Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet En kort oppsummering
Helsepersonell Personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49 Personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører helsehjelp Elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører helsehjelp Helsehjelp: Enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell
En rettslig standard Hva som ansees som forsvarlig endres over tid I takt med fagets utvikling Hvordan skal vernepleiere sikre at egen praksis er i takt med fagets utvikling? Fagets utvikling I tråd med utviklingen av de faglige normene I tråd med lovens krav
Forsvarlighet vurderes også ut i fra kvalifikasjoner Formelle kvalifikasjoner/formal kompetanse Reelle kvalifikasjoner/real kompetanse Vurderes ut i fra utdanning og andre formelle kvalifikasjoner, som: Grunnutdanning Videreutdanning og mastergrad Sertifiseringer Erfaring Det enkelte helsepersonell må selv vurdere sine kvalifikasjoner. Er man usikker på egne kvalifikasjoner Viderehenvisning
Arbeidets karakter og situasjonen for øvrig Hvordan burde helsepersonellet opptrådt i den aktuelle situasjonen? I en normalsituasjon: Innrettet yrkesutøvelsen etter sine faglige begrensninger? Holdt seg tilstrekkelig oppdatert på fagfeltet? Benyttet anerkjente metoder for helsehjelp? I en akuttsituasjon: Det vil ikke være et brudd med forsvarlighetskravet dersom helsepersonellet yter helsehjelp utover egne kvalifikasjoner dersom det å la være å yte helsehjelp vil være en uforsvarlig handling Akuttsituasjoner vurderes annerledes enn normalsituasjoner, det skal mer til. Øyeblikkelig hjelp plikt, jf. Helsepersonelloven § 7 Helsepersonell er bare ansvarlig for forhold som det selv har kontroll over Helsepersonell har ikke ansvar for hendelser som skyldes systemsvikt
Er det innhentet samtykke? Er det gitt tilstrekkelig informasjon? Er informasjonen gitt på en tilpasset måte? Gyldig samtykke, tre hovedkrav Personelle krav Prosessuelle krav Materielle krav Riktig person Fravær av tvang og trusler Kan ikke være noe som bryter med loven Hovedregel: Pasienten selv Tilstrekkelig med informasjon Av og til kan andre avgi representert samtykke, se Pbrl. kap. 4. Riktig form
Omsorgsfull hjelp Omtanke Respekt Som kommunikasjon med pasienten og pårørende Integritet
Krav om samarbeid Dersom pasientens behov tilsier det Plikt til å delta i arbeidet med individuell plan (IP) Pasienter- og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester
Leger og tannleger tar beslutninger i Odontologiske spørsmål Knyttet til den enkelte pasient Medisinske spørsmål Det er den med best kompetanse som tar beslutningen Skal ikke rette seg etter instruksen dersom denne er uforsvarlig eller innebærer et lovbrudd