Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lederutvikling og skreddersøm
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Oslo.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Strategier og kompetanse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Grunnleggende pedagogikk,
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
PEL-eksamen Glu 5-10.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Opplæringspresentasjoner Arbeide effektivt og nøyaktig.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ad. oppsummering av FINF4001
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Utskrift av presentasjonen:

Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling Kan gjøre rede for ulike perspektiver på kommunikasjon Beskrive sentrale teorier og begreper i kommunikasjon Anvender kunnskaper om kommunikasjon i ulike pasientsituasjoner Oppøve bevissthet om egen kommunikasjon i pasientsituasjoner Oppøve ferdigheter i å gi og ta tilbakemeldinger i en profesjonell sammenheng Oppøve ferdigheter i relasjonskompetanse i en profesjonell sammenheng Innsikt i sentrale prinsipper for kommunikasjon Forstå betydningen av god kommunikasjon i profesjonsutøvelsen Oppøve ferdigheter i å beskrive til forskjell fra å evaluere en erfaring Delta i, å ta medansvar for egen og andres læring i kommunikasjonsøvelsene Teorier og begreper i kommunikasjon Utvikle egne kommunikasjonsferdigheter Pasientsituasjoner/profesjonell sammenheng Tilbakemeldinger Relasjonskompetanse Beskrive≠evaluere en erfaring Delta og ta ansvar for egen og andres læring i øvelsene Oppsummere læringsbegrepene – kan dere bryte ned de 10 målene til færre mål? Oversette/sette egne ord på det du skal lære.

Les oppgaven nøye Dette oppgavesettet består av tre (3) deloppgaver. Bruk mal for oppgaveskriving. Oppgave 1, 2 og 3 er vektet likt, ca. 500 ord per oppgave. Oppgave 1: Ta utgangspunkt i en hendelse fra ditt eget liv knyttet til kommunikasjon og samhandling som kan være nyttig for deg som kommende sykepleier. Hendelsen kan være en positiv eller negativ. Beskriv kort hva hendelsen gikk ut på. Forklar hendelsen i lys av relevant kommunikasjonspensum og hvilken betydning den kan ha for deg i rollen som fremtidig sykepleier. Hvilken er den viktigste setningen i oppgave 1? Skal alt innenfor oppgave 1 vektlegges likt?

Les oppgaven nøye – les verbene Beskriv de fire grunnleggende perspektivene for kommunikasjon ved utvikling av relasjonskompetansen, og forklar hvorfor disse perspektivene er viktige for en sykepleier (se Røkenes og Hanssen, 2012, s. 39-44. Sidene ligger ute på fronter).   Oppgave 3: Nevn de fem perspektivene på kommunikasjon som Eide og Eide beskriver. Gjør rede for det prosessuelle perspektivet, med særlig fokus på den hjelpende kommunikasjon og knytt denne til egne opplevelser. Beskriv (begrenset), forklar (hva, hvordan og hvorfor) – vær kort, husk alltid å bruke egne ord. Nevn (uten nærmere begrunnelse eller vurdering), Redegjøring kan være lengre og viser evne til å velge ut det viktigste og at du har forstått.

Struktur – kobling mellom oppgaveteksten og innholdet Innholdsfortegnelse 1) Beskriv en hendelse. Forklar hendelsen i lys av pensum, hvilken betydning har den for deg i rollen som fremtidig sykepleier? 2) Beskriv de 4 perspektivene for kommunikasjon ved utvikling av relasjonskompetansen. Hvorfor er de viktige for en sykepleier ? 3) Nevn de fem perspektivene på kommunikasjon til Eide og Eide. Gjør rede for det prosessuelle perspektivet, med særlig fokus på den hjelpende kommunikasjon og knytt denne til egne opplevelser. Innledning Hendelsen 2.1. Beskrivelse av hendelsen 2.2. Hendelsen knyttet til teori 2.3. Betydning for meg som sykepl. 3. 4 perspektiv på kommunikasjon 3.1. Viktig for en sykepleier 4. 5 perspektiv på kommunikasjon 4.1. Det prosessuelle perspektivet 5. Avslutning Vise oppgaveteksten først og be dem lage en disposisjon før jeg slår opp den andre boksen.