit helsetenesteperspektiv Geir Sverre Braut Helse Stavanger (SUS) / Høgskolen på Vestlandet og Statens.
Velferdsteknologiens ABC Juridiske rammer
Journalføring.
Hvordan møte pårørendes behov?
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Grunnleggende juridisk metode
AUTORISASJON.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet En kort oppsummering

Helsepersonell Personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49 Personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører helsehjelp Elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører helsehjelp Helsehjelp: Enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell

En rettslig standard Hva som ansees som forsvarlig endres over tid I takt med fagets utvikling Hvordan skal vernepleiere sikre at egen praksis er i takt med fagets utvikling? Fagets utvikling I tråd med utviklingen av de faglige normene I tråd med lovens krav

Forsvarlighet vurderes også ut i fra kvalifikasjoner Formelle kvalifikasjoner/formal kompetanse Reelle kvalifikasjoner/real kompetanse Vurderes ut i fra utdanning og andre formelle kvalifikasjoner, som: Grunnutdanning Videreutdanning og mastergrad Sertifiseringer Erfaring Det enkelte helsepersonell må selv vurdere sine kvalifikasjoner. Er man usikker på egne kvalifikasjoner Viderehenvisning

Arbeidets karakter og situasjonen for øvrig Hvordan burde helsepersonellet opptrådt i den aktuelle situasjonen? I en normalsituasjon: Innrettet yrkesutøvelsen etter sine faglige begrensninger? Holdt seg tilstrekkelig oppdatert på fagfeltet? Benyttet anerkjente metoder for helsehjelp? I en akuttsituasjon: Det vil ikke være et brudd med forsvarlighetskravet dersom helsepersonellet yter helsehjelp utover egne kvalifikasjoner dersom det å la være å yte helsehjelp vil være en uforsvarlig handling Akuttsituasjoner vurderes annerledes enn normalsituasjoner, det skal mer til. Øyeblikkelig hjelp plikt, jf. Helsepersonelloven § 7 Helsepersonell er bare ansvarlig for forhold som det selv har kontroll over Helsepersonell har ikke ansvar for hendelser som skyldes systemsvikt

Er det innhentet samtykke? Er det gitt tilstrekkelig informasjon? Er informasjonen gitt på en tilpasset måte? Gyldig samtykke, tre hovedkrav Personelle krav Prosessuelle krav Materielle krav Riktig person Fravær av tvang og trusler Kan ikke være noe som bryter med loven Hovedregel: Pasienten selv Tilstrekkelig med informasjon Av og til kan andre avgi representert samtykke, se Pbrl. kap. 4. Riktig form

Omsorgsfull hjelp Omtanke Respekt Som kommunikasjon med pasienten og pårørende Integritet

Krav om samarbeid Dersom pasientens behov tilsier det Plikt til å delta i arbeidet med individuell plan (IP) Pasienter- og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester

Leger og tannleger tar beslutninger i Odontologiske spørsmål Knyttet til den enkelte pasient Medisinske spørsmål Det er den med best kompetanse som tar beslutningen Skal ikke rette seg etter instruksen dersom denne er uforsvarlig eller innebærer et lovbrudd