FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Snart klar for videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
FYR Ny GIV
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Tallknuserne og de fire regnearter
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering for læring på Linderud skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Time vidaregåande skole
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Tallknuserne og de fire regnearter
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utviklingsplan for FYR-arbeid
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Nettverksledersamling
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fagforbundet Vest-Agder
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
REalfagskommune!.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Studiespesialisering
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Læreplanarbeid yrkesfag
Utskrift av presentasjonen:

FYR Onsdag 29.03.2017 Tidspunkt: 08:00 – 16:00 . En mer helhetlig opplæring Opplæringen i fellesfag skal være tilpasset de ulike programfagene

FYR Helt eller delvis yrkesretting? Nivå 1: Deler av kompetansemål yrkesrettes Nivå 2: Flere kompetansemål yrkesrettes Nivå 3: Fullstendig yrkesretting (krever læreplanendringer)

FYR Samarbeid Relevans til yrket LÆRINGSMÅL først Lage kriterier sammen Progresjon Vurdering

FYR Onsdag 29.03.2017 Hvordan kan vi samarbeide? Kjennetegn på yrkesfag Fellestrekk for yrkesfag og fellesfag Kjennetegn på fellesfag

FYR Onsdag 29.03.2017 Årsplaner og læreplaner Komponenter som inngår i forbindelse med yrkesretting av fellesfag Skaffe seg kunnskap om yrkesfagene Samordne planer med yrkesfagene Besøke elever i verksteder og på arbeidsrom Velge metoder og arbeidsmåter som styrker det tverrfaglige samarbeidet

FYR Hvordan kan FYR-arbeidet organiseres FYR Hvordan kan FYR-arbeidet organiseres? Årshjulet, en utvidet form for årsplan der yrkesfaglærerne starter med å dele året inn i ulike perioder etter hvilket tema det skal jobbes med i yrkesfagene ÅRSHJUL Vg1 Anleggsgartner Periode1 Oppstart av skoleåret Vedlikehold Periode 1 Traktoropplæring Periode 2 Periode 3 Prosjekt Palmehagen Periode 4 Vedlikehold, stell rundt skolen

FYR Hvordan organisere FYR-arbeid FYR Hvordan organisere FYR-arbeid ? Med Årshjulet som utgangspunkt kan fellesfaglærerne og programfaglærerne samarbeide om innhold, organisering og gjennomføring av undervisningen i de ulike periodene ÅRSHJUL Vg1/Vg2 Periode1 Oppstart av skoleåret Periode 2 Periode 3 Periode 4 Periode 5 Periode 6

Ferdigheter man må ha for å få fagbrev FYR – Fagarbeideren Ferdigheter man må ha for å få fagbrev Planlegging (kostnadsoverslag/skisser,HMS-plan, prosedyrer m.m.) Gjennomføring (HMS, prosedyrer, lover, forskrifter m.m.) Dokumentasjon (rapport, ferdig utstyrsliste, fotodokumentasjon m.m.) Egenvurdering (Skriftlig og muntlig forklaring, samsvar, begrunne m.m.) Hvordan kan vi fra Vg1 øve opp disse ferdighetene hos elevene? Hvordan kan vi bruke fellesfagene til å gjøre dem til bedre fagarbeidere?

FYR Samarbeidsgrupper naturbruk Hest Fellesfag: Hanne, Hilde, John Gunnar, Sara, Kjersti, Gunnar, Ottar Programfag: Live, Lise, Marit, Marianne, Silje, Kjell Øystein Landbruk Fellesfag: Elizabeth, Jørgen, Kjetil, Renate, Paul Arild Programfag: Anne Kathrine, Beth Theres, Kåre Anleggsgartner Fellesfag: Torunn, Gro, Thomas, Torvald, Willy Programfag: Håkon, Reidun, Tønnes, Glenn Are Vasilij velger hvilken gruppe han vil samarbeid med

FYR Samarbeidsgrupper Anlegg Anleggsteknikk Fellesfag: Ole Lien, Gro, Paul Arild, Kjetil Programfag: Ole Johan, Odd, Jan B., Stein, Ingvar,Jan V.,Torgeir Arbeidsmaskiner Fellesfag: Gro, Paul Arild Programfag: Terje, Ole, Kurt, Torgeir Arbeidsmaskinmekaniker: Programfag: Magne, Robert

FYR Pågående utviklingsarbeid der lærerne har gitt tilbakemelding på ønsket om samarbeid Lektor2-ordningen: Naturfaglærere, lærere som underviser i naturbasert aktivitet og landbrukslærere på Vg1 Eksamensoppgaver: Avdelingsleder anleggsrartner og teamleder i matematikk