FYR Onsdag 29.03.2017 Tidspunkt: 08:00 – 16:00 . En mer helhetlig opplæring Opplæringen i fellesfag skal være tilpasset de ulike programfagene
FYR Helt eller delvis yrkesretting? Nivå 1: Deler av kompetansemål yrkesrettes Nivå 2: Flere kompetansemål yrkesrettes Nivå 3: Fullstendig yrkesretting (krever læreplanendringer)
FYR Samarbeid Relevans til yrket LÆRINGSMÅL først Lage kriterier sammen Progresjon Vurdering
FYR Onsdag 29.03.2017 Hvordan kan vi samarbeide? Kjennetegn på yrkesfag Fellestrekk for yrkesfag og fellesfag Kjennetegn på fellesfag
FYR Onsdag 29.03.2017 Årsplaner og læreplaner Komponenter som inngår i forbindelse med yrkesretting av fellesfag Skaffe seg kunnskap om yrkesfagene Samordne planer med yrkesfagene Besøke elever i verksteder og på arbeidsrom Velge metoder og arbeidsmåter som styrker det tverrfaglige samarbeidet
FYR Hvordan kan FYR-arbeidet organiseres FYR Hvordan kan FYR-arbeidet organiseres? Årshjulet, en utvidet form for årsplan der yrkesfaglærerne starter med å dele året inn i ulike perioder etter hvilket tema det skal jobbes med i yrkesfagene ÅRSHJUL Vg1 Anleggsgartner Periode1 Oppstart av skoleåret Vedlikehold Periode 1 Traktoropplæring Periode 2 Periode 3 Prosjekt Palmehagen Periode 4 Vedlikehold, stell rundt skolen
FYR Hvordan organisere FYR-arbeid FYR Hvordan organisere FYR-arbeid ? Med Årshjulet som utgangspunkt kan fellesfaglærerne og programfaglærerne samarbeide om innhold, organisering og gjennomføring av undervisningen i de ulike periodene ÅRSHJUL Vg1/Vg2 Periode1 Oppstart av skoleåret Periode 2 Periode 3 Periode 4 Periode 5 Periode 6
Ferdigheter man må ha for å få fagbrev FYR – Fagarbeideren Ferdigheter man må ha for å få fagbrev Planlegging (kostnadsoverslag/skisser,HMS-plan, prosedyrer m.m.) Gjennomføring (HMS, prosedyrer, lover, forskrifter m.m.) Dokumentasjon (rapport, ferdig utstyrsliste, fotodokumentasjon m.m.) Egenvurdering (Skriftlig og muntlig forklaring, samsvar, begrunne m.m.) Hvordan kan vi fra Vg1 øve opp disse ferdighetene hos elevene? Hvordan kan vi bruke fellesfagene til å gjøre dem til bedre fagarbeidere?
FYR Samarbeidsgrupper naturbruk Hest Fellesfag: Hanne, Hilde, John Gunnar, Sara, Kjersti, Gunnar, Ottar Programfag: Live, Lise, Marit, Marianne, Silje, Kjell Øystein Landbruk Fellesfag: Elizabeth, Jørgen, Kjetil, Renate, Paul Arild Programfag: Anne Kathrine, Beth Theres, Kåre Anleggsgartner Fellesfag: Torunn, Gro, Thomas, Torvald, Willy Programfag: Håkon, Reidun, Tønnes, Glenn Are Vasilij velger hvilken gruppe han vil samarbeid med
FYR Samarbeidsgrupper Anlegg Anleggsteknikk Fellesfag: Ole Lien, Gro, Paul Arild, Kjetil Programfag: Ole Johan, Odd, Jan B., Stein, Ingvar,Jan V.,Torgeir Arbeidsmaskiner Fellesfag: Gro, Paul Arild Programfag: Terje, Ole, Kurt, Torgeir Arbeidsmaskinmekaniker: Programfag: Magne, Robert
FYR Pågående utviklingsarbeid der lærerne har gitt tilbakemelding på ønsket om samarbeid Lektor2-ordningen: Naturfaglærere, lærere som underviser i naturbasert aktivitet og landbrukslærere på Vg1 Eksamensoppgaver: Avdelingsleder anleggsrartner og teamleder i matematikk