Tromsø kommunes årsregnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Advertisements

Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Sammen for et varmt og livskraftig Tromsø Tromsø kommunes regnskap for 2007.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Status 2014 og Handlingsprogram
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Budsjettering © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Lederkonferansen 2014 Generalsekretærens orientering om NHFs økonomiske situasjon pr. juni 2014.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
God økonomistyring bidrar til handlingsrom Kommunene og norsk økonomi 2016, 5. oktober 2016.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Oppfølgningsmøter 2., 3. og 4. mars Hanne Gaaserød
Planleggingsrammer 2018 og Økonomistatus pr juli 2017
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Handlingsplan og Budsjett 2017
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
BUDSJETT 2017.
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Rådmannens budsjettfremlegg
Status fra fellesnemnda
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Foreløpig resultat 2009.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
? Budsjett 2018 / Økonomiplan Rådmannens forslag.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2012
ÅRSBUDSJETT 2018 ØKONOMIPLAN
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Hva består bystyresystemet av ?
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Budsjett og økonomiplan
Kommunene og norsk økonomi
Kapittel 8 Budsjettering
Kontantstrømanalyse Viser bedriftens inn- og utbetalinger mellom to oppstillingstidspunkter for balansen Gir regnskapsbrukerne et dynamisk bilde av likviditetsendringene.
Rådmannens forslag til økonomiplan for perioden
Oppsummering Terrasaken
Nordisk møte 2010 – Varme arbeider
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Gjennomføring etter 5 år
Resultat levert til revisjonen
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Fellesnemnda for Nye Narvik
Månedsrapport – prognose per 1. tertial 2019
ÅRSREGNSKAP 2018.
Finansiering og budsjettering
Formannskap
Årsberetning og Regnskap 2017
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

Tromsø kommunes årsregnskap 2012 Håkøya Fotograf: Merethe Moe Johannessen

DRIFTSREGNSKAP 2016 Tromsø kommune legger fram et regnskapsmessig resultat (mindreforbruk) på 102,6 millioner kroner Økt skatteinngang og integreringstilskudd Økt premieavvik Innsparinger og stram driftsfokus

Tromsø kommunes disposisjonsfond

Foreløpig resultat innenfor ansvarsrammene Ansv_ramme Ansv_ramme (T) Regnskap Revidert Budsjett Avvik Avvik i % 1001 Byrådsadministrasjon 17 737 677 24 085 110 6 347 433 26,4 % 1002 Politisk og administrativ støttefunksjon 28 258 547 28 300 390 41 843 0,1 % 1101 Adminstrative tjenester 133 862 999 135 932 000 2 069 001 1,5 % 1102 Bygg 223 289 897 231 886 000 8 596 103 3,7 % 1107 Folkevalgte 25 273 907 26 627 161 1 353 254 5,1 % 1201 Skole 725 271 567 724 583 000 -688 567 -0,1 % 1202 Barnehage 613 607 710 618 345 000 4 737 290 0,8 % 1203 Forebyggende helse 43 379 107 42 835 000 -544 107 -1,3 % 1204 Barnevern 130 710 231 136 504 000 5 793 769 4,2 % 1301 Flyktningetjenester -21 088 782 -6 500 000 14 588 782 224,4 % 1302 Sosialtjenesten 121 914 656 113 848 000 -8 066 656 -7,1 % 1303 Pleie og omsorg 1 122 074 787 1 071 077 000 -50 997 787 -4,8 % 1304 Boligtiltak -22 128 857 -16 153 000 5 975 857 37,0 % 1305 Kommunehelse 87 729 035 91 013 000 3 283 965 3,6 % 1401 Kultur 117 062 450 118 543 150 1 480 700 1,2 % 1402 Idrettstilbud 11 274 504 11 917 000 642 496 5,4 % 1403 Kirke og trossamfunn 28 357 765 28 259 000 -98 765 -0,3 % 1404 Næring 10 388 478 10 983 000 594 522 1501 Byutvikling 41 519 770 40 137 000 -1 382 770 -3,4 % 1502 Bydrift 71 194 178 69 189 000 -2 005 178 -2,9 % 1503 Brann og redning 48 217 820 43 582 000 -4 635 820 -10,6 %

Tromsø kommunes likviditet Gjennomsnittlig likviditetsbeholdning var på 624 millioner kroner i 2016, mot 507 mill. kroner i 2015. Årsaken til økningen er blant annet økt låneopptak på grunn av store investeringer og forsinket fakturering fra leverandører. Store svingninger i likviditeten i løpet av et år. Ved spredning av låneopptak i løpet av 2016 har en klart å holde likviditetsbeholdning oppe på et akseptabelt nivå uten å benytte seg av kassakreditt. Økt press knyttet til likviditet blant annet som følge av økte pensjonsforpliktelser i fremtiden og store investeringer de nærmeste årene.

INVESTERINGSREGNSKAP 2016 Tromsø kommune har investert for 1 361 mill. kroner i 2016. Investeringsregnskapet avsluttes med udekket beløp på 77,9 mill. kroner Årsak til udekket beløp: En relativt høy andel av investeringene kom i desember (36 %) For lite opptatt lån og svikt i salg av eiendommer førte til at regnskapet ble avsluttet med 77,9 millioner kroner udekket.

Tromsø kommunes gjeld økte med 626 mill. kr. i 2016 (herav 306 mill. kr. i skattefinansiert gjeld)