Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

HVA NÅ, LILLE LAND? NOEN SPØRSMÅL FRA EN OMNIBUSUNDERSØKELSE Gjennomført av Synovate på oppdrag fra LOStat/Fafo, uke 45 1.
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hvem styrer i kommunen?.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Barn og unges rett til deltakelse
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
7 Endringer i samfunnet –muligheter og utfordringer
Tverrfaglige prosjekt
VALGFORUM Valgforum er et medlemsforum for valgadministrasjonen i alle norske kommuner og fylkeskommuner. Valgforum skal bidra til utvikling av valg i.
- Og annet politisk påvirkning.
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Politiske partier og valg
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Skaff deg innflytelse (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Den politiske styringskjeden
Samfunnsfag.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Kapittel 7 Demokrati.
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Bærekraft og global bevissthet
Samarbeid og medbestemmelse
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Verving Thorbjørnrud
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske og diskutere hvordan man kan være med på å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning   4b gjøre greie for utfordringer for demokratiet, for eksempel når det gjelder representasjon fra urfolk og minoriteter 4c diskuter hvordan makt og påvirkning kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomisk tilhørighet 4d diskutere sammenhenger mellom styreformer, rettsstat og menneskerettigheter 4e gjøre greie for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske og drøfte flertallsdemokratiet 4f analysere grunnleggende forskjeller mellom de politiske partiene i Norge

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Kommer du til å bruke stemmeretten når du blir 18 år? (140) Kan det være en politisk handling å ikke stemme ved valg? (141)

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Valg (141) Nominere (144) «Oppstilling av kandidater ved et valg.» Utjevningsmandat (147) «Mandat som etter et valg fordeles til de partiene som er underrepresentert i forhold til sitt samlede stemmetall. Innført i Norge fra og med stortingsvalget i 1989.» Sperregrense (147) «Fordeling av utjevningsmandater gjøres i Norge bare til partier som har fått over 4 % av stemmene.»

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Organisasjonsarbeid (149) Høring (149) «Innhenting av skriftlige reaksjoner på et forslag fra ulike organisasjoner og instanser.» Aksjoner (150) Sivil ulydighet (151) «En ikke-voldelig handling som åpenbart er i strid med eller på kanten av gjeldende lov, som gjøres i full offentlighet og der hver deltaker har en personlig moralsk overbevisning om at de handler riktig.» - Ad hoc-aksjoner (150) «Aksjoner for et bestemt formål.»

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Massemediene (152) Dagsorden (152) Vaktbikkje (152) Vinkling (153) Personlig kontakt (156) Lobbyisme (156) «Systematisk og målrettet påvirkning, ofte rettet mot politiske myndigheter og sentrale personer i statsapparatet. Hensikten er å oppnå innflytelse ved å påvirke et politisk vedtak slik at det så langt som mulig oppfyller lobbyistens målsettinger.»

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse http://nyagenda.cappelendamm.no/c84021/tekstoppgave/vis.html?tid=562025 &strukt_tid=84021 http://nyagenda.cappelendamm.no/c84021/tekstoppgave/vis.html?tid=100071 8&strukt_tid=84021

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Stortingsvalget 2013 (Læreplanmålene 4a, 4b, 4e og 4f) Reklame (Læreplanmål 4a + 4b + 2b) Arbeidsledighet og politisk engasjement (Læreplanmål 4a + 4c)

Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse Utforskeren 1a formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive en drøftende tekst ved å bruke fagbegrep, varierte kildeomfang og kildehenvisninger. Finn en sak, enten lokalt eller nasjonalt. Skriv en tekst der du drøfter hvilke kanaler du kan benytte for å få frem ditt syn på saken. Formuler overskriften som en problemstilling.