Observasjon og kartlegging av barns språk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Praksislærermøte GLSM-praksis
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tidlig registrering av språkutvikling
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Skolevandring.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kartlegging Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre.
i overgangen fra barnehage til skole
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kort om implementering
Tekstseminar kl Tidlig innsats i barnehage og skole
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon og kartlegging av barns språk

Kartlegging Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre kunnskap om kartlegging skapes et bedre grunnlag for å kunne lage planer og rutiner for observasjon og kartleggingssamarbeid i barnehage og skole.

Tidlig innsats og tiltak Pedagogene i barnehagen og i skolen kan arbeide på alle nivåene med forebygging og tidlig innsats.   Kartlegging av barnas språkkompetanse med særlig fokus på det barnet mestrer er viktig, men man får også viktige opplysninger om det barnet strever med eller ikke mestrer. Det er tiltakene som tilrettelegges gjennom lek og aktiviteter som gjør at barnets utvikling blir ivaretatt.

Forutsetninger for å gjennomføre kartlegging Kunnskap om kartlegging For at pedagogene skal kunne være støttende i barns utvikling, og skal kunne sette i verk tiltak og sikre tidlig innsats for alle barn, vil det være nødvendig å observere og kartlegge. I dette arbeidet er det viktig med god kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy. Kunnskap om utvikling For å forstå og utnytte informasjonen man får fra kartleggingen er det nødvendig med kunnskap om hvordan barn utvikler seg og hvordan de lærer i samspill med andre. Kunnskap om læring At læring skjer ved at barnet deltar aktivt, og at pedagogene skaper situasjoner og prosesser der barnet erfarer selv.

Kartlegging i barnehage og i skole Faglig vurdering Gjennomføring av tiltak/innsats Evaluering

Eksempel på arbeidsgangen i kartlegging Observasjon: Det kan være hensiktsmessig å starte med en usystematisk observasjon, for deretter å velge hvilket kartleggingsmateriell som bør brukes i det videre arbeidet. Systematisk kartlegging: Mer systematiske observasjoner som skal være med på å danne grunnlag for hvilke tiltak som bør legges til rette. Pedagogisk vurdering av kartleggingen: Resultatene av kartleggingen gir en pekepinn på hvilke tiltak, støtte og stimulans barnet har behov for for å utvikle språket sitt videre. Pedagogene gjør en faglig vurdering ut i fra det de avdekker, og vurderer hvilke tiltak som bør settes i verk. Tiltak: Man kan snakke om ulike nivåer for tiltak, der noe er allmenpedagogisk og gjeldene for hele barnegruppen, mens noen tiltak er rettet mer mot individet. Evaluering: I en evalueringsprosess kan det være relevant å se på hvordan tiltakene har fungert for enkeltbarn og gruppen. Tiltakene kan også virke inn på det pedagogiske opplegget for hele barnehagen. Denne prosessen kan være bevisstgjørende og motiverende for personalet for det videre arbeidet, og er derved en viktig del av arbeidet med kartlegging. Kartlegging Faglig vurdering Gjennomføring av tiltak/innsats Evaluering

IGP  som arbeidsmetode   I: Bruk fem minutter individuelt. Skriv ned minst tre punkter på hvert spørsmål. G: Sett dere i grupper på 3–5personer, diskuter og bli enige om tre punkter som dere vil løfte frem i plenum. Bruk 15–20 minutter, eller bruk så lang tid dere mener er hensiktsmessig. P: Del de tre punktene dere ble enige om i gruppen i plenum. Den som leder økta skriver ned punktene. Alternativt kan leder få hjelp av en annen deltaker til å skrive ned punktene.

IGP-arbeid før film I denne fagfilmen vil dere få kjennskap til hvordan en barnehage og skole sammen utarbeidet rutiner og systemer for kartlegging. I: Skriv ned tre momenter fra filmen som du vil ta med videre inn i arbeidet med å utvikle egne planer for kartlegging.

Samarbeid om observasjon og kartlegging Sett på filmen ved å trykke på bildet. Oppfordre deltakerne til å notere stikkord underveis.

Refleksjon etter film G: Del tankene dine med sidemannen eller gruppen du sitter i. Dere skal sammen bli enige om tre sentrale momenter fra filmen. P: Snakk sammen om hvilke rutiner deres kommune bør utarbeide for å sikre at det arbeides godt med observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole. Lag et notat som lederen tar med inn i økt 6.

Referanser Bruner, J. (1983). Child`s talk. Learning to use language. Oxford University Press. Oxford. Carrol m.fl. (2003). The development of phonological awerness in pre-school children. Developmental Psychology, 39,913.924. Espenakk m.fl. (2007). Språkveilederen. Bredtvedt kompetansesenter. Glaser m.fl. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forsking og praksis. Fagbokforlaget. Bergen. Kibsgaard S. (2008). GLSM Grunnleggende læring i et stimulerende miljø I barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Lervåg m.fl. ( 2009). The cognitive and linguistic foundations of early reading development: A Norwegian laten variable longitudinal study. Development Psychology, 45, 764–781. Lyngseth, E.J. (2008). Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. I S. Kibsgaard (red.), GLSM i barnehagen. (s. 74–84). Universitetsforlaget. Oslo. Løkken og Søbstad (2013). Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget. Oslo. Melby-Lervåg. M. (2011). Effekten av språkstimulering i førskolealder på senere leseforståelse. Hva kan forsking fortelle oss? Spesialpedagogikk, 2, 41-51. Melby-Lervåg. M. (2012). Arv, miljø og dysleksi: Metoder, hovedfunn og implikasjoner fra praksis. Spesialpedagogikk, 2, 43-55. Rammeplan for barnehager. (2011). Oslo. Kunnskapsdepartementet. Udir (2016). Språk i barnehagen. - Mye mer enn bare prat, http://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/sprak2/sprak-i-barnehagen--mye-mer-enn-bare-prat/3.-spraktilegnelse/ Vygotsky L.(1978). Mind in society. Harvard University Press. Cambridge, Mass.