Styringsdokument, budsjett og økonomiplan Kommunestyret 14

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre – Rådmann Ola Stene 1 Rammebetingelser og prosess Foran økonomiplanarbeidet
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Rådmannens forslag til årsbudsjett 2009 Presentasjon i formannskapet
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
BUDSJETT 2016 HANDLINGSPLAN 2016 – 2019 ØKONOMIPLAN
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
ÅFJORD KOMMUNE Sentraladministrasjonen Perioderapport pr
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Budsjett- og økonomiplan
Økonomi og handlingsplan
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Høring: Kommuneplanens samfunnsdel
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
NAV mulighetenes marked
Sykefravær / personalpolitikk
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Undervisning og barnehage
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Styringsdokument, budsjett og økonomiplan. 2017-2020. Kommunestyret 14 Økonomienheten

Styringsdokument 2017-2020 Gjennomgang av fjorårets dokument, kritisk vurdering av innholdet. Hadde fått et omfang og innhold som det ble vanskelig å styre etter. Uklare formuleringer, manglende tidsangivelser, for ambisiøse forventninger Rapportere på Styringsdokument ved hver tertialrapportering

Økonomi Tidligere underskudd inndekket i år (regnskap 2015) Det er forventet overskudd også i 2016. De siste to årene har vi hatt en del «medvind» økonomisk: lave finanskostnader høyere skatteinngang reduserte pensjonskostnader. Flere aktører spår mer utfordrende økonomiske tider de neste årene. Krever kontinuerlig arbeid med tiltak Vi vil hele tiden utfordres til å tenke nytt, og ta i bruk verktøy som kan redusere driftskostnadene.

Utvikling netto driftsresultat

Netto driftsresultat korrigert for vann/avløp

Hvor går pengene:

Inntektene kommer fra:

Rammebudsjettering drift: Rammer: Folkevalgte og revisjon Rådmannen og støtteenheter Samfunn og Teknikk Utdanning Omsorg Familie og velferd Vestvågøy Eindomsdrift KF Finansiering og fellesområder

Utfordringer på sektorene

Hovedtrekk Utdanning To hovedutfordringer som ligger til grunn for mål og tiltak i i planperioden: Frafall i videregående skole gir økt risiko for utenforskap fra arbeidslivet med de konsekvenser det kan innebære for livskvalitet. Frafallet starter allerede i barnehagen og grunnskolen. Mange barn og unges fysiske og psykiske helse er bekymringsfull og ei stor samfunnsutfordring

Hovedtrekk utdanning Tidlig innsats for å bedre barnas grunnleggende ferdigheter fra barnehage og ut 4. klasse for å redusere antallet barn på laveste mestringsnivå i lesing, regning og skriving. Styrking 1.-4. klasse øremerkede midler fra staten er tatt inn i budsjettene til skolene. Mange barn er for lite aktive, får for lite søvn og har et for dårlig kosthold.

Tiltak utdanning Valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Reduksjon innføringstilbud (mottaksklasser) -1 500 Avvik i ramma – dekkes innenfor ordinær drift -600 Ikke valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Tidlig innsats 1 500 Språkutvikling (dekkes innenfor ramma i 2017) 200

Hovedtrekk Omsorg Fortsatt fokus på dreining fra institusjonsbasert til hjemmebasert omsorg Fortsette spesialiseringen av institusjonstjenesten for å imøtekomme nye medisinske og sykepleiefaglige krav som følge av Samhandlingsreformen Ytterligere satsning på bemannede omsorgsboliger Somatikk Rus/ psykiatri Bofelleskap for demente Dagtilbud utenfor institusjon

Hovedtrekk Omsorg Fokus på fagutvikling, forskning og innovasjon, både i institusjonstjenesten og i Åpen omsorg Økt satsning på velferdsteknologi, herunder trygghetsalarmer med sensorteknologi Lederutviklingsprogram for både avdelingsledere og enhetsledere

