Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fotokurs Grunnleggende kurs 1 Av Jan H. Holgersen © 2006
Advertisements

Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Veiledet matematikk.
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Ny rammeplan for barnehagen
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
"God bagasje på livets reise."
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Visjon Ørsta vidaregåande skule: Meistring gjennom aktivitet og utforsking.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
SKRIVEDANS Skrivedans er en metode for å utvikle skriftsspråket. Her trenes skriveforberedende bevegelser gjennom lek og musikk. MAIKEN MAASBACH- Gruppeleder,
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Kva gjer me i barnehagen? Litt om dei grunnleggande begrepa me jobbar utifrå:
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
April brev for små og store blå: «Kom Mai du skjønne milde» Då er april allerede forbi. Me har i april hatt «Matematikk» som tema med telling og former.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Problemløysing høyrer med til den matematiske kompetansen. Det er å analysere og omforme eit problem til matematisk form, løyse det og vurdere kor gyldig.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
MINIKURS: PROBLEMLØYSINg
Roboter og matematikk.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Forventninger: I barnehagens informasjons kalender står det om ulike forventninger. Har dere noen forventninger til barnehagen? Hvilke forventninger kan.
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 39-40
Vennskap/Fellesskap:
Oppdrag Bie-bot Forslag til forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forarbeid til Newton-besøk
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Som ble fylt med programmering
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Valfag og fordjupingsfag
Kom i gang med programmering!
Velkommen til Newtonrommet
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017

Blue-bot

Kvifor koding i barnehagen? IKT er kome for å bli IKT er ein stor del av kvardagen og framtida Koding ein måte å gjere IKT spanande på Verkemiddel som kan vekke interesse og kunnskap for det digitale og nysgjerrigheita til korleis ting fungerer Koding gir jenter og gutar lik muligheit til å tileigne seg digital kompetanse Barna kan forstå matematiske omgrep og bruke dei i praksis (rom, retning, telling m.m.)

Grunnleggende prinsipper i koding/programmering Legge inn kommandoer Rekkefølge Utforske Finne ut kva som fungerer/ kva som ikkje fungerer Problemløysing Mål for koding: - kunne forstå retning og rekkefølger - kunne forstå algoritmer, bruke systematisk kunnskap, oppskriften – eller algoritmen – for å løyse ei oppgave. - kunne kode en figur

Blue-bot Blue-Bot er ein liten robot som barna kan kode/programmere til å gå slik dei vil. Blue-Bot er gjennomsiktig og lyser. Blue-Bot kan programmerast direkte ved hjelp av knappane oppå ryggen, f.eks. 2 skritt fram, snu til venstre, 1 skritt fram osv.

ressursmatter

Bruk av ressursmattene Ved å bruke ressursmatter kan man øke læringen ytterligere. Former og farger, tall og matematikk eller leite etter skatter. Programmere roboten til å besøke ulike steder på f.eks. bondegården. Kjør f.eks. først til grisebingen og så videre til låven. Regn ut hvor mange knappetrykk som kreves. Ein kan lage eigne matter som er delt opp i små ruter (15x15 cm) med ulike motiv t.d. fugler, tresorter, tal, former og bokstaver. Ein kan lage rutenett på gulvet av tape som roboten kan gå inni. Legg inn hindringer undervegs.

Blue-bot og bee-bot appene

Koding av blue-bot med i-pad appen Programmeringsknappene i appen er like som på roboten, og det var lett for barna å forstå korleis dei skulle programmere. Ei anna hjelp i appen, er at den visualiserer bevegelsane ved hjelp av piler. Skal ein kode roboten via appen Blue-Bot, må ein velge «rett» bakgrunn, slik at «kartet stemmer med terrenget». Den største utfordringa med roboten og appen, er å huske og sette den konkrete roboten på det samme punktet som den mer abstrakte roboten inni appen.

Vår erfaring med brukav koding i barnehagen? Leik og læring Styrke samarbeid Problemløysing Kunne resonnere seg fram til løsninger Starte ein algoritmisk tankegang

Kilde: Rammeplan Kreativ bruk av IKT i barnehagen, Giske kommune http://www.digitalkreativitet.no/koding-med-blue-bot/ https://iktipraksis.iktsenteret.no/ -Og ein stor takk til Synnøve, i Giske barnehage, som har delt sin kompetanse med oss.