«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
OPS – en fornuftig modell?
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
NYE VEIER AS __________________________________ Status etablering av Nye Veier AS Norvegfinans Oslo, 27. oktober 2015 Rolf Roverud.
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Anbudsprosessen i Aust-Agder Utgangspunktet før prosessen Prosessen frem til tilbud Tiden fra tilbud til Nav sin beslutning Samarbeid om gjennomføring.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Bompenge-reformen - bilistenes perspektiv
Lokallagsledermøte Om økonomi – om felles forståelse og forutsigbare løsninger Johannes Rindal.
Østre Agder.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Langtidsplan og budsjett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
BuildingSMART konferansen 17.april 2018 Per Qvalben
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge» Ingrid D. Hovland, Adm.dir. Norvegkonferansen Oslo, 25. oktober 2016

Nye Veier AS Opprettet som et interimselskap våren 2015 Ordinær drift fra 1. januar 2016 Heleid av Samferdselsdepartementet Hovedkontor i Kristiansand En slank og effektiv byggherreorganisasjon Ca. 85 ansatte innen utgangen av 2016 Skal bygge 534 km riksvei, hovedsakelig 4-felt Omsetning 148 mrd. NOK over 20 år

Fire utbyggingsområder E6 Trøndelag E6 Mjøsregionen E18 Langangen - Grimstad E39 Kristiansand - Sandnes

Selskapets oppdrag Stortingsmelding 25-2014/2015 – På rett vei Planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier Helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier Styrke næringslivets konkurranseevne Mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport Mer vei for pengene

Matriseorganisasjon Adm dir Nye Veier AS er organisert med fokus på verdiskaping i prosjektene, med en sterk faglig basisorganisasjon som server prosjektene på tvers HMSK CFO Utbyggingsområde E18 Sørøstlandet Utbyggingsområde E6 Mjøsregionen Utbyggingsområde E6 Trøndelag Utbyggingsområde E39 Sørvestlandet Fagressurser som jobber på tvers av prosjektene - geografisk plassert ute og i Kristiansand Planprosesser og samfunnskontakt Teknologi og utbyggingsstrategi Kontrakt og anskaffelser

Forretningsmodell INNTEKTER FINANSIERING LIKVIDITET NYE VEIER AS FINANSERING LIKVIDITET Rammeavtale mellom Nye Veier AS og Den norske stat ved Samferdselsdepartementet Formål: Fastsette oppstarts portefølje og generelle rammer for Nye Veiers oppgaver og finansiering Status: Signert 22.12.2015 INNTEKTER FINANSIERING LIKVIDITET Underavtaler er per 11.02.2016 Ikke signert Planleggingsavtale Direkte kostnader + sats for indirekte kostnader Vegutbyggingsavtale Direkte kostnader + risikopåslag + sats for indirekte kostnader Aksjeinnskudd + tilførsel av egenkapital Forpliktelse fra Staten i en femårsperiode 2016-2020 2016: 1,3 MRD 2017: 3 MRD 2018-2020: 5 MRD per år Utbetales innen 15.01 hvert år Vederlag fra underavtaler Drifts- og vedlikeholdsavtale Direkte kostnader + risikopåslag + sats for indirekte kostnader Andre avtaler om bistand Ikke diskutert Vederlag i form av bompenger 30-50% av total prosjektkostnad Trekk fra bompengegrunnlag

Forutsigbarhet i porteføljestyring

Helhetlig prosess – gode løsninger i et levetidsperspektiv Vår strategi er å utnytte dette mulighetsområdet for å skape innovasjon; Tidlig entreprenørinvolvering (ECI) Sammen med riktig entreprenør og off. myndigheter finne de gode løsningene Redusere total gjennomføringstid Redusere kostnadene i utbygging og i levetidsperspektivet Skape forutsigbarhet i prosessen Fokusere på muligheter ikke bare risiki Nye Veiers påvirkningsrom Mulighetsområdet for å påvirke sluttresultatet gjennom gode innovasjonsprosesser Totalentreprise – Industrialisert prosjektering, bygging, drift & vedlikehold Kvalifikasjon med bare seriøse tilbydere Konkurranse basert på våre funksjonskrav Samspill i tilbuds- og gjennomføringsfasen Evaluering basert på kvalitet i tilbudt løsning, kompetanse til tilbudt team og pris Tenke levetidsperspektivet Planlegging Utbygging Drift og Vedlikehold Tid Nye Veiers verdikjede

Brukerfinansiering 148 mrd.kr., bompengeandel på 33 % (NTP ca. 35 %) Forholde seg til prinsippene vedtatt i NTP og retningslinjer fra Staten Nytteprinsippet: betale en andel for den strekningen du kjører på Ikke kryss-subsidiering Frivillighetsprinsippet: lokale vedtak for setting av satser Regional tilslutning til bompengeopplegget er nødvendig Fylkeskommunen skal fortsatt stille garanti

Utbyggingsfase Innkrevingsfase Roller og ansvar etter vedtatt bompengeproposisjon Utbyggingsfase Innkrevingsfase NyeVeier Bruker Statens vegvesen Byggherre Avtale Rekvirering Betaler bompenger via utsteder Myndighetsutøver Avtale Takstvedtak Fylkeskommune Bompengeselskapet

Bompengereformen NyeVeier er positive til at det kommer en bompengereform NyeVeier er avhengig av ryddige ansvars- og myndighetsforhold NyeVeier støtter at regionale bompengeselskap får ansvar for innkrevingsutstyr Bompengeselskapene og fylkeskommunene bærer den økonomiske risikoen

Forutsigbarhet og «opptrekksmodell» NyeVeier opptatt av forutsigbare prosesser overfor bompengeselskapene Vi vil legge opp til rekvisisjonsplaner mot bompengeselskap som er i tråd med betalingsplanene som legges inn i kontraktene med entreprenører Sikrer forutsigbarhet Sikrer samsvar mellom rekvirering og framdrift i prosjektet

NyeVeiers tre første bompengeproposisjoner Vedtatte NyeVeier prosjekt Kr/km Statlig andel pst. Bom-andel pst. E18 Tvedestrand-Arendal 1,5 62 38 E18 Rugtvedt-Dørdal 1,9 59 41 E6 Kolomoen-Moelv 2,3 48 52 Gjennomsnitt 57 43

Status etter et 9 måneders drift Jan Februar Mars April Mai Juni….Sep. Åpningen Leverandørdag Prioritert fem strekninger: E18 Tvedestrand-Arendal E18 Langangen-Dørdal E39 Krs Vest-Vigeland E6 Kolomoen-Moelv E6 Trøndelag Vegutbyggingsavtale E18 Tvedestrand-Arendal Fire pre-kvalifisert til E18 Tvedestrand-Arendal: AF-Gruppen Hochtief Infra Skanska Norge NCC Construction Vegutbyggings-avtale E6 Kolomoen-Moelv E18 Langangen-Dørdal Anbudsefaring E18 Tvedestrand-Arendal Prekval. E18 Rugtvedt-Dørdal 10 selskaper søkt om å bli kvalifisert til konkurransen E18 Tvedestrand-Arendal Leverandørdag Strategiprosess Flere Stortingsprop. Rugtvedt-Dørdal Kolomoen-Moelv Åpning kontor på Hamar Åpning kontor på Rugtvedt Første Stortingsprop.