Tiltak Omsorg Valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Videreføre dreining mot hjemmebasert omsorg -2 900 -5 000 Reduksjon årsverk Torvhauan med 0,6 ÅV -375 Redusere Tildelingsenheten med 1 ÅV midlertidig -560 Alternativ bruk av nyfløya (barnehagelokalene) på Lekneshagen -805 Felles ledelse institusjonene – 1-årig tiltak -800 Ikke valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2020 Ny stilling psykolog – voksne 43 387 Økning med 1 nattevakt på Vestvågøy sykehjem 1 065

Hovedtrekk Familie- og velferd Flyktning og NAV Økt deltakelse i arbeidslivet - Kommunale praksisplasser Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 Familieenheten og barnevern: Tettere samarbeid med legetjenesten Jobbe mer forebyggende Bufetat bygger ned sine tjenester over hele landet og store deler av dette arbeidet tilfaller kommunene. Legetjenesten/legevakt: Rekruttering kommuneoverlege Plikt til å tilby øyeblikkelig hjelp døgnopphold for personer med behov for psykisk helse- og rustjenester fra 2017.

Tiltak familie- og velferd Valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Økt ressurs jordmortjeneste med 20 % 168 337 Økt stillingsressurs kantina fra 80 % til 100 % 92 Økt satsning skolehelsetjeneste- og helsestasjon 132

Hovedtrekk Samfunn og Teknikk Næring, plan og utvikling Etterslep på dispensasjonssaker –3 nye søknader hver uke. Næring/Landbruk/Miljø - mye knyttet opp til drift Arbeide med samfunnsutvikling - knappe ressurser Prosjekt og infrastruktur Havn – knapp bemanning – mye drift Opprette innkjøpsavdeling Opprette prosjektavdeling Kultur Oppstart Meieriet kultursenter

Planstrategi Kommunedelplan Leknes/Gravdal sluttføres Kommuneplan Samfunnsdel Kommuneplan areal – revideres Arbeidet med planstrategi er nylig vedtatt Viktig å holde fokus og trykk på god «plan-rullering» Oppdaterte planer som vi kan styre etter, letter daglig drift Utvikling av samfunnet gjennom revidering av planer

Tiltak Samfunn og Teknikk Valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Ny medarbeider havn – økte inntekter Revisjon av Kommuneplan – arealdel 400 Redusert næringstilskudd (inndekning revisjon KP – arealdel) -400 Ikke valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Engasjementstilling vei 562 Høynet investeringstilskudd Blesthallen 1 300 Høynet tilskudd LINK 60

Fellesområdet Valgte tiltak i planperioden 2017 2018 2019 2020 Prisjustering takster på Eiendomsskatt -2 300 Økt tilskudd Destination Lofoten 120 180 230 Avsetning til disposisjonsfond 13 500

Investeringsbudsjettet 2017-2020

Prinsipper investeringstiltak Alle investeringer over 1 mill. skal det legges fram en egen sak/utredning til politisk behandling før forslag legges i budsjettet. Tidligere utredede investeringsprosjekter er videreført i budsjettet. Flere prosjekter legges inn kun med prosjektmidler. Vil kunne bety flere saker til politisk behandling i løpet av året.

Mange store prosjekter i 2017 Vann- og avløp – store utbyggingsprosjekter Brannstasjon Barnehage Kjøkken Storgata Stamsund kirke Ombygging Rådhuset Prosjektering idrettshall ombygging Rådhuset Leknes havn Renovering Gravdal barnehage Ombygging Origo/Rådhuset

Oppsummert: Videreført arbeid med rammebudsjettering, stort fokus på år 1. Dagens drift er videreført, budsjett og økonomiplan er tilpasset til ny organisasjon. Et budsjettforslag med 13,5 mill. til disposisjonsfond. Sektor- og tjenesteområdene må hele tiden utfordres til å tenke nytt, og ta i bruk verktøy som kan redusere driftskostnadene. God budsjettdisiplin Det er lagt opp til et høyt investeringsnivå i 2017.

Befolkningsutvikling - SSB

De store linjene Behovene øker: Vi blir flere eldre Forventningene til hvilke oppgaver som det offentlige skal løse øker Rammene blir trangere: Oljen (og oljefondet) tar slutt For å løse dette så må vi effektivisere: Altså: produsere flere tjenester med samme ressursinnsats som i dag.