Barns utvikling: viktige begreper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Normer, verdier og holdninger
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Trinn 2 Barnets første leveår.
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Språk og sosialisering
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Leken i et samfunnsperspektiv
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Den gode religions- og livssynslæreren
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Språket som system.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
1 Jeg og samfunnet.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Bronfenbrenners utviklingøkologi
Livet i skolen Pedagogikk og elevkunnskap
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Hva er viktig for elevers læring?
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Mobbing Handler om gjentatt fysisk eller psykisk plaging, enten i form av åpne angrep eller utfrysing.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Aktiv livsstil og hjemmeprogram Uke 3. Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie Prioritering på lik linje med annet Unaturlig/ ubehagelig.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samfunnsfag s
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Trenerløypa Trener 1 Alpint
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barns utvikling: viktige begreper Tekst, figur, bildr etc.

De fleste menneskelige egenskaper blir påvirket av både arv og miljø Arv: De biologisk bestemte anleggene barnet overtar fra foreldrene Miljø: Miljøet barnet vokser opp i, og de menneskene barnet lever nærmest

Modning Fysisk utvikling som skjer uavhengig av miljøet Eksempel: tannfelling og kjønnsmodning Dette skjer normalt med alle barn på bestemte alderstrinn, selv om noen er tidlig og noen sent modne

Læring Læring er en aktiv prosess der barnet gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre

Sosialiseringsprosessen Den prosessen der barn gradvis tilegner seg normer, verdier, tradisjoner og holdninger i omgivelsene

Sosialisering – en livslang formingsprosess