Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering for læring.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Lillehammer 25. September 2012
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
Vurdering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Endringer i regelverk.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Samarbeid mellom skole og hjem
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Slåtthaug ungdomsskole
Vurdering i matematikk
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Elevenes rettigheter og plikter
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE. Hole ungdomsskoles pedagogiske plattform. Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE. Verdigrunnlag: Hole ungdomsskole er en skole lagt til rette for alle. Et positivt menneskesyn skal være retningsgivende for alt arbeid. Elever er interessert i å lære. Elever og foresatte skal møtes med respekt, gis trygghet og bli tatt på alvor. Mål: Elevene har stor innflytelse over sin læring når det gjelder innhold, arbeidsmetode, når, hvor og hvordan arbeidet skal skje. Elevene har stor innflytelse over sitt arbeidsmiljø for å oppnå trygghet. Samarbeid som arbeidsmetode er en del av den sosiale treningen som vi legger stor vekt på for å oppnå sosial kompetanse. Elevene er vant med selvstendig arbeid. De kan søke, vurdere og omsette informasjon og fakta til kunnskap. Skolen arbeider for å styrke elevenes selvbilde og evnen til å ta initiativ. Med utgangspunkt i empati og respekt for andre og mangfoldet, er våre elever trygge i fellesskapet og utøver stor kreativitet.

Organiseringen på HUS Elevene i grupper(klasser) 3 parallell skole- 201elever Læring vil skje i disse gruppene og på tvers av disse gruppene(eks.kurs i perioder) Lærerne er organisert i team på trinnet ,6-8 lærere+assistent Noen faglærere på tvers av trinn pga.kompetanse Teamleder er ansvarlig for driften av trinnet, deltar i ledergruppa m/ 2 andre teamlederne, inspektør og rektor Administrasjon: Rektor:Eirin D.Mathiesen Undervisningsinspektør(ass.rektor): Frits Jenvin slutter til sommeren Kontorsekretær:Richard Kloumann Tlf. Hole ungdomsskole 32161230 email.hus@holeskolen.no

Kunnskapsløftet-ny læreplan Generell del som i L97 Læringsplakaten – ”den nye brua” Fagplaner i alle fag med 1.Hovedområder 2.Grunnleggende ferdigheter i faget 3.Kompetansemål etter 10.trinn til hoved-områdene 4.Vurdering i faget

Vurdering Opplæringslovens forskrift kap. 3 §3-1 Rett til vurdering. Det skal legges vekt på å gi god tilbakemelding og veieldning til elevene med sikte Fremme læring og utvikling Det skal også legges til rette for at elevene kan gjøre god egenvurdering §3-2 Skolen og kontakten med hjemmet Skolen skal holde god kontakt med hjemmet Foreldrekonferanse Kontaktlærer skal min. 2 ganger pr.skoleår ha planlagte og strukturerte samtaler med foreldrene og eleven. Kontaktlærer skal bl.a gi en vurdering av hvor eleven står ifht. mål som er satt i læreplanen(Kompetansemål/læringsmål). Samtalen skal munne ut i oppsummering og plan/målsetting for videre arbeid. §3-3 Vurdering

§3.3 Underveisvurdering og sluttvurdering ”Undervegvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurdering skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av grunnskole-opplæringa.”

Vurdering uten kararakter §3.4 Skal ha preg av veiledning/dialog Underveis, og ved bestemte tidspunkter (faglærer/kontaktlærer) Elevsamtalen – hver kontaktlærer skal ha jevnlige samtaler med fokus på både det faglige og sosiale. Lærer og elev skal begge vurdere, og sammen sette nye mål/tiltak som skal følges opp. Terminkarakterer og enkelt prøver skal suppleres med begrunnelse og veiledning.

Vurdering med karakter §3.5 Terminkarakter settes to ganger i året jul/sommer. Gjelder all fag ,samt orden/oppførsel. Standpunktkarakter settes ved slutten av skoleåret i avgangsfag.(9.trinn Mat og helse) 6-delt karakterskala 1= liten grad av kompetanse,6= særlig høy grad av kompetanse Grad av oppnådd kompetanse ved Kompetansemål for hovedområdene i fagene Faget innhold –se hovedmomenter Grunnleggende ferdigheter i faget

Karakterer Over middels kompetanse/måloppnåelse 6/5 Under middels kompetanse/måloppnåelse 2/1 Elevens forutsetninger skal ikke trekkes inn ved fastsetting av karakter, unntak kroppsøving Orden og oppførsel -skal ta hensyn til elevens forutsetninger,og ikke legge avgjørende vekt på enkeltepisoder. God(G) viser vanlig god orden/oppførsel, Nokså god(Ng) viser under vanlig god orden/oppførsel,Lite god(Lg)skal brukes kun i spesielle tilfeller

Karakter Orden og oppførsel Følger skolens trivsels og ordensreglement Orden Kommer til rett tid, har med seg utstyr, leverer til avtalt tid. Gyldig/ugyldig fravær. Oppførsel Vurderer hvordan eleven oppfører seg mot andre, elever lærere og andre ansatte. Den vurderingen skolen gir i orden og oppførsel, skal holdes adskilt fra vurderingene av de rent faglige prestasjonene.

Varsel om nedsatt Orden og oppførsel Nytt i Forskrift kap.3 Det er ikke krav om varsel i noen fag. Skal ha skriftlig varsel om evt. fare for nedsatt karakter.

Fritak for vurdering med karakter For elever med IOP ,har rett til spesialundervisning §5.1 opplv. Kan foresatte velge om eleven skal ha vurdering med eller uten karakter §3-6 Valgretten gjelder kun i de fagene som omfattes av IOP I de fag der det settes både skriftlig/muntlig karakter, kan foresatte velge om det skal være muntlig/skriftlig karakter i faget.