Vurdering for læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
VURDERING.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Elevmedvirkning og egenvurdering Orkdal/Øy
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Implementering av ny praksis for auka læring
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Gjennomgående ferdigheter
Hva er maksimalt læringsutbytte?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Cafe med elevene.
Informasjon til FAU
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Nettverksledersamling
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen!.
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Om opprykk til førstelektor
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Toppidrett på Nydalen vgs
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL) Alle undervisningsøkter skal ha kriterier som kommuniserer med elevene, basert på elevens/klassens ståsted Læringsmålene på ”tavla” skal ha kriterier (skal utarbeide kriterier sammen med eleven/klassen) Kriteriene skal justeres sammen med elev ifht elevens/klassens ståsted Hvor er elevene/klassen? Hvor skal eleven/klassen? Læring Hva har eleven/klassen lært? Fordi eleven skal vite hva som forventes, og hva som skal læres

Eksempler på kriterier knyttet til læringsmål På tre nivå + - ++ - +++ Innenfor toleranse jf. standard En god modell Læreren viser hvordan (modellering) Et ferdig produkt Film Forventet kvalitet +++

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL) Det skal brukes egenvurdering med utgangspunkt i kriteriene. Elevene har i liten grad et eierforhold til egenvurdering Vi bruker egenvurderingsskjema som ikke er knyttet til kriterier Egenvurdering: Variasjon: muntlig høring, dialog, veiledning, uformelle faglige samtaler, dialog undervisning, (skjema) der eleven er i kommunikasjon med andre (medelever/lærer/instruktør) Det er her eleven lærer å lære

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL) Det skal være mappevurdering i alle fag Arena for tilbakemelding, fremovermelding og egenvurdering Økt læringstrykk Muligheter for forbedring Lærer/elev har dialog om innhold og utvelgelse Helhetlig bilde Struktur Dokumentasjon av praktiske oppgaver Lyd, bilder, film, tekst, Praktisk forbedring vs refleksjon? Må vi endre karakterregime?

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL) Elevene skal delta i utformingen av læringsmål og kriterier Økt elevmedvirkning Eleven får et eierforhold til kriteriene Mye god læring i dialog om kriterier Legger et godt grunnlag til egenvurdering Det er lærerens oppgave å aktivisere eleven i dette arbeidet Eleven må lære hvordan hun skal medvirke

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL) Det skal brukes muntlig høringer/dialog på sluttvurdering på læringsoppdrag Lengre læringsoppdrag må ha milepæler/byggemøte/mappeveiledning Dette er mappeveildning Dette skal foregå i en dialog mellom elev og lærer Eleven får bedre utbytte av muntlig høring kontra en skriftlig tilbakemelding Det gir bedre kontroll av læring hos den enkelte Eleven blir mer aktiv i sluttvurderingen og forstår begrunnelsen Det skal være samsvar mellom vurderingene gjennom året og sluttvurdering Det skal ikke brukes skriftlige prøver i praktisk/muntlige fag

Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL) Lærerne skal definere læringsstrategier innen sitt fagområde Bevisstgjøre lærerne på de mulige fagspesifikke læringsstrategiene Hvordan lære en elev PLS programmering? (elektrodidaktikk) Hvordan lære eleven vask av eldre? (HS didaktikk) Hvordan lære eleven algebra? (matematikk didaktikk) Hvorfor velger du og gjør det på din måte? Hvorfor teori før praksis? Hvorfor monolog om et emne i forkant vs dialog Hvorfor tar du ikke alle instruksjoner opp på video så de svake elevene kan se den flere ganger?

Indikatorer Kunnskap om mål og krav (elevundersøkelsen) Underveisvurdering (elevundersøkelsen) Kriteriebasert vurdering (elevundersøkelsen og personalundersøkelsen) Egenvurdering (elevundersøkelsen) Elevsamtalen (elevundersøkelsen) Den faglige samtalen (personalundersøkelsen)